BRATISLAVA. Za verejnosť bude v porote, ktorá vyhodnotí projekty urbanistickej súťaže na riešenie centrálnej rozvojovej osi v Petržalke, sedieť Emil Halik. Mesto ho v piatok 31. januára za účasti notára vylosovalo spomedzi 39 záujemcov o toto miesto.
Ako ďalej informoval riaditeľ kancelárie bratislavského primátora Ľubomír Andrassy, vedenie hlavného mesta chce takto zapojiť verejnosť do posudzovania dôležitých projektov a zároveň napĺňa princíp otvorenej samosprávy.
O Petržalke rozhodne súťaž
Anonymnú medzinárodnú urbanistickú súťaž mesto vyhlásilo v novembri 2013. Súťaž má priniesť optimálne riešenie pre budúci rozvoj centrálnej osi Petržalky pri Chorvátskom ramene. Práve tu by mala v budúcnosti viesť električková trať.
Súťaž má okrem iného definovať východiská pre funkčné využitie celého centrálneho územia Petržalky. Odborníci majú určiť limity potenciálneho zastavania územia, zachovania, resp. možného rozširovania zelených a oddychových zón.
Tiež sa majú navrhnúť dopravné riešenia, ktoré budú preferovať verejnú dopravu s požiadavkou na rozvoj cyklistických trás a chodníkov pre peších. Súčasťou zadania súťaže je aj prísľub primátora Milana Ftáčnika, že pozdĺž Chorvátskeho ramena nebude viesť štvorprúdová cesta, ktorá tam bola pôvodne naplánovaná a Petržalčania s ňou nesúhlasia.
Podľa Andrassyho víťazné zadanie anonymnej urbanistickej súťaže sa stane podkladom pre obstaranie urbanistickej štúdie i podkladom pre vypracovanie územných plánov zón podrobne regulujúcich budúci rozvoj dotknutého územia.
Štvorprúdovka nebude
Mesto už k téme električkovej trate pri Chorvátskom ramene zorganizovalo niekoľko verejných diskusií. Najdiskutovanejšou otázkou bola práve štvorprúdová cesta, o ktorej sa hovorilo v rámci vybudovania druhej etapy električkovej trate z Bosákovej na Janíkov dvor.
Proti štvorprúdovej ceste ľudia bojovali aj petíciou, pod ktorú sa podpísalo vyše 15-tisíc ľudí. Obyvatelia v petícii žiadali, aby pri Chorvátskom ramene mesto vybudovalo park a cyklotrasy.
Na magistráte petíciu odovzdali 25. júna 2013, následne v septembri ju vzali mestskí poslanci na vedomie. Primátor Ftáčnik ešte vlani v júni obyvateľom prisľúbil, že štvorprúdová cesta cez Petržalku viesť nebude.
Električková trať z Bosákovej na Janíkov dvor je druhou etapou budovania nosného dopravného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Nadväzuje na projekt budovania koľajovej trate zo Šafárikovho námestia v Starom Meste po petržalskú Bosákovu ulicu.
V prvej etape projektu mesto zrekonštruuje Starý most a tak električkou spojí Staré Mesto s Petržalkou. Most však bude slúžiť aj pre cyklistov či ako promenáda pre chodcov.
Projekt počíta tiež s rozšírením estakády na Einsteinovej ulici a s vybudovaním novej, pri bývalom štadióne petržalskej Artmedie.