SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Do bratislavského hradného kopca zapustia garáže

Hrad potrebuje podľa kancelárie Pavla Pašku 222 nových parkovacích miest.

Garáže majú budovať za Hradom. Tie medzi palácom a parlamentom veľký úspech nemajú.Garáže majú budovať za Hradom. Tie medzi palácom a parlamentom veľký úspech nemajú. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Vedenie Národnej rady chce pri rekonštrukcii Bratislavského hradu kopať do hĺbky.

BRATISLAVA. V Bratislave má pribudnúť ďalšia podzemná garáž. Tentokrát na jednej z najlepších adries – priamo na Hrade.

Garáž má byť súčasťou ďalšej etapy rekonštrukcie Bratislavského hradu. Hĺbiť ich chcú na severnej terase, pod zemou má pribudnúť 222 parkovacích miest, všimli si televízia Markíza a Nový Čas.

Do garáží sa má vchádzať cez hradnú bránu, samotnú garáž plánujú postaviť na mieste, kde robili archeologický prieskum.

Na rekonštrukciu plánuje dať Národná rada 29 miliónov eur. Obnoviť chcú tiež zaniknutú Barokovú záhradu, zimnú jazdiareň a ďalšie exteriérové plochy severnej a východnej terasy.

Parlament má pritom pre svojich zamestnancov garáže dve. V roku 2012 navyše oproti parlamentu postavila firma IPP Services parkovací dom Park – Hrad. Má štyri podlažia a 276 parkovacích miest. Niektorí poslanci napriek tomu parkujú vonku.

Pamiatkári nie sú proti

Rekonštrukcia
Bratislavský hrad
  • prvá etapa za socializmu trvala 20 rokov;
  • druhá etapa za vlády Smeru, stála 63 miliónov eur, inkasoval Váhostav Juraja Širokého;
  • dve ďalšie etapy za druhej vlády Smeru majú stáť 29 miliónov eur: za prvých 18 mesiacov chcú vybudovať hrubú stavbu Zimnej jazdiarne, obnoviť Barokovú záhradu a vybudovať garáže.

S projektovou dokumentáciou rekonštrukcie už súhlasil Krajský pamiatkový úrad. Podmienkou bol práve archeologický výskum na mieste budúcich garáží a použitie existujúceho vchodu cez Mudroňovu ako vstupu pre autá.

„Vďaka archeologickému výskumu sme našli aj nálezy z obdobia rímskej doby, takže má to aj svoju pozitívnu stránku,“ povedal riaditeľ krajského pamiatkového úradu Peter Jurkovič.

„Neposudzujeme opodstatnenosť stavby, to je záležitosť vlastníka. Hodnotíme dosah na kultúrnu pamiatku. Stavba garáží na tomto mieste je za daných podmienok prípustná,“ dodal.

Miestny úrad Bratislava – Staré Mesto zatiaľ stavebné povolenie na podzemné garáže v hradnom kopci nevydalo, je na ňu však už vydané územne rozhodnutie, čo je krok predtým.

„Stavebný úrad postupuje v medziach zákona a nevyjadruje sa k zámerom zo subjektívneho hľadiska,“ povedala Dorota Kráková z radnice.

Vedenie Národnej rady tvrdí, že „takto vzniknutým miestam v podzemí bude celý areál oslobodený od parkujúcich áut a konečne sa stane skutočnou pešou zónou,“ napísal Nový Čas. V budúcnosti chcú na Hrade robiť veľké spoločenské akcie a parkovacie miesta tak vraj potrebujú.

Už teraz organizujú v reštaurácii pri Hrade rôzne slávnosti a svadby, autá hostí pri nich parkujú aj v areáli.
Štát už na obnovu Bratislavského hradu najmä za vlády Smeru dal 63 miliónov eur, zákazku dostal Váhostav Juraja Širokého považovaného za mecenáša Smeru.

Pravdepodobne budúci vstup do podzemných garáží.

FOTO - SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Súkromná garáž nestačí

Riešením pre Národnú radu nie je súkromná garáž vedľa parlamentu. Proti výstavbe parkovacieho domu sa v minulosti búrili obyvatelia okolitých domov, dnes sa autami neplní.

Poplatky za parkovanie v garáži sú pre bežného obyvateľa drahé. Bežné parkovné je tam euro za každých 25 minút. Včera popoludní tam bolo 210 voľných a 66 obsadených miest.

Parkovací dom prevádzkuje firma IPP Services, ktorú vlastní podnikateľ Dušan Blattner. Je tiež majiteľom firmy ZIPPS, ktorá prevádzkuje sporné parkoviská pred nemocnicami v Ružinove a Petržalke.

Parkovací dom oproti parlamentu.
FOTO - SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 729
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 085
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 572
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 966
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 724
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 173
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 835
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 617
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 526
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 798
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 886
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 939
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu