BRATISLAVA. Bratislavskí mestskí poslanci dnes schválili záverečný účet mesta za rok 2012. Uznesenie odobrili až na druhýkrát.
V júni totiž neprešlo, zastupiteľstvo k nemu žiadalo urobiť mimoriadnu inventarizáciu majetku a záväzkov mesta. Tá už prebehla a zistené inventarizačné rozdiely boli zaúčtované.
Časť uznesenia, kde malo zastupiteľstvo odobriť celoročné hospodárenie mesta za minulý rok, ale podporilo len 9 z 37 prítomných poslancov.
Do svojej pokladnice radnica vlani utŕžila celkovo približne 211 miliónov eur, na druhej strane minula 209 miliónov eur. Jej hospodárenie negatívne ovplyvnil zhoršený výber dane z príjmov fyzických osôb i predaj vlastného majetku, ktorý nebol vo výške, akú rozpočet predpokladal.
Nižší dlh
Negatívny vývoj v mestských financiách sa riešil v polovici minulého roka racionalizačnými opatreniami, kedy sa uplatnilo šetrenie výdavkov. Aj napriek tomu sa mestu nepodarilo zaplatiť všetky svoje záväzky za minulý rok.
Peniaze z prebytku mesto použiť nemohlo, zákon totiž hovorí o účelovom použití financií. Mesto ale pokračovalo v znižovaní svojej zadlženosti. V roku 2012 sa znížila dlhová služba mesta o 5 miliónov eur.
Najväčší objem príjmov do mestskej pokladnice prichádza vďaka podielu samosprávy na dani z príjmov fyzických osôb, ktorý priniesol necelých 88 miliónov eur. Daň z nehnuteľností vygenerovala príjem na úrovni viac než 26 miliónov eur a napríklad vlastná podnikateľská aktivita samosprávy bola na úrovni približne 12 miliónov eur.
Najviac stála doprava
Na strane výdavkov najviac peňazí smerovalo do oblasti dopravy, na podporu MHD či údržbu ciest, a to vyše 58 miliónov eur. To bola asi tretina bežných výdavkov mesta.
Podpora vzdelávania si vyžiadala vyše 43 miliónov eur a aktivity v oblasti životného prostredia pohltili viac než 33 miliónov eur.
Z minuloročného rozpočtu mesta sa použilo necelých 10 percent finančných zdrojov, 17 miliónov eur, na chod bratislavského magistrátu a vyplácanie miezd pracovníkov samosprávy.