BRATISLAVA. Do vyhodnotenia projektov anonymnej urbanistickej súťaže na riešenie okolia Chorvátskeho ramena v bratislavskej Petržalke mesto zapojí aj verejnosť. Ľudia, ktorí by chceli byť pri vyhodnocovaní projektov urbanistickej súťaže, sa môžu prihlásiť do štvrtka 30. januára na e-mailovej adrese architekt@bratislava.sk.
Z nich mesto pod dohľadom hlavnej architektky Ingrid Konrad 31. januára vyberie jedného zástupcu verejnosti, ktorý bude mať pri vyhodnotení urbanistickej súťaže poradný hlas. Do prihlášky musia záujemcovia z radov verejnosti pripísať svoje meno, pracovnú pozíciu i telefonický kontakt. Agentúru SITA o tom informoval riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.
Očakávania od súťaže
Anonymnú medzinárodnú urbanistickú súťaž mesto vyhlásilo v novembri 2013. Súťaž má priniesť optimálne riešenie pre budúci rozvoj centrálnej osi Petržalky, pri Chorvátskom ramene. Práve tu by mala v budúcnosti viesť električková trať.
Súťaž má okrem iného definovať východiská pre funkčné využitie celého centrálneho územia Petržalky. Odborníci majú určiť limity potenciálneho zastavania územia, zachovania, resp. možného rozširovania zelených a oddychových zón. Súťaž má tiež navrhnúť dopravné riešenia, ktoré budú preferovať verejnú dopravu s požiadavkou na rozvoj cyklistických trás a chodníkov pre peších.
Súčasťou zadania súťaže je aj prísľub primátora Milana Ftáčnika, že pozdĺž Chorvátskeho ramena nebude viesť štvorprúdová cesta, ktorá tam bola pôvodne naplánovaná a Petržalčania s ňou nesúhlasia. Podľa Andrassyho víťazné zadanie anonymnej urbanistickej súťaže sa stane podkladom pre obstaranie urbanistickej štúdie i podkladom pre vypracovanie územných plánov zón podrobne regulujúcich budúci rozvoj dotknutého územia.
Mesto už k téme električkovej trate pri Chorvátskom ramene zorganizovalo niekoľko verejných diskusií. Najdiskutovanejšou otázkou bola práve štvorprúdová cesta, o ktorej sa hovorilo v rámci vybudovania druhej etapy električkovej trate z Bosákovej na Janíkov dvor. Proti štvorprúdovej ceste ľudia bojovali aj petíciou, pod ktorú sa podpísalo vyše 15-tisíc ľudí.
V petícii žiadali park a cyklotrasy
Obyvatelia v petícii žiadali, aby pri Chorvátskom ramene mesto vybudovalo park a cyklotrasy. Na magistráte petíciu odovzdali 25. júna 2013, následne v septembri ju vzali mestskí poslanci na vedomie. Primátor Ftáčnik ešte vlani v júni obyvateľom prisľúbil, že štvorprúdová cesta cez Petržalku viesť nebude.
Električková trať z Bosákovej na Janíkov dvor je druhou etapou budovania nosného dopravného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. Nadväzuje na projekt budovania koľajovej trate zo Šafárikovho námestia v Starom Meste po petržalskú Bosákovu ulicu.
V prvej etape projektu mesto zrekonštruuje Starý most a tak električkou spojí Staré Mesto s Petržalkou. Most však bude slúžiť aj pre cyklistov či ako promenáda pre chodcov. Projekt počíta tiež s rozšírením estakády na Einsteinovej ulici a s vybudovaním novej, pri bývalom štadióne petržalskej Artmedie.