Historickú káblovú komoru v Petržalke výstavbou električky nezničia

Budúca trasa električky cez Petržalku povedie aj okolo historickej káblovej komory spred druhej svetovej vojny.

Električka zachovanú časť pevnostného opevnenia z rokov 1936 až 1938 v Petržalke neohrozí.

PETRŽALKA. Budúca trasa električky cez bratislavskú Petržalku povedie aj okolo historickej káblovej komory spred druhej svetovej vojny.

Zachovať ju totiž v lokalite žiadal Petržalský okrášľovací spolok (POS) a zhotoviteľ stavby súhlasil. Trasu električky preň meniť nemusia a objekt bude navyše chrániť aj menšia stena.

Pevnostný objekt stojí na Bosákovej ulici, v lokalite, kadiaľ má prechádzať aj budúca prvá etapa nosného dopravného systému.

"Ide o starú súčasť pevnostného opevnenia z rokov 1936 až 1938, ktorých bolo v Petržalke postavených 25, od obranných až po veliteľské," vysvetľuje Ernest Huska, podpredseda Petržalského okrášľovacieho spolku.

Súčasťou obrany boli podľa Husku aj protitankové priekopy, prekážky, ale aj spojovacia telefónna sieť, ktorou sa mali prenášať signály pre riadenie paľby.

"V Petržalke sa vybudoval premyslený telefónny systém medzi pevnosťami a veliteľskými stanoviskami. V miestach spojenia viacerých káblov boli vybudovane železobetónové podzemné káblové komory, kryté masívnym pancierovým príklopom," priblížil.

Keď si členovia spolku minulý mesiac obzreli miesto, kadiaľ má viesť električka, zistili, že ústredná káblová komora, kde sa zbiehali všetky káble a z ktorej išla telefónna linka do dnes už neexistujúceho objektu stanoviska veliteľstva pluku, leží v koridore jej budovania. Rozposlali preto listy firme Eurovia SK, mestskej časti i mestu, aby objekt ochránili.

Hovorca Bratislavy Stano Ščepán dnes vraví, že objekt zachovaný zostane a trasovanie električky meniť netreba. Pamiatku ochránia aj múrom.

"Pôjde len o malý oporný múr na krátkom, približne päťmetrovom úseku, ktorý bude vysoký zhruba jeden meter," podotkol Ščepán.

Prvú etapu električkovej trate budú trasovať v úseku Šafárikovo námestie a Bosákova ulica. Pokračujú tiež práce na Starom moste, po ktorom má električka prejsť cez Dunaj. Ak vydrží priaznivé počasie, most by mohol byť rozobratý už do dvoch týždňov. V súčasnosti je odstránená asi pätina nosnej konštrukcie.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 733
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 903
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 275
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 586
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 302
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 152
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 011
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 333
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 272
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 199