Novú konštrukciu Starého mosta začnú stavať na jar 2014

Novú konštrukciu Starého Mosta začne zhotoviteľ montovať na petržalskej strane Dunaja, odkiaľ ho budú potom nasúvať ponad koryto rieky.

BRATISLAVA. Novú konštrukciu Starého mosta v Bratislave plánuje konzorcium na čele so spoločnosťou Eurovia SK začať stavať na prelome mája a júna 2014 na petržalskej strane Dunaja. Odtiaľ ho potom budú postupne vysúvať nad koryto rieky. Pre agentúru SITA postup prác v rozhovore vysvetlil generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Eurovia SK Róbert Šinály.

Ešte pred tým však musia súčasnú konštrukciu mosta odstrániť. S prvými prácami plánuje spoločnosť začať už koncom novembra, most by mohol byť demontovaný do februára alebo marca 2014. Ako vysvetlil Šinály, nízke polia na začiatku mosta zo stany Starého Mesta i Petržalky rozoberú z brehu veľké žeriavy. Nasledovať bude rozoberanie cestného a železničného mosta v smere od Starého Mesta a rozobraté kusy sa budú vyvážať na petržalskú stranu.

„Most bude demontovaný takým spôsobom, že na železničný most bude osadený žeriav a železničná vlečka. V strede jednotlivých polí budú sústavou lodí vytvorené montážne podpery, ktorými most dočasne podoprú. Most sa začne po zachytení žeriavom deliť na jednotlivé transportovateľné segmenty, ktoré vyvezú vlečkou na petržalskú stranu Dunaja a odtiaľ odvezú a zlikvidujú,“ priblížil postup prác Šinály. Zároveň bude zhotoviteľ odstraňovať aj cestný most. Ako dodal Šinály, most sa bude takto postupne „krájať“ a odvážať na petržalskú stranu Dunaja.

Po odstránení konštrukcie Starého mosta začne zhotoviteľ upravovať spodnú stavbu mosta, teda piliere. Dva piliere, ktoré v súčasnosti podopierajú most zbúrajú a namiesto nich vybudujú jeden nový. „Dva piliere, číslo tri a štyri, odstránia úplne po dno rieky. Namiesto nich vybudujú jeden nový pilier. Tým pádom sa rozšíri plavebný priestor a obmedzenia v plavebnej dráhe, ktoré Starý most spôsoboval, budú odstránené a získajú sa komfortnejšie plavebné podmienky,“ uviedol Šinály. Nový pilier mosta postaví spoločnosť tak, že okolo stavby pod hladinou Dunaja vytvorí malý ostrov z oceľových profilov, tzv. larzenových stien.

Tie, ako vysvetlil Šinály, sa zatlčú do dna koryta rieky a pomocou zámky, medzi ktoré sa budú jednotlivé profily zasúvať, vznikne pevná konštrukcia, v ktorej sa dá potom pracovať. „Vytvorí sa uzatvorený štvorec v koryte rieky, kde bude dvojitá stena, aby vznikol priestor aj na odčerpávanie vody a vytvorí sa ostrovček, v ktorom sa bude pracovať,“ vysvetlil Šinály. Spoločnosť ešte opraví aj zostávajúce, teda zachované piliere. Na prelome mája a júna 2014 plánuje konzorcium začať na petržalskom brehu Dunaja montovať už novú konštrukciu Starého Mosta. Ako dodal Šinály, výroba v dielňach sa začne už skôr. „Tento nový Starý most sa potom bude stavať tak, že jednotlivé časti sa skompletizujú na petržalskej strane Dunaja a z petržalskej strany Dunaja sa bude vysúvať nad koryto rieky,“

Ako dodal Šinály, práce v koryte Dunaja si nevyžiadajú úplné zastavenie lodnej dopravy, vyžiadajú si však isté obmedzenia alebo úpravy v plavebnej trase. Spoločnosť ešte rokuje so Štátnou plavebnou správou. So správcom Dunaja bude zhotoviteľ rokovať aj o podmienkach, za ktorých môžu v koryte rieky pracovať. „Dunaj má v súčasnosti tú výhodu, že je veľmi dobre regulovateľný cez vodné dielo Gabčíkovo. Samozrejme, pokiaľ neprídu nejaké extrémne podmienky a povodňová situácia. Vtedy by sme museli na túto situáciu reagovať,“ pripomenul Šinály.

Starý most zrekonštruuje Združenie MHD - STARÝ MOST, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní, a je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ. Zmluvu o dielo na rekonštrukciu Starého mosta a vybudovanie električkovej trate do Petržalky podpísalo mesto s predstaviteľmi konzorcia na čele so spoločnosťou Eurovia SK ešte 22. októbra. Rekonštrukcia Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestie po Bosákovu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH.

Mesto na projekt v máji požiadalo o nenávratný finančný príspevok. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Jednou z podmienok na čerpanie nenávratného príspevku je, že Starý most i električková trať Šafárikovo námestie - Bosákova musia byť hotové do konca roka 2015.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 600
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 8 219
  3. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 935
  4. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 882
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 479
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 325
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 126
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 104
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 055
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 058

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop