SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Nápisy v bratislavskej MHD držia dlho

Čistenie hrubých špín v doprave má robiť vodič po každej jazde. Dezinfekcia prebieha raz mesačne.

Zadnéo vozne električiek dostávajú zabrať.Zadnéo vozne električiek dostávajú zabrať. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Za dva dni škody za niekoľko stoviek eur. Zmizol hasiaci prístroj, no pribudli tagy, nápisy a špina. Bratislavský dopravný podnik tvrdí, že vozidlá MHD čistí denne a pred každým výjazdom ich kontroluje.

Grafiti a čmáranice sa však vozia ďalej. Odstraňujú ich raz mesačne, na prvýkrát vraj nepustia.

Vandalizmus stojí ročne dopravný podnik asi 300-tisíc eur, vyčísluje jeho hovorkyňa Adriana Volfová. Proti nemu, ako vraví, bojujú aj kampaňou, ktorú spustili spolu s magistrátom.

Na zastávky MHD inštalovali vizuály, chceli „apelovať na cestujúcich, aby neboli ľahostajní voči devastovaniu verejného majetku, ktorý slúži všetkým.“

Bývalé vedenie dopravcu na čele s Branislavom Zahradníkom zas vyhlasovalo veľkú čistiacu akciu za 65-tisíc eur, takzvanú vojnu špine. Nápisy a tagy však vojna obišla.

Svedkovia hláste

Čistenie
  • denne – hygienické minimum– vysávanie, čistenie, po každej jazde má vodič odstrániť najväčšiu špinu;
  • mesačne – pravidelné čistenie, dezinfekcia;
  • mimoriadne – najmä pri vandalizme – čistenie podlahy, stropu, okien, sedadiel, odstraňovanie grafiiti a pod.;
  • tepovanie sedadiel – prebieha v lete.
dvere_res.jpg

S kampaňou proti vandalizmu začal dopravný podnik ešte v roku 2012, chceli ňou vyzývať všetkých, ktorí sa „stanú svedkami vandalizmu, aby to oznámili na polícii alebo dispečingu DPB“.

Plagáty však nezabrali. Grafitmi spestrili električku napríklad aj na Valentína.

Vodič trojky volal políciu potom, ako našiel nápis v zadnom vozni električky. Dispečing vyčíslil škody na tristo eur.

„Mnohí cestujúci sa vo vozidlách správajú nekultivovane a neuvedomujú si, že financie na škody, ktoré spôsobia, by mohol dopravný podnik vynaložiť efektívnejšie na skvalitnenie služieb verejnej dopravy,“ hodnotí Volfová.

Dodáva, že dopravný podnik dostane tento rok od mesta o 1,9 milióna eur menej než vlani. Či príde k škrtaniu alebo zlučovaniu spojov, dopravca zatiaľ nerozhodol.

„V tejto chvíli situáciu analyzujeme a akékoľvek závery by boli predčasné.“

Vodič - čistič

Peniaze sú podľa hovorkyne aj dôvodom, prečo dopravný podnik nezavedie takzvaných preventistov, zamestnancov dopravného podniku, ktorí by vo vybraných linkách a vo vybraných spojoch dávali pozor na čistotu a poriadok.

Službu teraz skúšajú v Brne, chcú do verejnej dopravy prilákať viac cestujúcich.

Čistotu má dnes u nás kontrolovať vodič pred každým výjazdom. Má to vraj robiť „počas služby cez prestávku na obratisku aj po ukončení služby a odstrániť hrubé nečistoty.“

Celkové čistenie všetkých vozidiel, ktoré cez deň jazdili, sa podľa hovorkyne robí po ukončení linky pri revízii vozidla. „Denne sú vozidlá povysávané, umyté, vyčistené madlá, sedadlá a všetky priestory, s ktorými cestujúci prichádzajú najviac do kontaktu.“

Komplexná očista v doprave prebieha raz mesačne. Ide o čistenie dezinfekčnými prípravkami vrátane stropov, okien a panelov vo vnútri vozidiel a tiež odstraňovanie grafiti. Nápisy a spreje je však podľa hovorkyne odstrániť náročné. Špeciálne spreje vraj musia čistiť až trikrát.

Tepovanie sedadiel robí dopravný podnik v lete, keď vďaka počasiu lepšie schnú.

Najviac špinavé a počmárané bývajú druhé vozne električiek, nočné autobusy a linky po akciách ako Bažant na Mlynoch či vinobranie.

Výzdoba na zastávkach aj vo vozidlách:

vozen_res.jpg

zastavka_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  2. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  2. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  4. Na krásnom, modrom Jadrane
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  7. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 11 453
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 274
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 5 180
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 408
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 712
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 642
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 272
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 083
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 7 390
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 482
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 5 203
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 436
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 667
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 247
  7. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 3 169
  8. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 2 875
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu