Do bratislavského hradného kopca zapustia garáže

Hrad potrebuje podľa kancelárie Pavla Pašku 222 nových parkovacích miest.

Garáže majú budovať za Hradom. Tie medzi palácom a parlamentom veľký úspech nemajú.Garáže majú budovať za Hradom. Tie medzi palácom a parlamentom veľký úspech nemajú.(Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Vedenie Národnej rady chce pri rekonštrukcii Bratislavského hradu kopať do hĺbky.

BRATISLAVA. V Bratislave má pribudnúť ďalšia podzemná garáž. Tentokrát na jednej z najlepších adries – priamo na Hrade.

Garáž má byť súčasťou ďalšej etapy rekonštrukcie Bratislavského hradu. Hĺbiť ich chcú na severnej terase, pod zemou má pribudnúť 222 parkovacích miest, všimli si televízia Markíza a Nový Čas.

Do garáží sa má vchádzať cez hradnú bránu, samotnú garáž plánujú postaviť na mieste, kde robili archeologický prieskum.

Na rekonštrukciu plánuje dať Národná rada 29 miliónov eur. Obnoviť chcú tiež zaniknutú Barokovú záhradu, zimnú jazdiareň a ďalšie exteriérové plochy severnej a východnej terasy.

Parlament má pritom pre svojich zamestnancov garáže dve. V roku 2012 navyše oproti parlamentu postavila firma IPP Services parkovací dom Park – Hrad. Má štyri podlažia a 276 parkovacích miest. Niektorí poslanci napriek tomu parkujú vonku.

Pamiatkári nie sú proti

Rekonštrukcia
Bratislavský hrad
  • prvá etapa za socializmu trvala 20 rokov;
  • druhá etapa za vlády Smeru, stála 63 miliónov eur, inkasoval Váhostav Juraja Širokého;
  • dve ďalšie etapy za druhej vlády Smeru majú stáť 29 miliónov eur: za prvých 18 mesiacov chcú vybudovať hrubú stavbu Zimnej jazdiarne, obnoviť Barokovú záhradu a vybudovať garáže.

S projektovou dokumentáciou rekonštrukcie už súhlasil Krajský pamiatkový úrad. Podmienkou bol práve archeologický výskum na mieste budúcich garáží a použitie existujúceho vchodu cez Mudroňovu ako vstupu pre autá.

„Vďaka archeologickému výskumu sme našli aj nálezy z obdobia rímskej doby, takže má to aj svoju pozitívnu stránku,“ povedal riaditeľ krajského pamiatkového úradu Peter Jurkovič.

„Neposudzujeme opodstatnenosť stavby, to je záležitosť vlastníka. Hodnotíme dosah na kultúrnu pamiatku. Stavba garáží na tomto mieste je za daných podmienok prípustná,“ dodal.

Miestny úrad Bratislava – Staré Mesto zatiaľ stavebné povolenie na podzemné garáže v hradnom kopci nevydalo, je na ňu však už vydané územne rozhodnutie, čo je krok predtým.

„Stavebný úrad postupuje v medziach zákona a nevyjadruje sa k zámerom zo subjektívneho hľadiska,“ povedala Dorota Kráková z radnice.

Vedenie Národnej rady tvrdí, že „takto vzniknutým miestam v podzemí bude celý areál oslobodený od parkujúcich áut a konečne sa stane skutočnou pešou zónou,“ napísal Nový Čas. V budúcnosti chcú na Hrade robiť veľké spoločenské akcie a parkovacie miesta tak vraj potrebujú.

Už teraz organizujú v reštaurácii pri Hrade rôzne slávnosti a svadby, autá hostí pri nich parkujú aj v areáli.
Štát už na obnovu Bratislavského hradu najmä za vlády Smeru dal 63 miliónov eur, zákazku dostal Váhostav Juraja Širokého považovaného za mecenáša Smeru.

Pravdepodobne budúci vstup do podzemných garáží.

FOTO - SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Súkromná garáž nestačí

Riešením pre Národnú radu nie je súkromná garáž vedľa parlamentu. Proti výstavbe parkovacieho domu sa v minulosti búrili obyvatelia okolitých domov, dnes sa autami neplní.

Poplatky za parkovanie v garáži sú pre bežného obyvateľa drahé. Bežné parkovné je tam euro za každých 25 minút. Včera popoludní tam bolo 210 voľných a 66 obsadených miest.

Parkovací dom prevádzkuje firma IPP Services, ktorú vlastní podnikateľ Dušan Blattner. Je tiež majiteľom firmy ZIPPS, ktorá prevádzkuje sporné parkoviská pred nemocnicami v Ružinove a Petržalke.

Parkovací dom oproti parlamentu.
FOTO - SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  2. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  3. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  6. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  7. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  8. Investment Advisory Guide for Slovakia
  9. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  10. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 25 500
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 133
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 15 859
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 14 448
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 625
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 11 623
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 10 956
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 872
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 218
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 439