SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Takmer nesnežilo, no Bratislava už dala na zimnú údržbu státisíce

Napriek teplej zime platí Bratislava robotníkov aj stroje v pohotovosti. Keď stroje nemali čo robiť, prácu im vymysleli.

Za stroje v pohotovosti mesto platilo i vtedy, keď nebol sneh, ktorý by odhŕňali.Za stroje v pohotovosti mesto platilo i vtedy, keď nebol sneh, ktorý by odhŕňali. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Namiesto odhŕňania snehu zametali ulice. Je to výhodnejšie, tvrdí mesto.

BRATISLAVA. Až do pondelka bola v Bratislave teplá zima. Súkromná firma, ktorá zabezpečuje údržbu ciest, si napriek tomu účtuje za "zimnú údržbu" státisíce. Za december pýta 892­-tisíc eur.

Magistrát totiž už od 1. decembra 2013 vyhlásil pohotovosť firme A. R. K. technické služby.

Problémom je zmluva s firmou, ktorú v roku 2010 podpísal bývalý primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský na osem rokov. Zimná služba podľa nej platí 90 dní. Termín je možné predĺžiť, no nie skrátiť.

Počas tejto zimnej služby magistrát platí firmu aj v prípade, že nesneží. Za každého z osemdesiatky mužov v pohotovosti má posielať 5,7 eura na hodinu.

Ak ich vyšlú do terénu, tak mesto platí 6,5 eura za hodinu. Pri 54 mechanizmoch stojí pohotovosť osem eur, ak však ide do terénu, cena je 27,70 eura za hodinu.

Mesto tak zaplatí za jedného človeka, ktorý čaká, kým nasneží, vyše štyritisíc eur mesačne, upozornili mestskí poslanci SDKÚ Jozef Uhler a Radovan Jenčík.

Pokyn z magistrátu

Zimná údržba
  • pracovník v pohotovosti: 5,7 eura za hodinu;
  • pracovník v teréne: 6,5 eura za hodinu;
  • mechanizmus v pohotovosti: 8 eur za hodinu;
  • mechanizmus v teréne: 27,7 eura za hodinu;
  • firma A. R. K. vznikla spojením firiem Raki, Kosec a A.S.A., ktoré predtým vykonávali údržbu v meste;
  • vzišla zo súťaže, zmluvu podpísal Andrej Ďurkovský.

Na všetky zásahy zimnej údržby pritom dáva pokyn magistrát alebo dispečing oddelenia cestného hospodárstva.

Vedenie magistrátu sa bráni tomu, že by vyhlásili pohotovosť priskoro.

"Už v závere novembra bolo treba robiť lokálne zásahy. Podľa predpovedí počasia bolo hlásené sneženie a námraza," vysvetľuje šéf kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.

Počas decembra pritom snežilo iba párkrát, vo vyššie položených oblastiach Bratislavy, ako je Koliba.

Andrassy hovorí, že s dodávateľom rokujú o tom, aby neboli v pohotovosti všetci pracovníci a všetky stroje.

Na otázku, či musia byť v pohotovosti všetci, odpovedala Ester Meraiová z A. R. K. technické služby, že dátum a rozsah pohotovosti vyhlasuje štáb magistrátu.

Mali prácu

Stroje technických služieb pritom neboli počas teplej zimy len v pohotovosti, ale vyrážali aj do terénu.

Napríklad v nedeľu minulý týždeň, keď ešte nesnežilo, jazdili po Palisádach a okolo Hradu ťažké mechanizmy. Zametali a čistili cesty.

Magistrát to vysvetľuje tak, že sa stroje a ľudí snaží využiť na iné práce.

"Keďže rozdiel medzi tou cenou 5,70 eura a 6,50 eura na človeka v pohotovosti alebo vo výkone je malý, radšej tých ľudí využijeme na čistenie verejných priestranstiev či orezávanie stromov," povedal Andrassy.

Čistia chodníky, zastávky alebo orezávajú stromy. Rozdiel ceny za stroje je pritom výrazne vyšší.

V lete platí magistrát za údržbu ciest, zelene a čistiace práce v priemere vyše 420­tisíc eur za mesiac. Za december roku 2012, keď snežilo, platilo mesto 1,7 milióna eur.

Chyby vidí aj kontrolór

Poslanci klubu SDKÚ a Most­-Híd požiadali pre údržbu ciest na magistráte hlavného kontrolóra o kontrolu. Zistila viaceré nezrovnalosti.

Firma napríklad podľa nej vyfakturovala pri údržbe 1700 metrov dlhej cesty na Kamzík údržbu 40­tisíc štvorcových metrov, čo by znamenalo, že by musela byť široká 24 metrov.

Pred novinárov sa poslanci postavili so šéfom klubu Ivom Nesrovnalom, ktorý kandiduje za primátora.

Andrassy vraví, že primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) kritike rozumie a sám v roku 2010 kritizoval podpis zmluvy.

snehii_r2292_res.jpg

snehiii_r2001_res.jpg

Zimná údržba zahŕňa odpratávanie snehu technikou, ale tiež napríklad posypy chodníkov.

FOTO - SME GABRIEL KUCHTA


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 731
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 090
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 578
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 029
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 949
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 721
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 173
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 840
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 676
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 527
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 798
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 894
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 945
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu