Eurofondy na nové električky a trolejbusy môžu byť ohrozené

Financovanie nových električiek a trolejbusov v Bratislave, ktoré majú zaplatiť eurofondy, môže byť ohrozené.

BRATISLAVA. Bratislavskí poslanci totiž na poslednom minuloročnom zasadnutí neschválili zmluvu mesta s bratislavským dopravným podnikom, ktorou Európska únia podmieňuje zaplatenie nových vozidiel v mestskej hromadnej doprave.

Na preštudovanie troch dokumentov poslanci žiadali najmä viac času. "Ak by sme s tými zmluvami dlhodobo váhali, budeme mať s finančnými prostriedkami z Európskej únie problémy," pripomenul poslancom koncom minulého roka primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Rokovať o nich by malo zastupiteľstvo znova 30. januára.

Dve zmluvy

Poslanci mali v decembri minulého roka na stole návrh Rámcovej zmluvy o službách vo verejnom záujme a zabezpečení MHD v meste a súčasne návrh tej investičnej.

Súčasná zmluva o výkonoch síce platí až do roku 2018, keďže však DPB dostal možnosť čerpať eurofondy na nové električky a trolejbusy, poradca Európskej komisie Jaspers zmluvu pripomienkoval.

"Bolo treba zapracovať do rámcovej zmluvy ich usmernenia, ktoré sa týkali preukázania prevádzkovej udržateľnosti realizovaných projektov," vysvetľuje riaditeľ bratislavského magistrátu Rastislav Gajarský.

Predkladaná zmluva podľa riaditeľa DPB Ľubomíra Belfiho presne definuje pravidlá medzi mestom a dopravným podnikom a zavádza tak poriadok.

"Zároveň určuje minimálne hranice výkonov, a to až na obdobie desiatich rokov. V minulosti sa to totiž každoročne riešilo dodatkom," priblížil Belfi.

Znížiť či zvýšiť sa môžu podľa zmluvy výkony maximálne o dve percentá oproti predchádzajúcemu kalendárnemu roku. Novou rámcovou zmluvou sa tiež podľa primátora snažia dosiahnuť, aby množstvo vozokilometrov, ktoré si mesto objedná, aj skutočne zaplatilo. "Žiaľ, naša doterajšia prax taká nebola," podotkol Ftáčnik. Zmluva hovorí aj o tom, že musí byť nastavený udržateľný finančný rozpočet a možnosť zabezpečenia služieb cez subdodávateľov prechádza z 100 percent dopravných výkonov DPB na polovicu, vymenúva Belfi. "Oproti tomu, ako je to dosiaľ, pritvrdzujeme."

Navýšenie imania

Zastupiteľstvo by tiež malo znova schvaľovať nájomnú zmluvu a vklad majetku mesta do základného imania DPB, čo podľa Belfiho požadujú aj banky.

Navýšené by tak malo byť o vyše 42 miliónov eur, dnes je základné imanie vo výške 4,6 milióna eur.

"Ak teraz navrhujeme schváliť navýšenie základného imania, vkladáme tam staré autobusy a staré trolejbusy, teda niečo, čo ešte má účtovnú hodnotu, ale aj značnú morálnu opotrebovanosť," pripomenul Ftáčnik.

Nové električky a trolejbusy sa už stanú majetkom DPB. Vozidlá teda budú v majetku podniku, mesto zase bude vlastniť električkové koľaje či napríklad obslužné budovy, ktoré si bude DPB prenajímať.

"Snažíme sa vytvoriť taký obraz, aký majú napríklad v Brne, kde dopravný podnik vlastní dopravné prostriedky a mesto cestu a potrebnú infraštruktúru. Je jasné, kto sa o čo stará," vysvetlil Ftáčnik.

Slabé stránky

Niektorí poslanci v zmluve našli už aj slabé stránky. "V jednej časti sa píše, že pokiaľ z nezavinených dôvodov nebude možné vykonať v rozsahu objednaných prác dodávku všetkých služieb, v tom prípade tak či tak platí suma objednaných výkonov. V Bratislave bude napríklad zemetrasenie, ktoré vyradí dopravu na dva mesiace, ale napriek tomu magistrát platí za dopravu, akoby celý rok fungovala," ilustroval Ignác Kolek (KDH).

Viacerí poslanci sa však pri schvaľovaní zmluvy odvolávali na nedostatok času.

"Považujem sa za pracovitého poslanca, ale popri iných bodoch napriek mojej veľkej snahe som si to nestihol naštudovať. Nikto sa nehrnie do diskusie, aj to je dôkazom toho, ako to stihli naštudovať ostatní poslanci, je to náročný bod," argumentoval kresťanský demokrat Stanislav Fiala.

Zastupiteľstvo chcelo preto materiál odložiť na januárové rokovanie.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 242
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 641
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 809
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 042
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 777
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 492
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 403
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 173
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 751
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 392