BRATISLAVA. Hoci milovníkom vínnej turistiky v pamäti ešte doznievajú príjemné zážitky z putovania za vínom po rekordných 161 pivniciach počas Dní otvorených pivníc, členovia Rady Združenia Malokarpatská vínna cesta už pripravujú jarný Deň otvorených pivníc.
Ten je viazaný na májový sviatok svätého Urbana, patróna všetkých vinohradníkov a vinárov.
Mal by stačiť jeden deň
Členovia rady by mali na svojom najbližšom zasadnutí (21. 1) rozhodnúť aj o tom, či májové podujatie bude jedno alebo dvojdňové. Dosiaľ prevláda názor, že na jarné otvorené pivnice by mohol postačiť len jeden deň, keďže máj je nabitý rôznymi vinárskymi, vinohradníckymi i ďalšími spoločenskými podujatiami.
Navyše, jarná vinárska akcia nie je medzi návštevníkmi až natoľko obľúbená ako jesenné Dni otvorených pivníc, keď sa niekoľko tisíc vstupeniek vypredá ani nie za dva týždne.
Štandardná cena vstupenky je 40 eur. V nej je započítaná voľná degustácia vína vo všetkých otvorených pivniciach a 20-eurový bonus na nákup vína v ktorejkoľvek zúčastnenej prevádzke.
Nechcú komerčnú degustáciu
So zmenou zabehnutého systému prichádzajú niektorí vinári z Modry. Napríklad podľa Michala Petríka by sa aj voľná ochutnávka vína mala viazať na predajné degustačné lístočky, čím by sa vinárom kompenzovali straty z bezplatne ponúkaného vína.
Mnohí iní vinári s týmto návrhom nesúhlasia. Predpokladajú, že by boli priam zaplavení lístočkami vyberanými za každú naliatu vzorku, lebo každý z nich ponúka aj viac ako 10 vzoriek vína a pri návšteve niekoľko sto i tisíc ľudí by lístočkový predaj priebeh podujatia neúnosne skomplikoval.
Navyše, z prezentačných a propagačných Dní otvorených pivníc malokarpatských vinárov by sa stala bežná komerčná degustácia vín, čo nie je ich poslaním.
O prípadnej zmene pravdepodobne budú musieť členovia Združenia MVC rozhodnúť hlasovaním.