BRATISLAVA. Spustenie celomestskej parkovacej politiky v Bratislave najnovšie zabrzdil nový cestný zákon. Doteraz zavedenie nového spôsobu parkovania v meste spomaľovali spory mesta a mestských častí, ktoré sa nevedeli dohodnúť na rozdelení výnosov.
Keď sa črtala zhoda, doplnil zákonodarca do cestného zákona ďalšie povinnosti, ktoré musí mesto určiť vo VZN o parkovaní.
Ako v rozhovore pre agentúru SITA uviedol bratislavský primátor Milan Ftáčnik, ide napríklad o určenie, či bude parkovanie zabezpečovať vlastným prevádzkovateľom alebo bude hľadať externého, či určenie toho, komu budú potom plynúť výnosy z parkovného.
Vyriešiť musia výnosy
Podľa primátora Ftáčnika musia vo všeobecne záväznom nariadení (VZN) definovať, kto bude parkovanie v mestskej časti prevádzkovať.
„Musí tam byť pomenované, či to bude robiť mestská časť externe alebo vlastnou organizáciou,“ vysvetlil Ftáčnik. Ako dodal, v Novom Meste chcú parkovaciu politiku prevádzkovať sami, vlastnou organizáciou. V Starom Meste naopak súťažili o externého dodávateľa.
Primátor tvrdí, že vyriešiť musia ešte aj komu budú potom plynúť výnosy z parkovného. V prípade externého prevádzkovateľa podľa Ftáčnika pôjdu peniaze z parkovania prevádzkovateľovi, ktorý bude odvádzať z toho poplatok mestskej časti. Ak sa bude mestská časť o vyberanie parkovného starať sama, výnosy z toho budú podľa primátora plynúť zase inak.
„Mal som už pripravené, že na decembrové zastupiteľstvo predložíme právne dokumenty, ktoré by určili pravidlá celomestskej politiky pre všetky mestské časti a oni sa potom rozhodnú ako ich uplatnia, kedy parkovaciu politiku spustia a podobne. Ale musíme počkať do nového roku, pretože nám do toho vstúpila zmena zákona,“ vysvetlil Ftáčnik.
Prvé zóny v roku 2014
Pilotné projekty parkovacej politiky v určitých zónach vo veľkých mestských častiach by mohli podľa primátora spustiť už budúci rok. O tom, v ktorých zónach parkovaciu politiku pilotne spustia, rozhodnú mestské časti.
„Určite v Starom Meste bude ambícia mať parkovaciu zónu väčšiu ako povedzme v Petržalke,“ myslí si primátor. Konkrétne parkovacie zóny určí mestská časť osadením značenia, a vo svojom VZN určí, ako sa bude parkovať či stanoví poplatky. „Vychádzame z toho, že lepšie poznajú tie svoje miestne pomery a že majú možnosť si to zaregulovať a navrhnúť tak, aby to najlepšie vyhovovalo miestnym pomerom. Iná situácia z hľadiska parkovania je v Starom Meste, iná je v Petržalke a toto musí zohľadniť mestská časť, keď bude navrhovať dopravné značenie a určovať výšku poplatkov,“ priblížil primátor.
Posuny...
Celomestskú parkovaciu politiku plánovalo mesto zavádzať už na jar tohto roku, neskôr termín posunulo na jesenné mesiace, ani na konci roka sa však projekt celomestského parkovania nepodarilo spustiť. Sporom medzi veľkými mestskými časťami - Starým Mestom, Novým Mestom, Petržalkou a Ružinovom - ktoré sa do projektu zapoja, bolo rozdelenie výnosov z parkovania.
Pôvodný návrh rozdelenia výnosov medzi mestské časti a mesto v pomere 70 ku 30 nakoniec poslanci zmenili. Mestským častiam by tak malo ísť 75 percent výnosov a mesto z parkovania získa 25 percent. Rozdelenie mesto navrhuje v dodatku štatútu, ktorý ma rozdeliť kompetencie medzi mesto a mestské časti.
S dodatkom štatútu už súhlasili poslanci v Starom Meste a Petržalke. Negatívne stanovisko však stále má Nové Mesto a Ružinov. Ružinovskí poslanci totiž chceli do parkovacej politiky zapojiť aj účelové komunikácie a vnútrobloky, nielen miestne cesty I. až IV. triedy. Toto nie je možné bez zmeny cestného zákona.