Primátor sľubuje, že do volieb ešte raz zmenu navrhne.
BRATISLAVA. Parkovanie v Bratislave zrejme tento rok zostane bez spoločných pravidiel.
Spoplatnenie veľkej časti parkovacích miest, ktoré malo vytlačiť autá zo širšieho centra, odmietli najmä mestskí poslanci Smeru a KDH. Pre ich podmienky sa vyjednávania začínajú odznova.
Návrh mesta znel, aby mohli Bratislavčania parkovať vo svojej mestskej časti maximálne za tridsať eur za rok.
V iných štvrtiach by potom platili polovicu toho, čo cezpoľní. Tých by parkovanie stálo maximálne dve eurá za hodinu.
Zapojiť by sa na začiatok mali Staré Mesto, Ružinov, Nové Mesto a Petržalka.
Problémom je podľa šéfa klubu Smeru Slavomíra Drozda to, že sa doteraz k návrhu nevyjadrili starostovia všetkých sedemnástich mestských častí a štyri dotknuté radnice podľa neho „tiež nemajú jednoznačné a rovnaké stanoviská“.
Chýbajú parkovacie miesta
Návrh mesta
ročná rezidentská karta maximálne za 30 eur;
tá umožní parkovanie zadarmo vo svojej štvrti a za polovičnú zľavu v ostatných častiach mesta;
ostatní platia najviac dve eurá za hodinu.
Predsedníčka poslaneckého klubu KDH Jarmila Tvrdá zasa hovorí, že v Bratislave chýbajú parkovacie miesta.
„Dostať peniaze od ľudí za rezidenčné karty a nechať ich polhodinu krúžiť po sídlisku, sa mi zdá neprijateľné,“ vraví.
„Kým vo Viedni vybudovali najprv záchytné parkoviská a nosný dopravný systém a až potom sa začalo spoplatňovať, u nás to chcú spraviť opačne,“ dopĺňa ju Drozd.
Primátor Milan Ftáčnik (s podporou Smeru) bol po hlasovaní sklamaný.
„Som prekvapený, pretože nikto sa v diskusii nevyjadril. Bez rozpravy, bez argumentov, proste to len neprešlo,“ povedal.
Primátor chce návrh predložiť opäť ešte v tomto volebnom období, teda do decembra.
Šokovaný podľa tlačovej správy bol starosta Petržalky Vladimír Bajan (nezávislý). „Všetky prípravy vyšli navnivoč,“ napísal.
V Novom Meste už majú aj vytypované miesta, kde chceli spustiť nový systém parkovania.
„Pilotný projekt by mal byť spustený v lokalite okolo Zimného štadióna, ďalšou plánovanou lokalitou sú Kramáre,“ povedal hovorca Marek Tettinger.
V Starom Meste v tomto volebnom období spoplatnené zóny neplánujú. Na začiatku roka však už menili pravidlá parkovania tak, aby mali viac miesta rezidenti.
Pekár chráni vnútrobloky
Jediným poslancom z klubu KDH, ktorý sa na hlasovaní o parkovaní nezúčastnil, bol starosta Ružinova Dušan Pekár. Musel odísť skôr, povedal. Pritom aj Ružinov sa chce do nového systému zapojiť, hoci má výhrady.
Pekár vidí vo svojej mestskej časti najmä problém vnútroblokov. Cesty vo vnútroblokoch a medzi bytovkami sú totiž často majetkovo nevysporiadané a mestská časť by ich preto nemohla vyhradiť rezidentom.
Mohlo by sa teda podľa neho stať, že práve tam by sa nahrnuli autá ľudí dochádzajúcich za prácou. To je napríklad na Ostredkoch alebo v lokalite Päťsto bytov.
Mestské časti ešte nevedia povedať, aké presne by boli ceny za parkovanie. Tettinger povedal, že Nové Mesto ich chce prispôsobiť ostatným častiam mesta.
„Treba, aby bol systém jednotný, Mimobratislavčania nevedia, kde sú hranice mestských častí,“ dopĺňa ho Pekár.