AKTUALIZOVANÉ: 19:00

Predaj Kamenného námestia v Bratislave sa posúva aspoň o rok

Primátor Bratislavy tvrdí, že námestie v centre si mesto nechá ešte aspoň rok.

Obchodný dom Tesco na Kamennom námestí a v pozadí hotel Kyjev. Developer zvažuje možnosť obchodné centrum obstavať dookola.(Zdroj: SITA)

Poslanci počkajú s predajom námestia súkromníkovi, kým bude jasné, čo tam chce stavať.

Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Kamenné námestie zatiaľ Bratislava nepredá. Primátor Milan Ftáčnik (s podporou Smeru) oznámil, že námestie si mesto ešte minimálne rok nechá.

Práve Ftáčnikov riaditeľ magistrátu pritom v októbri prekvapivo predložil poslancom mesta návrh na predaj bez súťaže firme Lordship. Po kritike verejnosti návrh stiahol.

Teraz Ftáčnik hovorí, že v januári sa spýta poslancov, či vôbec súhlasia s predajom.

Najsilnejší poslanecký klub SDKÚ a Most­-Híd už primátorovi odkazuje, že o predaji budú rozhodovať, až keď bude mať firma jasnú predstavu o budúcej podobe námestia.

Šéf klubu Ivo Nesrovnal vraví, že počkajú na víťaza architektonickej súťaže. Začať sa má na budúci rok.

Tesco sa zatiaľ nedohodlo

Majitelia pozemkov
  • Lordship a Tesco: Prior, Hotel Kyjev, ulička medzi obchodným domom, parkovisko za obchodom a väčšina domov;

  • Mesto: voľný priestor so stánkami a stromom paulownia;

  • Súkromníci: 7 domov.

Mesto chcelo za predaj získať 1,7 milióna eur. Ftáčnik vysvetľuje priamy predaj aj tým, že nejde o zisk, ale aj o budúcu podobu priestoru.

„Pozerali sme sa, kto je náš sused,“ vysvetľuje výber Lordshipu, ktorý na námestí vlastní hotel Kyjev. Kúpu navrhol súkromník.

Lordship skupuje nehnuteľnosti na námestí už vyše desať rokov.

Manažér firmy Juraj Šaštínsky vysvetľuje, že od začiatku plánovali v tomto priestore podnikať. Šaštínsky prešiel do Lordshipu z Penty.

Firma zatiaľ predstavuje nové námestie ako spoločný projekt s Tescom, ktoré tam má obchodný dom.

Na verejnej diskusii o Kamennom námestí v pondelok večer však nečakane vystúpil člen predstavenstva obchodnej siete Michal Dyttert.

Tvrdil, že zatiaľ sa s developerom nedohodli, aj keď spolu dlhšie diskutujú o obnove námestia. Zámer podporil. „Do budúcna nie je takáto dohoda vylúčená, no zatiaľ neexistuje.“

vztahy_r309_res.jpg

Fialovú časť vlastní Lordship s Tescom, zelené sú domy súkromníkov, šrafovaný sivý priestor v prednej časti je nezastavané námestie, ktoré zatiaľ patrí mestu.

FOTO: Urbanistická štúdia Lordshipu.

Architekti majú obavy

Občianske združenia a odborníci z radov architektov kritizujú plánovanú prestavbu aj predaj bez súťaže.

Architekti sa obávajú, že by developer mohol Prior a hotel Kyjev zbúrať. Mesto aj Lordship tvrdia, že sa to nestane. Hotel chcú iba prestavať, zatiaľ neukázali ako.

Architekti tiež nerozumejú, prečo plány developera počítajú so zmenou územného plánu. Ten umožňuje v tejto zóne stavať do výšky až siedmich poschodí, ako plánuje developer. Neumožňuje však takú hustú zástavbu.

Niektorí vôbec nechcú, aby sa verejný priestor predával. Boja sa, aby námestie nedopadlo ako PKO.

Ftáčnik hovoril v prospech zmien územného plánu. Tvrdí, že ak by zostal ten aktuálny, mohli by na námestí postaviť parkovací dom, ktorý by zakryl budovu bývalého Prioru.

Chce tiež obnovu celého priestoru a nie len nezastavaných plôch, ktoré patria mestu.

Protesty aj v Prahe

Spoločnosť Lordship je na Slovensku aktívna zatiaľ v projekte na Kamennom námestí.

Viaceré projekty má v Česku, najmä v Prahe. Napríklad proti projektu veľkého obchodného domu palác Stromovka miestni bojujú preto, že moderný komplex má vyrásť v prevažne historickej zástavbe. Obávajú sa aj návalu dopravy. Aj súčasťou tohto projektu je Tesco.

Lordship na webe tvrdí, že projekty má aj v Afrike.

sm-1127-007f-tescopraha.rw_res.jpg

Lordship spolupracuje s Tescom aj na novom nákupnom centre v Prahe, má sa volať Palác Stromovka.

VIZUALIZÁCIA – LORDSHIP

Matušík: Hotel nepotrebuje prestavbu, iba údržbu

Hotel Kyjev by búrať nemali, navrhnutý je dobre. Zanedbaný stav spôsobil len nezáujem majiteľov, vraví architekt hotela a obchodného domu IVAN MATUŠÍK.

Komunikujete s firmou Lordship o tom, ako by mali vyzerať hotel, obchodný dom a Kamenné námestie?

„Za roky, čo som architektom, som sa s takýmto prístupom nestretol. Stretol som sa s manažérom spoločnosti Martinom Pilkom, ktorý sa ma spýtal, aké torzo z hotela by mali zachovať.

Keď som mu povedal, že nebudem navrhovať torzo z mojej stavby, slušne ma vyhodil.“

Aká je teda vaša predstava o hoteli Kyjev?

„Ten projekt má dnes pol storočia. Na jeho výstavbu bola vypísaná súťaž a v porote sedeli architekti ako Emil Beluš či Vladimír Karfík. Môj projekt vyhral. Hotel Kyjev bol svojho času najšpičkovejším hotelom v meste.

Mal špeciálnych osem prevádzkových stredísk, ktoré zabezpečovali jeho chod 24 hodín denne. Nepotrebuje rekonštrukciu, ale serióznu údržbu. Doteraz nemal adekvátnu údržbu a to je celý problém.“

Ako vnímate Kamenné námestie a plány Lordshipu na jeho revitalizáciu?

„Najväčším problémom je v súčasnom stave doprava. Mesto by malo riešiť najmä križovatku s Námestím SNP a rozšírenie Špitálskej ulice. Rovnako aj priestor za obchodným domom, parkovisko a okolité domy, ktoré už patria Lordshipu.

Prečo s týmto priestorom doteraz nič neurobili? O revitalizácii námestia sa hovorí už desať rokov, ale doteraz sa nič neurobilo. To vidím ako problém.“

Zuzana Halánová

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 778
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 6 415
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 483
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 296
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 029
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 011
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 902
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 863
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 734
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 228