SME

Nápisy v bratislavskej MHD držia dlho

Čistenie hrubých špín v doprave má robiť vodič po každej jazde. Dezinfekcia prebieha raz mesačne.

Zadnéo vozne električiek dostávajú zabrať.Zadnéo vozne električiek dostávajú zabrať. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Za dva dni škody za niekoľko stoviek eur. Zmizol hasiaci prístroj, no pribudli tagy, nápisy a špina. Bratislavský dopravný podnik tvrdí, že vozidlá MHD čistí denne a pred každým výjazdom ich kontroluje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Grafiti a čmáranice sa však vozia ďalej. Odstraňujú ich raz mesačne, na prvýkrát vraj nepustia.

Vandalizmus stojí ročne dopravný podnik asi 300-tisíc eur, vyčísluje jeho hovorkyňa Adriana Volfová. Proti nemu, ako vraví, bojujú aj kampaňou, ktorú spustili spolu s magistrátom.

Na zastávky MHD inštalovali vizuály, chceli „apelovať na cestujúcich, aby neboli ľahostajní voči devastovaniu verejného majetku, ktorý slúži všetkým.“

SkryťVypnúť reklamu

Bývalé vedenie dopravcu na čele s Branislavom Zahradníkom zas vyhlasovalo veľkú čistiacu akciu za 65-tisíc eur, takzvanú vojnu špine. Nápisy a tagy však vojna obišla.

Svedkovia hláste

Čistenie

  • denne – hygienické minimum– vysávanie, čistenie, po každej jazde má vodič odstrániť najväčšiu špinu;
  • mesačne – pravidelné čistenie, dezinfekcia;
  • mimoriadne – najmä pri vandalizme – čistenie podlahy, stropu, okien, sedadiel, odstraňovanie grafiiti a pod.;
  • tepovanie sedadiel – prebieha v lete.

dvere_res.jpg

S kampaňou proti vandalizmu začal dopravný podnik ešte v roku 2012, chceli ňou vyzývať všetkých, ktorí sa „stanú svedkami vandalizmu, aby to oznámili na polícii alebo dispečingu DPB“.

Plagáty však nezabrali. Grafitmi spestrili električku napríklad aj na Valentína.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič trojky volal políciu potom, ako našiel nápis v zadnom vozni električky. Dispečing vyčíslil škody na tristo eur.

„Mnohí cestujúci sa vo vozidlách správajú nekultivovane a neuvedomujú si, že financie na škody, ktoré spôsobia, by mohol dopravný podnik vynaložiť efektívnejšie na skvalitnenie služieb verejnej dopravy,“ hodnotí Volfová.

Dodáva, že dopravný podnik dostane tento rok od mesta o 1,9 milióna eur menej než vlani. Či príde k škrtaniu alebo zlučovaniu spojov, dopravca zatiaľ nerozhodol.

„V tejto chvíli situáciu analyzujeme a akékoľvek závery by boli predčasné.“

Vodič - čistič

Peniaze sú podľa hovorkyne aj dôvodom, prečo dopravný podnik nezavedie takzvaných preventistov, zamestnancov dopravného podniku, ktorí by vo vybraných linkách a vo vybraných spojoch dávali pozor na čistotu a poriadok.

SkryťVypnúť reklamu

Službu teraz skúšajú v Brne, chcú do verejnej dopravy prilákať viac cestujúcich.

Čistotu má dnes u nás kontrolovať vodič pred každým výjazdom. Má to vraj robiť „počas služby cez prestávku na obratisku aj po ukončení služby a odstrániť hrubé nečistoty.“

Celkové čistenie všetkých vozidiel, ktoré cez deň jazdili, sa podľa hovorkyne robí po ukončení linky pri revízii vozidla. „Denne sú vozidlá povysávané, umyté, vyčistené madlá, sedadlá a všetky priestory, s ktorými cestujúci prichádzajú najviac do kontaktu.“

Komplexná očista v doprave prebieha raz mesačne. Ide o čistenie dezinfekčnými prípravkami vrátane stropov, okien a panelov vo vnútri vozidiel a tiež odstraňovanie grafiti. Nápisy a spreje je však podľa hovorkyne odstrániť náročné. Špeciálne spreje vraj musia čistiť až trikrát.

Tepovanie sedadiel robí dopravný podnik v lete, keď vďaka počasiu lepšie schnú.

Najviac špinavé a počmárané bývajú druhé vozne električiek, nočné autobusy a linky po akciách ako Bažant na Mlynoch či vinobranie.

Výzdoba na zastávkach aj vo vozidlách:

vozen_res.jpg

zastavka_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 785
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 097
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 669
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 442
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 876
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 152
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 914
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 788
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 025
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 229
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 202
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu