SME

Električka z Bratislavy do Viedne oslávi stovku

Bratislava si pripomenie sté výročie takzvanej viedenskej električky. Nadšenci opravujú jej pôvodnú lokomotívu.

Električka smerujúca do Viedne pri hoteli Savoy - dnešný Carlton, okolo roku 1915.Električka smerujúca do Viedne pri hoteli Savoy - dnešný Carlton, okolo roku 1915. (Zdroj: KLUB PRIATEĽOV MHD A REG. DOPRAVY)

BRATISLAVA. O pár dní uplynie sto rokov, čo z Bratislavy začala premávať takzvaná viedenská električka. Hoci nešlo o klasickú električku a približne 70-kilometrová cesta ňou trvala asi dve hodiny desať minút, mala veľký úspech. Budúci týždeň, presne na výročie, kedy električka podľa cestovných poriadkov začala premávať, na ňu Bratislava zaspomína.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Pôjde o nostalgickú jazdu historickou električkovou súpravou, ktorá premávala do Petržalky“ hovorí Roman Delikát z Klubu priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy. „Počas jazdy priblížime históriu a výnimočnosť tejto legendárnej trate.“

SkryťVypnúť reklamu

Spomienkové asi polhodinové jazdy majú byť dve – o jednej a o druhej popoludní. Historické vozne majú ísť od Námestia Ľudovíta Štúra cez tunel a Námestie SNP späť.

Zachránili šrot

Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy plánuje v tomto roku spomínať na električku viackrát, chystajú rôzne podujatia.

V roku 2011 priviezli do Bratislavy originálnu lokomotívu viedenskej električky, čím ju zachránili pred zošrotovaním, ktoré jej v Rakúsku hrozilo. Rušeň GANZ Eg 6 s číslom 22.004 kúpili ako šrot na tony a odvtedy ho rekonštruujú. „V tomto roku bude vo vystavovateľnom stave,“ vraví Delikát. „Lokomotívu chceme prezentovať v polovici roka, momentálne rokujeme o mieste, kde bude vystavená.“

Na nový Starý most

Dnes viedenská lokomotíva nemá pre rozchody, ktoré sú v meste, kde jazdiť. Samostatná prevádzka na železničnej trati nie je možná pre iné napätie.

SkryťVypnúť reklamu

Klub sa však nevzdáva myšlienky na jej sfunkčnenie, rušeň by sa mohol prevetrať na novom Starom moste, ktorý by mal mať duálny rozchod, čiže dnes používaný a aj normálny železničný.

„Naším záujmom je, aby pri otváraní mosta v roku 2015 cez neho prešla aj naša lokomotíva. Či pôjde sama alebo bude tlačená či ťahaná závisí od toho, či sa nám podarí zohnať peniaze na opravu motorov,“ dodáva Delikát.

Viedenská električka prestala definitívne jazdiť po druhej svetovej vojne v roku 1945.

Prečítajte si tiež:Po stopách viedenskej električkyČítajte 

prevoz.jpg

Rušeň GANZ Eg 6 pri prevoze v roku 2011.

FOTO - ARCHÍV SME

nater_r2818_res.jpg

Rušeň GANZ Eg 6 dnes.

FOTO - ROMAN DELIKÁT

znater_r1092_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu