Trolejbusy z Patrónky stále meškajú, polícia ich uprednostniť odmieta

Mesto chce na Lamačskej ceste v križovatke Patrónka zriadiť samostatný zaraďovací buspruh pre linky smerujúce na Kramáre.

(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Až osemminútové meškania majú trolejbusy, ktoré odchádzajú z bratislavskej Patrónky na ďalšiu zastávku v smere na Kramáre. Bratislavský magistrát chcel mestskú dopravu uprednostniť buspruhom, Krajský dopravný inšpektorát však pripravovaný projekt zastavil a odkázal, že opatrenia sú nekoncepčné. Pre meškanie MHD však mestu stále viac narastajú náklady na dopravu a ohrozené môže byť aj ďalšie čerpanie eurofondov.

Na Patrónke sa minulý rok vybudovala nová trolejbusová trať a od augusta tak majú Bratislavčania možnosť prestupovať z autobusov na trolejbusy smerujúce na Kramáre či na hradný kopec. Aby však vozidlo zabočilo k nemocnici, musí od zastávky Patrónka prejsť cez dva jazdné pruhy a zaradiť sa do tretieho - odbočovacieho.

"Tam musí stáť na svetelnej križovatke spolu s autami v rade, ktorý začína v niektorých časoch až pri samotnej zastávke. Často sa stáva, že trolejbus prejde až na tretiu zelenú," vysvetľuje poradca primátora Michal Feik. Poukazuje na štatistiky mesta, podľa ktorých trolejbusy chytajú medzi dvoma zastávkami až osemminútové meškanie. "Rozptyl osem minút už nie je spoľahlivá MHD," podotýka.

Mesto preto chcelo na Lamačskej ceste v križovatke Patrónka zriadiť samostatný zaraďovací buspruh pre linky smerujúce na Kramáre. "Týmto opatrením sa docieli jednak bezpečné zaraďovanie trolejbusov v smere na Kramáre bez toho, aby blokovali priebežné jazdné pruhy a taktiež prejazd trolejbusov na jeden cyklus svetelného riadenia," argumentovalo mesto, keď žiadalo o zmenu organizácie dopravy. Každú totiž musí odobriť Krajský dopravný inšpektorát. Ten však návrh zamietol.

"Pri svojej úvahe bol Krajský dopravný inšpektorát vedený nepopierateľnými faktami, ako je nekoncepčnosť uvedených opatrení, v niektorých prípadoch nebezpečnosť, bezdôvodná komplikovanosť návrhu a v neposlednom rade zjavné vzdutie dopravy v križovatke," vysvetľuje nesúhlasné stanovisko inšpektorátu bratislavská krajská policajná hovorkyňa Karina Považanová.

Ak by chcelo mesto podľa jej slov preferovať MHD, malo by určiť jasné pravidlá pre všetkých účastníkov cestnej premávky, zaistiť vhodnú dostupnosť zastávok vo vzťahu k statickej doprave, rozšíriť zastávkový priestor a zvýšiť prepravnú kapacitu MHD rozšírením vozového parku. V rannej špičke však cez križovatku premáva trolejbusová linka na Kramáre každých 5 minút a v križovatke sa otáčajú aj autobusy, ktoré jazdia na Železnú studničku.

Poradca primátora zdôrazňuje, že preferencia verejnej dopravy je zakotvená vo všetkých strategických dokumentoch mesta. Vysvetľuje, že uprednostňovanie MHD znižuje škodlivé emisie, hladinu hluku aj prach v ovzduší.

Pre státie vozidiel v zápchach je už podľa neho čoraz ťažšie vypracovať aj grafikony, ľudia pre meškajúcu MHD radšej uprednostnia auto a mestu vzrastajú náklady na verejnú dopravu. "Odhadujeme v najbližšom období nárast nákladov o 10 až 15 percent," upresnil Feik.

Európska únia už podľa Feika nebude tiež ochotná financovať Bratislave nové vozidlá, ak jej mesto nebude vedieť garantovať, že MHD bude chodiť načas. "Pre neschopnosť mesta preferovať verejnú dopravu máme ohrozené čerpanie ďalších zdrojov," dodal.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Z Patrónky sa od augusta bude dať cestovať trolejbusom až do centra

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 744
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 051
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 978
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 334
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 399
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 865
  7. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 854
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 837
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 766
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 408