Zvieratá v zoo stále čakajú na protihlukový val

Bratislavská zoologická záhrada ešte stále nie je oddelená od diaľničnej prípojky protihlukovým valom. Niektoré zvieratá sú umiestnené vo výbehoch len niekoľko desiatok metrov od frekventovanej cesty.


Bratislavská zoologická záhrada ešte stále čaká na vybudovanie protihlukovej steny. Ťavy zatiaľ žijú v tesnom susedstve s diaľnicou. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

„Riaditeľkou zoo som od roku 1991 a odvtedy sa o vybudovanie bariéry snažím. Finančná situácia bola v tom čase zúfalá a tak sme požiadali o pomoc aj verejnosť. Vznikla zbierka Zelený val,“ hovorí riaditeľka bratislavskej zoologickej záhrady Miloslava Šavelová.

„V roku 1995 však prišlo rozhodnutie o výstavbe diaľnice D2 – Bratislava – Lamačská cesta – Staré grunty, tunelový variant. Ten sa dotkne celej zoo. Priestory pri ceste poskytneme na stavbu diaľnice. Vyústenie tunela bude na mieste súčasného vchodu a presťahovaná bude aj časť, v ktorej sú dnes ťavy. Zároveň sa areál rostrasie na iných priestoroch. Napríklad aj o ďalšiu časť rieky Vydrice.“

Pretože stavba diaľnice bola v kolízii s projektom Zeleného valu, činnosť nadácie bola pozastavená a peniaze sa použili na výstavbu chovného zariadenia pre nosorožce.

„Hluk a pobyt v hlučnom prostredí zvieratá viditeľne stresuje ešte viac ako ľudí,“ povedal pracovník Slobody zvierat P. Delica.

K otázke prahu citlivosti sluchového vnímania u zvierat sa nechcel vyjadriť žiaden veterinár. Žiaden výskum sa ešte nevenoval tejto otázke. „Prahy únosnosti hluku u zvierat nie sú určené. Nepoznáme ich,“ hovorí riaditeľka. Ale to nič nemení na tom, že sa budeme snažiť zvieratá pred hlukom chrániť.“

„Preto nás v zoo aj projekt diaľnice D2 potešil,“ povedala riaditeľka. „Jeho súčasťou je totiž osem metrov vysoká protihluková a protiemisná bariéra. Navyše jej stavba bude financovaná z rozpočtu na výstavbu diaľnice. Asistovali sme aj pri príprave projektu. A naše pripomienky boli prvýkrát v histórii zohľadňované.“

Výstavba diaľnice sa už mala zahájiť začiatkom tohto roku. O rok sa však posunie.

„Robilo sa výberové konanie na dodávateľa a projekt bol zdržaný aj rôznymi petíciami a iniciatívami občanov, protestujúcich proti výstavbe tohto úseku diaľnice,“ povedala Viktória Kmeťová zo Správy slovenských ciest.

Zvieratá a návštevníci zoo si teda ešte budú musieť počkať. Dúfajme, že ich čakanie nebude čakaním na Godota.

JANA PARKROVÁ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 664
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 968
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 106
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 669
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 446
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472