SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Pri ceste v Chorvátskom Grobe nahrádzajú vyrúbané stromy

Preschnuté topole a agáty nahradia mladé duby. Nové aleje inde už cestári nesadia.

Pokiaľ auto pri nehode narazí do stromu, následky sú zvyčajne vážne.Pokiaľ auto pri nehode narazí do stromu, následky sú zvyčajne vážne. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Mladé duby v utorok začínajú vysádzať vedľa cesty na Pezinskej ulici v Chorvátskom Grobe.

Stromov v dedinke pri Bratislave na okraji rezervácie Jurský šúr však nepribudne. Sú náhradou za stovku stromov, ktoré tam vyrúbali na prelome novembra a decembra.

Vyrúbané topole a agáty podľa vedenia obce vysychali a práchniveli, takže ich konáre najmä v zlom počasí padali a ohrozovali bezpečnosť na ceste.

Vedenie Chorvátskeho Grobu si na jar vyžiadalo stanovisko viacerých úradov, pre obavy zo škôd, ktoré by mohli spôsobiť padajúce konáre alebo pád celého stromu, vysvetľuje zástupkyňa starostu Miroslava Jonášová.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiadosť podpísal ešte starosta Miroslav Marynčák, ktorý z postu nedávno odstúpil pre tlak developerov v obci.

Bezpečné aj nebezpečné

Neďaleko cesty, kde vyrúbali stromy, sa v máji minulého roku pri autonehode zabila speváčka a výtvarníčka Bety Majerníková. Jej auto vrazilo do kmeňa na mieste, kde je ešte menej stromov ako na Pezinskej ceste.

Viaceré úrady potvrdzujú, že hlavným dôvodom výrubu bola teraz bezpečnosť vodičov.

Dopravný inšpektorát v Senci v apríli tohto roku potvrdil, že vyčnievajúce konáre môžu byť v zlom počasí ohrozením.

Policajti však nedávajú príkaz na výrub celých stromov, iba na orezanie vetví, ak zeleň napríklad prekrýva dopravnú značku alebo zasahuje do cesty, vraví krajská policajná hovorkyňa Karina Považanová.

Skryť Vypnúť reklamu

Ani policajti však nemajú štatistiky, koľko nehôd spôsobili zničené stromy a koľko ľudí zahynulo po náraze do kmeňa.

Nevhodné topole a agáty

Škody, ktoré by mohli padajúce konáre spôsobiť šoférom a obyvateľom v okolí Pezinskej ulice, neboli jediným dôvodom výrubu.

Správa Chránenej krajinnej oblasti Dunajské luhy v apríli skonštatovala, že vysádzanie šľachtených topoľov a agátov nie je v tejto oblasti vhodné.

Spolu s predstaviteľmi prírodnej rezervácie Jurský šúr navrhli po výrube vysadiť na Pezinskej ulici pôvodné druhy stromov.

Zástupkyňa starostu Jonášová hovorí, že duby rastú aj v Jurskom šúre a navyše žijú dlho.

Iba náhradné

Menšie cesty v Bratislavskom kraji spravuje župná firma Regionálne cesty Bratislava. Firma uznáva, že stromy pri cestách môžu byť pre vodičov problémom, aj keď sú zdravé. Práve preto vysádzajú mladé stromy iba tam, kde vyrúbali choré.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nové výsadby nepodporujeme z dôvodu vykázaných štatistík smrteľných dopravných nehôd,“ povedala hovorkyňa firmy Mária Rajtová.

Boris Chmel z operačného strediska záchrannej zdravotnej služby potvrdil, že pokiaľ auto pri nehode narazí do stromu, bývajú zvyčajne následky vážne.

Stromy popri cestách vysádzali v minulosti najmä preto, že slúžili ako vodiaca línia pre lepšie vnímanie cesty a tiež na odklonenie vetra, vysvetľuje Zuzana Hudeková, projektová manažérka Regionálneho environmentálneho centra.

Koruna vysoko

Vysádzanie stromov má podľa nej pravidlá, napríklad pri cestách, kde jazdia kamióny alebo MHD, by koruna stromu mala byť najmenej štyri metre nad vozovkou.

Hudeková hovorí, že veľký výrub stromov pri cestách robili v Česku, no ich nebezpečnosť potom vyvrátili štúdie.

Aj arborista Tomáš Fraňo z organizácie ISA Slovensko hovorí, že niektoré stromy, napríklad topole, sú pri cesty nevhodné. Rýchlo schnú, ľahko sa lámu, a teda sú i najdrahšie na údržbu. Pri cesty sú podľa neho vhodné dlhoveké dreviny, napríklad práve duby, ktoré zasadia v Chorvátskom Grobe.

stromy1_res.jpg

Na kmeňoch vyrúbaných stromov bolo vidieť, že stromy nie sú zdravé.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 29 988
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 17 364
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 530
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 10 329
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 643
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 418
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 106
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 7 918
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 824
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí 7 494
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu