BRATISLAVA. Mladé duby v utorok začínajú vysádzať vedľa cesty na Pezinskej ulici v Chorvátskom Grobe.
Stromov v dedinke pri Bratislave na okraji rezervácie Jurský šúr však nepribudne. Sú náhradou za stovku stromov, ktoré tam vyrúbali na prelome novembra a decembra.
Vyrúbané topole a agáty podľa vedenia obce vysychali a práchniveli, takže ich konáre najmä v zlom počasí padali a ohrozovali bezpečnosť na ceste.
Vedenie Chorvátskeho Grobu si na jar vyžiadalo stanovisko viacerých úradov, pre obavy zo škôd, ktoré by mohli spôsobiť padajúce konáre alebo pád celého stromu, vysvetľuje zástupkyňa starostu Miroslava Jonášová.
Žiadosť podpísal ešte starosta Miroslav Marynčák, ktorý z postu nedávno odstúpil pre tlak developerov v obci.
Bezpečné aj nebezpečné
Neďaleko cesty, kde vyrúbali stromy, sa v máji minulého roku pri autonehode zabila speváčka a výtvarníčka Bety Majerníková. Jej auto vrazilo do kmeňa na mieste, kde je ešte menej stromov ako na Pezinskej ceste.
Viaceré úrady potvrdzujú, že hlavným dôvodom výrubu bola teraz bezpečnosť vodičov.
Dopravný inšpektorát v Senci v apríli tohto roku potvrdil, že vyčnievajúce konáre môžu byť v zlom počasí ohrozením.
Policajti však nedávajú príkaz na výrub celých stromov, iba na orezanie vetví, ak zeleň napríklad prekrýva dopravnú značku alebo zasahuje do cesty, vraví krajská policajná hovorkyňa Karina Považanová.
Ani policajti však nemajú štatistiky, koľko nehôd spôsobili zničené stromy a koľko ľudí zahynulo po náraze do kmeňa.
Nevhodné topole a agáty
Škody, ktoré by mohli padajúce konáre spôsobiť šoférom a obyvateľom v okolí Pezinskej ulice, neboli jediným dôvodom výrubu.
Správa Chránenej krajinnej oblasti Dunajské luhy v apríli skonštatovala, že vysádzanie šľachtených topoľov a agátov nie je v tejto oblasti vhodné.
Spolu s predstaviteľmi prírodnej rezervácie Jurský šúr navrhli po výrube vysadiť na Pezinskej ulici pôvodné druhy stromov.
Zástupkyňa starostu Jonášová hovorí, že duby rastú aj v Jurskom šúre a navyše žijú dlho.
Iba náhradné
Menšie cesty v Bratislavskom kraji spravuje župná firma Regionálne cesty Bratislava. Firma uznáva, že stromy pri cestách môžu byť pre vodičov problémom, aj keď sú zdravé. Práve preto vysádzajú mladé stromy iba tam, kde vyrúbali choré.
„Nové výsadby nepodporujeme z dôvodu vykázaných štatistík smrteľných dopravných nehôd,“ povedala hovorkyňa firmy Mária Rajtová.
Boris Chmel z operačného strediska záchrannej zdravotnej služby potvrdil, že pokiaľ auto pri nehode narazí do stromu, bývajú zvyčajne následky vážne.
Stromy popri cestách vysádzali v minulosti najmä preto, že slúžili ako vodiaca línia pre lepšie vnímanie cesty a tiež na odklonenie vetra, vysvetľuje Zuzana Hudeková, projektová manažérka Regionálneho environmentálneho centra.
Koruna vysoko
Vysádzanie stromov má podľa nej pravidlá, napríklad pri cestách, kde jazdia kamióny alebo MHD, by koruna stromu mala byť najmenej štyri metre nad vozovkou.
Hudeková hovorí, že veľký výrub stromov pri cestách robili v Česku, no ich nebezpečnosť potom vyvrátili štúdie.
Aj arborista Tomáš Fraňo z organizácie ISA Slovensko hovorí, že niektoré stromy, napríklad topole, sú pri cesty nevhodné. Rýchlo schnú, ľahko sa lámu, a teda sú i najdrahšie na údržbu. Pri cesty sú podľa neho vhodné dlhoveké dreviny, napríklad práve duby, ktoré zasadia v Chorvátskom Grobe.
Na kmeňoch vyrúbaných stromov bolo vidieť, že stromy nie sú zdravé.