SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Novú konštrukciu Starého mosta začnú stavať na jar 2014

Novú konštrukciu Starého Mosta začne zhotoviteľ montovať na petržalskej strane Dunaja, odkiaľ ho budú potom nasúvať ponad koryto rieky.

BRATISLAVA. Novú konštrukciu Starého mosta v Bratislave plánuje konzorcium na čele so spoločnosťou Eurovia SK začať stavať na prelome mája a júna 2014 na petržalskej strane Dunaja. Odtiaľ ho potom budú postupne vysúvať nad koryto rieky. Pre agentúru SITA postup prác v rozhovore vysvetlil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály.

Ešte pred tým však musia súčasnú konštrukciu mosta odstrániť. S prvými prácami plánuje spoločnosť začať už koncom novembra, most by mohol byť demontovaný do februára alebo marca 2014. Ako vysvetlil Šinály, nízke polia na začiatku mosta zo stany Starého Mesta i Petržalky rozoberú z brehu veľké žeriavy. Nasledovať bude rozoberanie cestného a železničného mosta v smere od Starého Mesta a rozobraté kusy sa budú vyvážať na petržalskú stranu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Most bude demontovaný takým spôsobom, že na železničný most bude osadený žeriav a železničná vlečka. V strede jednotlivých polí budú sústavou lodí vytvorené montážne podpery, ktorými most dočasne podoprú. Most sa začne po zachytení žeriavom deliť na jednotlivé transportovateľné segmenty, ktoré vyvezú vlečkou na petržalskú stranu Dunaja a odtiaľ odvezú a zlikvidujú,“ priblížil postup prác Šinály. Zároveň bude zhotoviteľ odstraňovať aj cestný most. Ako dodal Šinály, most sa bude takto postupne „krájať“ a odvážať na petržalskú stranu Dunaja.

Po odstránení konštrukcie Starého mosta začne zhotoviteľ upravovať spodnú stavbu mosta, teda piliere. Dva piliere, ktoré v súčasnosti podopierajú most zbúrajú a namiesto nich vybudujú jeden nový. „Dva piliere, číslo tri a štyri, odstránia úplne po dno rieky. Namiesto nich vybudujú jeden nový pilier. Tým pádom sa rozšíri plavebný priestor a obmedzenia v plavebnej dráhe, ktoré Starý most spôsoboval, budú odstránené a získajú sa komfortnejšie plavebné podmienky,“ uviedol Šinály. Nový pilier mosta postaví spoločnosť tak, že okolo stavby pod hladinou Dunaja vytvorí malý ostrov z oceľových profilov, tzv. larzenových stien.

Skryť Vypnúť reklamu

Tie, ako vysvetlil Šinály, sa zatlčú do dna koryta rieky a pomocou zámky, medzi ktoré sa budú jednotlivé profily zasúvať, vznikne pevná konštrukcia, v ktorej sa dá potom pracovať. „Vytvorí sa uzatvorený štvorec v koryte rieky, kde bude dvojitá stena, aby vznikol priestor aj na odčerpávanie vody a vytvorí sa ostrovček, v ktorom sa bude pracovať,“ vysvetlil Šinály. Spoločnosť ešte opraví aj zostávajúce, teda zachované piliere. Na prelome mája a júna 2014 plánuje konzorcium začať na petržalskom brehu Dunaja montovať už novú konštrukciu Starého Mosta. Ako dodal Šinály, výroba v dielňach sa začne už skôr. „Tento nový Starý most sa potom bude stavať tak, že jednotlivé časti sa skompletizujú na petržalskej strane Dunaja a z petržalskej strany Dunaja sa bude vysúvať nad koryto rieky,“

Skryť Vypnúť reklamu

Ako dodal Šinály, práce v koryte Dunaja si nevyžiadajú úplné zastavenie lodnej dopravy, vyžiadajú si však isté obmedzenia alebo úpravy v plavebnej trase. Spoločnosť ešte rokuje so Štátnou plavebnou správou. So správcom Dunaja bude zhotoviteľ rokovať aj o podmienkach, za ktorých môžu v koryte rieky pracovať. „Dunaj má v súčasnosti tú výhodu, že je veľmi dobre regulovateľný cez vodné dielo Gabčíkovo. Samozrejme, pokiaľ neprídu nejaké extrémne podmienky a povodňová situácia. Vtedy by sme museli na túto situáciu reagovať,“ pripomenul Šinály.

Starý most zrekonštruuje Združenie MHD - STARÝ MOST, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní, a je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Zmluvu o dielo na rekonštrukciu Starého mosta a vybudovanie električkovej trate do Petržalky podpísalo mesto s predstaviteľmi konzorcia na čele so spoločnosťou Eurovia SK ešte 22. októbra. Rekonštrukcia Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestie po Bosákovu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH.

Mesto na projekt v máji požiadalo o nenávratný finančný príspevok. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Jednou z podmienok na čerpanie nenávratného príspevku je, že Starý most i električková trať Šafárikovo námestie - Bosákova musia byť hotové do konca roka 2015.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 19 886
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 217
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 021
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 670
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 861
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 927
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 604
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 516
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 297
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 286
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu