Historickú káblovú komoru v Petržalke výstavbou električky nezničia

Budúca trasa električky cez Petržalku povedie aj okolo historickej káblovej komory spred druhej svetovej vojny.

Električka zachovanú časť pevnostného opevnenia z rokov 1936 až 1938 v Petržalke neohrozí.

PETRŽALKA. Budúca trasa električky cez bratislavskú Petržalku povedie aj okolo historickej káblovej komory spred druhej svetovej vojny.

Zachovať ju totiž v lokalite žiadal Petržalský okrášľovací spolok (POS) a zhotoviteľ stavby súhlasil. Trasu električky preň meniť nemusia a objekt bude navyše chrániť aj menšia stena.

Pevnostný objekt stojí na Bosákovej ulici, v lokalite, kadiaľ má prechádzať aj budúca prvá etapa nosného dopravného systému.

"Ide o starú súčasť pevnostného opevnenia z rokov 1936 až 1938, ktorých bolo v Petržalke postavených 25, od obranných až po veliteľské," vysvetľuje Ernest Huska, podpredseda Petržalského okrášľovacieho spolku.

Súčasťou obrany boli podľa Husku aj protitankové priekopy, prekážky, ale aj spojovacia telefónna sieť, ktorou sa mali prenášať signály pre riadenie paľby.

"V Petržalke sa vybudoval premyslený telefónny systém medzi pevnosťami a veliteľskými stanoviskami. V miestach spojenia viacerých káblov boli vybudovane železobetónové podzemné káblové komory, kryté masívnym pancierovým príklopom," priblížil.

Keď si členovia spolku minulý mesiac obzreli miesto, kadiaľ má viesť električka, zistili, že ústredná káblová komora, kde sa zbiehali všetky káble a z ktorej išla telefónna linka do dnes už neexistujúceho objektu stanoviska veliteľstva pluku, leží v koridore jej budovania. Rozposlali preto listy firme Eurovia SK, mestskej časti i mestu, aby objekt ochránili.

Hovorca Bratislavy Stano Ščepán dnes vraví, že objekt zachovaný zostane a trasovanie električky meniť netreba. Pamiatku ochránia aj múrom.

"Pôjde len o malý oporný múr na krátkom, približne päťmetrovom úseku, ktorý bude vysoký zhruba jeden meter," podotkol Ščepán.

Prvú etapu električkovej trate budú trasovať v úseku Šafárikovo námestie a Bosákova ulica. Pokračujú tiež práce na Starom moste, po ktorom má električka prejsť cez Dunaj. Ak vydrží priaznivé počasie, most by mohol byť rozobratý už do dvoch týždňov. V súčasnosti je odstránená asi pätina nosnej konštrukcie.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 626
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 173
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 792
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 482
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 219
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 216
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 110
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 073
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 065