SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Ftáčnik tají poistky za státisíce

Primátor Bratislavy odmieta odkryť, ako dopravný podnik vybral drahú poistku. Zmluva na manažérsku poistku drahšiu ako v Prahe aj Brne sa končí. Dopravný podnik tvrdí,že hľadá lacnejšiu.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik.Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Na kontrolu verejných zdrojov nemusí stačiť ani dnešný infozákon. Polročné mlčanie bratislavského dopravného podniku o tom, ako si vybrali poisťovňu na manažérske poistky, prikryl aj primátor Milan Ftáčnik (s podporou Smeru).

Svorne tvrdia, že nemusia ukázať počet súťažiacich a konkurenčné ponuky. Odvolávajú sa na to, že mestský dopravný podnik platil poistky zo svojho zisku.

Manažéri dopravného podniku sú krytí, aj keď spôsobia škody za milióny eur. Keď prehrajú spor napríklad o neoprávnené prepustenie zamestnanca alebo keď pripustia obťažovanie, odškodné neplatia.

SkryťVypnúť reklamu

Podnik platí ročne 280-tisíc eur. To je štvornásobok toho, čo za podobnú poistku platia v Prahe a štyridsaťnásobok poistky v Brne.

Nepovedia

Keď sa minulý rok denník SME pýtal dopravného podniku, z koľkých ponúk poisťovní v súťaži vyberal a aké boli tieto ponuky, mestská firma odmietla odpovedať.

Oficiálnu infožiadosť SME posunul dopravný podnik mestu. Tam ju najskôr zamietol riaditeľ magistrátu Rastislav Gajarský, v odvolaní potom aj Ftáčnik s rovnakým vysvetlením – podnik neplatí poistky z mestských peňazí, ale z vlastných ziskov.

Právnik z Transparency International Pavel Nechala upozorňuje, že stále ide o hospodárenie s verejnými financiami. Dopravný podnik navyše každý rok generuje stratu a mesto ho dotuje.

Primátor rozhodol, že nanajvýš odpovie, ako podnik hospodári s dotáciami.

SkryťVypnúť reklamu

Právnik spolupracujúci so združením Via Iuris Peter Wilfling hovorí, že štátne a mestské firmy musia zverejňovať celé svoje hospodárenie, pretože celé sú verejným majetkom. Opiera sa pritom o rozhodnutia českých súdov.

Český Najvyšší správny súd pred piatimi rokmi rozhodol, že keďže obce môžu na svoju činnosť zakladať firmy, znamená, že podliehajú aj zákonu o slobodnom prístupe k informáciám. V opačnom prípade by podľa súdu mohla obec zabrániť svojej kontrole.

Ftáčnik prehliada aj to, že dopravný podnik bol založený na verejnoprospešný účel, obsadzovanie manažmentu závisí od politickej dohody a štát či obec môže firmu kontrolovať. V Česku to sudcovia už roky zohľadňujú. Na jeseň politické strany SME priznali, že vedenie dopravného podniku obsadil Smer.

SkryťVypnúť reklamu

Primátor sa odmieta rozhodnutiami českých súdov zaoberať, aj keď Ústavný súd bežne pri výkladoch zákonov používa rozsudky zahraničných súdov.

Možno ju použijú

Dopravný podnik a mesto najskôr tajili aj to, či poistku vôbec niekedy použili. Hovorkyňa Adriana Volfová teraz vraví, že z nej možno zaplatia odškodné pre revízora, ktorého neoprávnene vyhodili pre údajný útok na cestujúceho.

"Prebiehajúce konanie dokazuje, že revízora napadol cestujúci, ktorému svedčil len brat," povedala Volfová. Zatiaľ tak nie je jasné, či poistku využijú. Doteraz dopravný podnik na otázku, čo už poistkou kryli, opakoval, že ju využívajú "permanentne a kontinuálne".

Vyberajú novú

Tendre na poistenie manažérov vyhráva posledné roky Allianz, spolupracujú aj ďalšie poisťovne. Súčasná zmluva platí už len necelé dva týždne, potom chce dopravný podnik uzavrieť novú.

Hovorkyňa tvrdí, že rozhodne cena. Nejde pritom o klasickú súťaž. "Oslovujeme všetky poisťovne na Slovensku, ktoré toto poistenie poskytujú," hovorí Volfová.

Dopravný podnik dozornej rade oznámil, že hľadá lacnejšiu poistku, vraví jej predseda Jozef Uhler.

Dozorná rada ani po niekoľkých mesiacoch nezaujala k poistke jednoznačné stanovisko, chcú o nej znovu rokovať ešte pred uzavretím novej zmluvy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 611
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 582
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 787
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 492
  5. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 2 586
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 278
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 029
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 379
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 111
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 088
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 341
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 123
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 933
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 538
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 911
  8. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 695
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu