Vedenie Národnej rady chce pri rekonštrukcii Bratislavského hradu kopať do hĺbky.
BRATISLAVA. V Bratislave má pribudnúť ďalšia podzemná garáž. Tentokrát na jednej z najlepších adries – priamo na Hrade.
Garáž má byť súčasťou ďalšej etapy rekonštrukcie Bratislavského hradu. Hĺbiť ich chcú na severnej terase, pod zemou má pribudnúť 222 parkovacích miest, všimli si televízia Markíza a Nový Čas.
Do garáží sa má vchádzať cez hradnú bránu, samotnú garáž plánujú postaviť na mieste, kde robili archeologický prieskum.
Na rekonštrukciu plánuje dať Národná rada 29 miliónov eur. Obnoviť chcú tiež zaniknutú Barokovú záhradu, zimnú jazdiareň a ďalšie exteriérové plochy severnej a východnej terasy.
Parlament má pritom pre svojich zamestnancov garáže dve. V roku 2012 navyše oproti parlamentu postavila firma IPP Services parkovací dom Park – Hrad. Má štyri podlažia a 276 parkovacích miest. Niektorí poslanci napriek tomu parkujú vonku.
Pamiatkári nie sú proti
Rekonštrukcia
Bratislavský hrad
prvá etapa za socializmu trvala 20 rokov;
druhá etapa za vlády Smeru, stála 63 miliónov eur, inkasoval Váhostav Juraja Širokého;
dve ďalšie etapy za druhej vlády Smeru majú stáť 29 miliónov eur: za prvých 18 mesiacov chcú vybudovať hrubú stavbu Zimnej jazdiarne, obnoviť Barokovú záhradu a vybudovať garáže.
S projektovou dokumentáciou rekonštrukcie už súhlasil Krajský pamiatkový úrad. Podmienkou bol práve archeologický výskum na mieste budúcich garáží a použitie existujúceho vchodu cez Mudroňovu ako vstupu pre autá.
„Vďaka archeologickému výskumu sme našli aj nálezy z obdobia rímskej doby, takže má to aj svoju pozitívnu stránku,“ povedal riaditeľ krajského pamiatkového úradu Peter Jurkovič.
„Neposudzujeme opodstatnenosť stavby, to je záležitosť vlastníka. Hodnotíme dosah na kultúrnu pamiatku. Stavba garáží na tomto mieste je za daných podmienok prípustná,“ dodal.
Miestny úrad Bratislava – Staré Mesto zatiaľ stavebné povolenie na podzemné garáže v hradnom kopci nevydalo, je na ňu však už vydané územne rozhodnutie, čo je krok predtým.
„Stavebný úrad postupuje v medziach zákona a nevyjadruje sa k zámerom zo subjektívneho hľadiska,“ povedala Dorota Kráková z radnice.
Vedenie Národnej rady tvrdí, že „takto vzniknutým miestam v podzemí bude celý areál oslobodený od parkujúcich áut a konečne sa stane skutočnou pešou zónou,“ napísal Nový Čas. V budúcnosti chcú na Hrade robiť veľké spoločenské akcie a parkovacie miesta tak vraj potrebujú.
Už teraz organizujú v reštaurácii pri Hrade rôzne slávnosti a svadby, autá hostí pri nich parkujú aj v areáli.
Štát už na obnovu Bratislavského hradu najmä za vlády Smeru dal 63 miliónov eur, zákazku dostal Váhostav Juraja Širokého považovaného za mecenáša Smeru.
Pravdepodobne budúci vstup do podzemných garáží.
FOTO - SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK
Súkromná garáž nestačí
Riešením pre Národnú radu nie je súkromná garáž vedľa parlamentu. Proti výstavbe parkovacieho domu sa v minulosti búrili obyvatelia okolitých domov, dnes sa autami neplní.
Poplatky za parkovanie v garáži sú pre bežného obyvateľa drahé. Bežné parkovné je tam euro za každých 25 minút. Včera popoludní tam bolo 210 voľných a 66 obsadených miest.
Parkovací dom prevádzkuje firma IPP Services, ktorú vlastní podnikateľ Dušan Blattner. Je tiež majiteľom firmy ZIPPS, ktorá prevádzkuje sporné parkoviská pred nemocnicami v Ružinove a Petržalke.
Parkovací dom oproti parlamentu.
FOTO - SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK