BRATISLAVA. Za dva dni škody za niekoľko stoviek eur. Zmizol hasiaci prístroj, no pribudli tagy, nápisy a špina. Bratislavský dopravný podnik tvrdí, že vozidlá MHD čistí denne a pred každým výjazdom ich kontroluje.
Grafiti a čmáranice sa však vozia ďalej. Odstraňujú ich raz mesačne, na prvýkrát vraj nepustia.
Vandalizmus stojí ročne dopravný podnik asi 300-tisíc eur, vyčísluje jeho hovorkyňa Adriana Volfová. Proti nemu, ako vraví, bojujú aj kampaňou, ktorú spustili spolu s magistrátom.
Na zastávky MHD inštalovali vizuály, chceli „apelovať na cestujúcich, aby neboli ľahostajní voči devastovaniu verejného majetku, ktorý slúži všetkým.“
Bývalé vedenie dopravcu na čele s Branislavom Zahradníkom zas vyhlasovalo veľkú čistiacu akciu za 65-tisíc eur, takzvanú vojnu špine. Nápisy a tagy však vojna obišla.
Svedkovia hláste
Čistenie
- denne – hygienické minimum– vysávanie, čistenie, po každej jazde má vodič odstrániť najväčšiu špinu;
- mesačne – pravidelné čistenie, dezinfekcia;
- mimoriadne – najmä pri vandalizme – čistenie podlahy, stropu, okien, sedadiel, odstraňovanie grafiiti a pod.;
- tepovanie sedadiel – prebieha v lete.
S kampaňou proti vandalizmu začal dopravný podnik ešte v roku 2012, chceli ňou vyzývať všetkých, ktorí sa „stanú svedkami vandalizmu, aby to oznámili na polícii alebo dispečingu DPB“.
Plagáty však nezabrali. Grafitmi spestrili električku napríklad aj na Valentína.
Vodič trojky volal políciu potom, ako našiel nápis v zadnom vozni električky. Dispečing vyčíslil škody na tristo eur.
„Mnohí cestujúci sa vo vozidlách správajú nekultivovane a neuvedomujú si, že financie na škody, ktoré spôsobia, by mohol dopravný podnik vynaložiť efektívnejšie na skvalitnenie služieb verejnej dopravy,“ hodnotí Volfová.
Dodáva, že dopravný podnik dostane tento rok od mesta o 1,9 milióna eur menej než vlani. Či príde k škrtaniu alebo zlučovaniu spojov, dopravca zatiaľ nerozhodol.
„V tejto chvíli situáciu analyzujeme a akékoľvek závery by boli predčasné.“
Vodič - čistič
Peniaze sú podľa hovorkyne aj dôvodom, prečo dopravný podnik nezavedie takzvaných preventistov, zamestnancov dopravného podniku, ktorí by vo vybraných linkách a vo vybraných spojoch dávali pozor na čistotu a poriadok.
Službu teraz skúšajú v Brne, chcú do verejnej dopravy prilákať viac cestujúcich.
Čistotu má dnes u nás kontrolovať vodič pred každým výjazdom. Má to vraj robiť „počas služby cez prestávku na obratisku aj po ukončení služby a odstrániť hrubé nečistoty.“
Celkové čistenie všetkých vozidiel, ktoré cez deň jazdili, sa podľa hovorkyne robí po ukončení linky pri revízii vozidla. „Denne sú vozidlá povysávané, umyté, vyčistené madlá, sedadlá a všetky priestory, s ktorými cestujúci prichádzajú najviac do kontaktu.“
Komplexná očista v doprave prebieha raz mesačne. Ide o čistenie dezinfekčnými prípravkami vrátane stropov, okien a panelov vo vnútri vozidiel a tiež odstraňovanie grafiti. Nápisy a spreje je však podľa hovorkyne odstrániť náročné. Špeciálne spreje vraj musia čistiť až trikrát.
Tepovanie sedadiel robí dopravný podnik v lete, keď vďaka počasiu lepšie schnú.
Najviac špinavé a počmárané bývajú druhé vozne električiek, nočné autobusy a linky po akciách ako Bažant na Mlynoch či vinobranie.
Výzdoba na zastávkach aj vo vozidlách:
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA