SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Bratislavský Starý most vysunú z Petržalky

Nový Starý most budú budovať ako skladačku. Ten súčasný je v horšom stave, ako predpokladali.

(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Nový Starý most budú budovať ako skladačku a postupne vysúvať nad Dunaj. Ten súčasný je v horšom stave, ako stavebníci predpokladali.

BRATISLAVA. Po veľkom manévri otáčania mosta Apollo v roku 2004 čaká Bratislavu ďalšia netradičná stavba mosta.

Novú konštrukciu Starého mosta nebudú budovať nad Dunajom, ale postupne ju budú skladať na petržalskej strane a vysúvať smerom na opačný breh. Na vysunutú časť vždy na brehu pripoja novú konštrukciu.

Rozoberanie starej konštrukcie je medzitým v sklze. Riaditeľ výstavby rekonštrukcie Peter Tekeľ zo spoločnosti Eurovia vraví, že most je v omnoho horšom stave, ako pôvodne predpokladali. Niekoľko ton materiálu navyše tak spotrebovali len na to, aby ho mohli rozobrať.

„Most ako taký nie je v takom havarijnom stave, že by každú sekundu hrozil pád,“ vysvetľuje.

„Keďže však konštrukciu pri rozoberaní namáhame inými silami, než na aké bol pôvodne dimenzovaný, tak ju treba v určitých miestach zosilniť.“ Niektoré časti sú podľa neho úplne zhrdzavené, na určité miesta tak museli prizvárať podpery.

Most odkrýva skryté časti

Starý most
Harmonogram rekonštrukcie
  • ešte tento rok chcú rozobrať oceľovú konštrukciu mosta, do augusta by mali zmiznúť aj aspoň dva z troch pilierov, ktoré v novembri nahradí jeden nový;
  • budúci rok chcú začať vysúvať most z Petržalky;
  • električka má do Petržalky jazdiť koncom roka 2015.
ba-0228-003f-zvysky.rw-160x120.jpg
Foto: TASR

Starý most odkryl pri rozoberaní viaceré problémové časti, o ktorých stavitelia netušili.

Napríklad piliere, na ktorých stojí, sú ešte z 19. storočia. Stavebníci stále nevedia, presne z čoho všetkého sú postavené.

„Zachovali sa nejaké plány, ale po kontrolách nič nesedí,“ vraví riaditeľ výstavby rekonštrukcie Peter Tekeľ zo spoločnosti Eurovia.

„Za tých sto rokov sa na moste a pilieroch urobilo mnoho rekonštrukcií, ktoré nie sú zaznamenané.“

Tekeľ sa v minulosti podieľal napríklad aj na výstavbe pokračovania Prístavného mosta, na obchvate R2 Ožďany, alebo na výstavbe R1–ky.

Dno je tiež nepreskúmané, Tekeľ odhaduje, že by tam mohli nájsť aj pozostatky pôvodného mosta, ktorý na konci druhej svetovej vojny odstrelili ustupujúci Nemci.

Problémová je aj konštrukcia nad vodou. „Pri dvoch častiach mostovky, ktoré sme rozobrali z brehu, sme zistili, že odhadovaná hmotnosť oceľovej konštrukcie je väčšia,“ vraví riaditeľ výstavby Tekeľ.

To by mohlo stavbu ohroziť v prípade stúpajúcej alebo klesajúcej hladiny Dunaja. Výšku tak musia denne regulovať hydraulickými lismi.

V prípade povodní sú pripravení spod mosta odplávať.

Pri stavbe Starého mosta bola v minulosti použitá napríklad aj oceľ, ktorú už predpisy neumožňujú.

Torzo ostane na lodi

Most sponad hladiny Dunaja začal miznúť začiatkom februára, rozoberajú ho po kúskoch dvoma žeriavmi. Most sa nad riekou delí celkovo na štyri polia, medzi ktorými sú vo vode tri piliere.

Aby sa most pri rozoberaní nezlomil, podopierajú ho z pontónov súlodia, ktoré sú dnes pod prvým poľom. Na rozobratie jedného poľa by im mali stačiť dva týždne.

Na bývalej železničnej časti mosta je prvý žeriav, druhý je na lodi pod ním. Najprv rozoberajú bývalú cestnú časť poľa, ktorá je v horšom stave.

„Postupne sa rozpaľuje na menšie časti a tie sa odkladajú do jednej zo štyroch lodí pod mostom,“ opisuje proces Tekeľ. Takto most rozoberú, až kým jeho časť neostane podopretá len súlodím.

Potom sa žeriav posunie nad najbližší pilier smerom k Petržalke a pomôže druhému žeriavu rozobrať časť železničného mosta medzi súlodím a pilierom.

„Nakoniec tak na súlodí ostane torzo mosta, kde sa postupne rozoberie,“ vraví Tekeľ.

ba-0228-003f-istenie.rw_res.jpg

Tento týždeň z mosta padol robotník. Poranil sa na hlave, má zlomené nohy a ruku. Leží v nemocnici v umelom spánku.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

Nie tri piliere, ale len dva

Prvé dva piliere rozoberú až po dno, medzi nimi vyrastie nový. „Tretí pilier sa bude musieť v prípade potreby opraviť a určite zvýšiť, lebo dnešná výška Starého mosta je nevyhovujúca,“ vysvetľuje Tekeľ. Nový Starý most bude mať jemne oblúkový tvar.

Niekedy medzitým začnú budovať v Petržalke novú mostovú konštrukciu, ktorú budú postupne vysúvať ponad Dunaj. Opäť si ju podoprú z lodí.

Autor projektu Miroslav Maťaščík navrhol celkovo dvanásť vizuálnych riešení.

Vedenie mesta neusporiadalo architektonickú súťaž na jeho stvárnenie s odôvodnením, že to pre termíny na eurofondy nestíhajú. Siahli tak napokon po pôvodných návrhoch a most má nakoniec čo najvernejšie pripomínať ten historický.

Čoskoro majú mestskí poslanci rozhodnúť o farbe.

V internetovom hlasovaní, ktoré nie je záväzné, zvíťazila kombinácia zelenej a sivej.

S tým sa stotožňuje aj Maťaščík. „Historicky je tento typ mostov spájaný so zelenou povrchovou úpravou, ktorú možno vidieť na väčšine oceľových priehradových mostov,“ vysvetľuje. Sivou chce natrieť napríklad časti chodníkov alebo výplne zábradlí.

Most začali rozoberať v decembri 2013, nový most by mal byť hotový v septembri 2015, električka by do Petržalky mala jazdiť koncom roka.

Apollo otáčali, bolo to divadlo aj nervák

Most otočili na lodi z ľavého brehu Dunaja, čo bol svetový unikát.

BRATISLAVA. Pred desiatimi rokmi sa nočnou Bratislavou ozývalo stonanie tisícok ton ocele.

To vydával most Apollo, ktorý po centimetroch otáčali na lodi cez Dunaj a snažili sa ho napasovať na opačný breh.

Divadlo na Dunaji prilákalo v septembri 2004 stovky ľudí.

„Otáčanie prebehlo v zásade bez problémov,“ vraví projektant mosta Miroslav Maťaščík. „Na zopár adrenalínových epizód už dnes spomíname iba s úsmevom,“ dodáva.

Tvarovo ide podľa projektanta o jeden z najkomplikovanejších mostov na svete. Dunaj križuje šikmo, má zakrivený pôdorys a naklonené a nesymetrické oblúky.

Most sa rozhodli najprv celý postaviť na ľavom brehu Dunaja a potom ho otočiť pomocou súlodia pre špecifický tvar a tomu, že by museli dlhodobo obmedzovať lodnú dopravu.

„Takéto riešenie dovtedy na moste s takým veľkým rozpätím a na takom prudkom toku nikde inde nepoužili,“ vraví Maťaščík.

Najzložitejšie podľa architekta bolo nasunúť most

z brehu na súlodie a napasovať ho na pilier v Dunaji pomocou striedavého čerpania vody do šestnástich komôr, čo ocenili viacerí aj zahraniční odborníci.

ba-0228-003f-apollo.rw-450x300.jpg

FOTO - ALFA 04

Michal Durdovanský

Prečítajte si tiež:

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  2. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  3. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  5. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  6. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 977
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 847
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 11 311
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 430
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 394
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 896
  7. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 3 541
  8. Na obed mu nestačilo ani 50 miliárd dolárov 2 199
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 195
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 038
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 155
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 015
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 741
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 058
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 925
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu