Nový Starý most budú budovať ako skladačku a postupne vysúvať nad Dunaj. Ten súčasný je v horšom stave, ako stavebníci predpokladali.
BRATISLAVA. Po veľkom manévri otáčania mosta Apollo v roku 2004 čaká Bratislavu ďalšia netradičná stavba mosta.
Novú konštrukciu Starého mosta nebudú budovať nad Dunajom, ale postupne ju budú skladať na petržalskej strane a vysúvať smerom na opačný breh. Na vysunutú časť vždy na brehu pripoja novú konštrukciu.
Rozoberanie starej konštrukcie je medzitým v sklze. Riaditeľ výstavby rekonštrukcie Peter Tekeľ zo spoločnosti Eurovia vraví, že most je v omnoho horšom stave, ako pôvodne predpokladali. Niekoľko ton materiálu navyše tak spotrebovali len na to, aby ho mohli rozobrať.
„Most ako taký nie je v takom havarijnom stave, že by každú sekundu hrozil pád,“ vysvetľuje.
„Keďže však konštrukciu pri rozoberaní namáhame inými silami, než na aké bol pôvodne dimenzovaný, tak ju treba v určitých miestach zosilniť.“ Niektoré časti sú podľa neho úplne zhrdzavené, na určité miesta tak museli prizvárať podpery.
Most odkrýva skryté časti
Starý most
Harmonogram rekonštrukcie
- ešte tento rok chcú rozobrať oceľovú konštrukciu mosta, do augusta by mali zmiznúť aj aspoň dva z troch pilierov, ktoré v novembri nahradí jeden nový;
- budúci rok chcú začať vysúvať most z Petržalky;
- električka má do Petržalky jazdiť koncom roka 2015.
Foto: TASR
Starý most odkryl pri rozoberaní viaceré problémové časti, o ktorých stavitelia netušili.
Napríklad piliere, na ktorých stojí, sú ešte z 19. storočia. Stavebníci stále nevedia, presne z čoho všetkého sú postavené.
„Zachovali sa nejaké plány, ale po kontrolách nič nesedí,“ vraví riaditeľ výstavby rekonštrukcie Peter Tekeľ zo spoločnosti Eurovia.
„Za tých sto rokov sa na moste a pilieroch urobilo mnoho rekonštrukcií, ktoré nie sú zaznamenané.“
Tekeľ sa v minulosti podieľal napríklad aj na výstavbe pokračovania Prístavného mosta, na obchvate R2 Ožďany, alebo na výstavbe R1–ky.
Dno je tiež nepreskúmané, Tekeľ odhaduje, že by tam mohli nájsť aj pozostatky pôvodného mosta, ktorý na konci druhej svetovej vojny odstrelili ustupujúci Nemci.
Problémová je aj konštrukcia nad vodou. „Pri dvoch častiach mostovky, ktoré sme rozobrali z brehu, sme zistili, že odhadovaná hmotnosť oceľovej konštrukcie je väčšia,“ vraví riaditeľ výstavby Tekeľ.
To by mohlo stavbu ohroziť v prípade stúpajúcej alebo klesajúcej hladiny Dunaja. Výšku tak musia denne regulovať hydraulickými lismi.
V prípade povodní sú pripravení spod mosta odplávať.
Pri stavbe Starého mosta bola v minulosti použitá napríklad aj oceľ, ktorú už predpisy neumožňujú.
Torzo ostane na lodi
Most sponad hladiny Dunaja začal miznúť začiatkom februára, rozoberajú ho po kúskoch dvoma žeriavmi. Most sa nad riekou delí celkovo na štyri polia, medzi ktorými sú vo vode tri piliere.
Aby sa most pri rozoberaní nezlomil, podopierajú ho z pontónov súlodia, ktoré sú dnes pod prvým poľom. Na rozobratie jedného poľa by im mali stačiť dva týždne.
Na bývalej železničnej časti mosta je prvý žeriav, druhý je na lodi pod ním. Najprv rozoberajú bývalú cestnú časť poľa, ktorá je v horšom stave.
„Postupne sa rozpaľuje na menšie časti a tie sa odkladajú do jednej zo štyroch lodí pod mostom,“ opisuje proces Tekeľ. Takto most rozoberú, až kým jeho časť neostane podopretá len súlodím.
Potom sa žeriav posunie nad najbližší pilier smerom k Petržalke a pomôže druhému žeriavu rozobrať časť železničného mosta medzi súlodím a pilierom.
„Nakoniec tak na súlodí ostane torzo mosta, kde sa postupne rozoberie,“ vraví Tekeľ.
Tento týždeň z mosta padol robotník. Poranil sa na hlave, má zlomené nohy a ruku. Leží v nemocnici v umelom spánku.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA
Nie tri piliere, ale len dva
Prvé dva piliere rozoberú až po dno, medzi nimi vyrastie nový. „Tretí pilier sa bude musieť v prípade potreby opraviť a určite zvýšiť, lebo dnešná výška Starého mosta je nevyhovujúca,“ vysvetľuje Tekeľ. Nový Starý most bude mať jemne oblúkový tvar.
Niekedy medzitým začnú budovať v Petržalke novú mostovú konštrukciu, ktorú budú postupne vysúvať ponad Dunaj. Opäť si ju podoprú z lodí.
Autor projektu Miroslav Maťaščík navrhol celkovo dvanásť vizuálnych riešení.
Vedenie mesta neusporiadalo architektonickú súťaž na jeho stvárnenie s odôvodnením, že to pre termíny na eurofondy nestíhajú. Siahli tak napokon po pôvodných návrhoch a most má nakoniec čo najvernejšie pripomínať ten historický.
Čoskoro majú mestskí poslanci rozhodnúť o farbe.
V internetovom hlasovaní, ktoré nie je záväzné, zvíťazila kombinácia zelenej a sivej.
S tým sa stotožňuje aj Maťaščík. „Historicky je tento typ mostov spájaný so zelenou povrchovou úpravou, ktorú možno vidieť na väčšine oceľových priehradových mostov,“ vysvetľuje. Sivou chce natrieť napríklad časti chodníkov alebo výplne zábradlí.
Most začali rozoberať v decembri 2013, nový most by mal byť hotový v septembri 2015, električka by do Petržalky mala jazdiť koncom roka.
Apollo otáčali, bolo to divadlo aj nervák
Most otočili na lodi z ľavého brehu Dunaja, čo bol svetový unikát.
BRATISLAVA. Pred desiatimi rokmi sa nočnou Bratislavou ozývalo stonanie tisícok ton ocele.
To vydával most Apollo, ktorý po centimetroch otáčali na lodi cez Dunaj a snažili sa ho napasovať na opačný breh.
Divadlo na Dunaji prilákalo v septembri 2004 stovky ľudí.
„Otáčanie prebehlo v zásade bez problémov,“ vraví projektant mosta Miroslav Maťaščík. „Na zopár adrenalínových epizód už dnes spomíname iba s úsmevom,“ dodáva.
Tvarovo ide podľa projektanta o jeden z najkomplikovanejších mostov na svete. Dunaj križuje šikmo, má zakrivený pôdorys a naklonené a nesymetrické oblúky.
Most sa rozhodli najprv celý postaviť na ľavom brehu Dunaja a potom ho otočiť pomocou súlodia pre špecifický tvar a tomu, že by museli dlhodobo obmedzovať lodnú dopravu.
„Takéto riešenie dovtedy na moste s takým veľkým rozpätím a na takom prudkom toku nikde inde nepoužili,“ vraví Maťaščík.
Najzložitejšie podľa architekta bolo nasunúť most
z brehu na súlodie a napasovať ho na pilier v Dunaji pomocou striedavého čerpania vody do šestnástich komôr, čo ocenili viacerí aj zahraniční odborníci.
FOTO - ALFA 04
Michal Durdovanský
