Diaľnicu v Bratislave chcú ukryť pod zem, Petržalku by s mestom spojil park

Nová Einsteinova by mohla vrátiť Petržalke prístup k Dunaju aj do Sadu Janka Kráľa.

Vizualizácia premostenia diaľničného obchvatu na Einsteinovej.(Zdroj: Šebo Lichý)

Rušný obchvat Bratislavy, ktorý oddelil Petržalku od mesta, by mohol prekryť park s budovami. Projekt má už na stole primátor.

BRATISLAVA. Okolie Auparku a Einsteinovej ulice by sa mohlo zásadne zmeniť, aspoň podľa vízií architektov.

Diaľničný obchvat, ktorý pretína začiatok Petržalky, by chceli schovať do tunela, nad ktorým by vyrástol rozsiahly park s pešou zónou, obytnými stavbami a ďalšou občianskou vybavenosťou.

Vznikla už urbanistická štúdia, ktorú vypracovali architekti Tomáš Šebo a Igor Lichý. Projekt predstavili mestu aj firmám, ktorých by sa dotkol. Reakcie sú zatiaľ pozitívne.

Problémom môžu byť peniaze. Architekti očakávajú finančnú účasť mesta aj štátu a spoluprácu súkromných investorov.

Park do Petržalky

Príklady zo sveta
  • Mníchov – železnicu prekryli parkom, ihriskami a obytnými budovami
  • Viedeň – Park Monte Laa a Promenáda Rudolfa Nurejewa – prekrytie diaľnice;
  • Madrid – park nad diaľnicou West 8;
  • Boston – Bostonská centrálna tepna – prekrytie diaľnice v centre mesta parkom;
  • Hamburg – park a bytové domy nad diaľnicou (na obrázku)
ba-1206-003f-hamburg.rw-160x120.jpg
Foto: Šebo Lichý

Projekt Nová Einsteinova by sa mal dotknúť okolia Auparku, Incheby a administratívnych budov na druhej strane obchvatu.

Premostenie by malo zakryť všetky štyri pruhy diaľnice a vytvoriť tunel, na ktorom bude môcť vyrásť park, ktorý nadviaže na Sad Janka Kráľa.

Súčasťou premostenia by mali byť aj obytné bloky, administratívne a obchodné budovy, v podzemí sú plánované aj garáže.

Vstupnou časťou na Novú Einsteinovu by mal byť priestor okolo zjazdu z Mosta SNP, na druhej strane by sa malo premostenie ťahať vedľa Auparku po jeho koniec až po dnešné kruhové objazdy.

Pešia zóna by mala mať centrálne námestie tam, kde je dnes parkovisko pred Auparkom.

Autá, mestská doprava, ako aj parkovanie by mali byť schované pod zemou.

Inšpirácia z Hamburgu

Dvojica architektov sa spojila so Slovákom Petrom Gerom, ktorý je hlavným architektom v riečnom meste na severe Nemecka a inšpirovali sa projektom nazývaným Hamburg deckel.

„Tu nám predstavili viacero realizácií, ktoré riešili zdanlivo neatraktívny priestor. Videli sme, že sa to dá, a rozhodli sme sa niečo podobné navrhnúť na Slovensku,“ povedal Lichý. V Hamburgu už nad diaľnicou križujúcou mesto budujú premostenie, v Bratislave by to do pár rokov chceli urobiť tiež.

„Na začiatok sme si spravili štúdiu, ako by sa priestor okolo obchvatu na Einsteinovej dal vyriešiť. S tým sme potom oslovili mesto a hlavnú architektku Ingrid Konradovú. Postupne sa to pretavilo do spolupráce, kde zabezpečujeme vyriešenie urbanistickej štúdie,“ hovorí architekt Igor Lichý. Mesto chcú presvedčiť na zmenu územného plánu.

„Ide o to, aby mesto bolo pripravené na takúto aktivitu v čase, keď sa to územie stane zaujímavým pre developerov. Je to len otázka času, keďže má vynikajúcu strategickú polohu,“ doplnil tretí z architektov Tomáš Šebo.

Trojica sľubuje pripraviť pravidlá, ktoré by museli developeri rešpektovať. Na projekte už spolupracuje aj magistrát, odborným garantom je hlavná architektka mesta Ingrid Konrad.

Čisto dopravné prostredie by podľa nej na mohlo dostať novú kvalitu. „Zvýšila by sa atraktivita Petržalky v priamej väzbe na nábrežie Dunaja a historické centrum mesta. Zároveň by sa zlepšila kvalita bývania a celková klíma prostredia aj znížením hladiny emisií a hluku,“ vraví Konradová.

Náročné financovanie

Obchvat spravuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS). „S projektom nemáme problém a sme mu naklonení. Je nám však jasné, že ide o projekt veľkej technickej a finančnej náročnosti,“ povedal hovorca NDS Marcel Jánošík.

Štátna firma očakáva štúdiu realizovateľnosti, ktorá by ukázala, na čo všetko by mal projekt dosah.

Architekti uznávajú, že prestavba by bola drahá, a preto očakávajú pomoc.

„Na financovaní by sa mali podieľať súkromný investor – developer, mesto, a aj štát,“ hovorí Lichý.

Nová Einsteinova by sa mala dotknúť aj okolia Incheby v mieste, kde sa Most SNP stretáva s Auparkom a kongresovým centrom.

Incheba s tým problém nemá, vníma to ako výzvu. "Ak by sa v budúcnosti pristúpilo k realizácii, určite by sme sa o projekt intenzívne zaujímali a zvažovali možnosti participácie," povedala jej hovorkyňa Martina Macková.

Koncepčné riešenie

Čo postavili
Šebo Lichý
  • Wallenrod – administratívna budova na Mickiewiczovej ul;
  • Nový háj – bytové domy na Starohájskej ulici;
  • hotel Tulipán – Štúrova ul.;
  • Olive Kramáre – polyfunkčný objekt;
  • PSA Trnava – automobilový závod.
wall-160x120.jpg
Foto: Šebo Lichý

Architekti chcú do svojho projektu zapojiť aj existujúce stavby, napríklad aj obchodné centrum Aupark, administratívne budovy, obchodné priestory a relax centrum na druhej strane cesty.

Nevyhne sa ani železnici. „Štúdia Nová Einsteinova predpokladá prepojenia nosného systému MHD a budúceho projektu TEN­T. Ten je však v inej výškovej úrovni. Obe stavby sa navzájom budú sledovať a koordinovať,“ zhodnotila stavebný zámer hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Obchvat na Einsteinovej ulici od začiatku urbanisti aj architekti kritizujú.

Mestská diaľnica totiž oddelila najľudnatejšiu mestskú časť od Starého Mesta aj zelených plôch pri Dunaji.

„Z pohľadu mesta je dôležité koncentrovať sa na územie medzi Mostom SNP a Starým mostom,“ vraví Ingrid Konrad.

„Overujeme si varianty takéhoto prestrešenia, ktoré by vytvorilo nový mestský priestor nad dopravným koridorom s pridanou urbanistickou hodnotou – zeleným parkom, ktorý by prepojil obidve strany pre peších aj cyklistov.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 18 067
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 290
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 347
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 276
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 7 484
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 6 751
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 5 158
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 920
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 752
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 325