Mesto chce zrevitalizovať Kamenné námestie s investorom

Mesto hľadá spôsob, ako vďaka investorovi zrevitalizovať priestor Kamenného námestia v Bratislave.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Bratislava peniaze na revitalizáciu námestia nemá. "Ľudia vnímajú priestor na Kamennom námestí ako mŕtvy či zanedbaný, a to sme v historickej časti mesta," povedal riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy na dnešnej tlačovej konferencii pri predstavení výsledkov urbanistickej štúdie Kamenného námestia v Bratislave.

K budúcnosti Kamenného námestia pripravuje mesto verejnú diskusiu 25. novembra.

Urbanistická štúdia

Urbanistická štúdia nehovorí o konkrétnej predstave a využití územia na Kamennom námestí. "Urbanistická štúdia nie je nástroj, ktorý určuje vizualizáciu. Rieši iba základné limity toho, aké sú obmedzenia. To, ako má vyzerať Kamenné námestie, je úloha dvoch medzinárodných architektonických súťaží. Na tých sme sa dohodli aj s magistrátom. Súťaže majú pritom vychádzať práve zo záverov a odporúčaní štúdie," povedal Juraj Šaštinský zo spoločnosti Lordship a.s., ktorá je spolu so spoločnosťou Tesco stores vlastníkom pozemkov na Kamennom námestí.

Ako povedal Šaštinský, urbanistickú štúdiu považuje za zodpovedný krok voči obyvateľom Bratislavy a vďaka nej je vylúčené, aby v budúcnosti z bloku Kamenného námestia vznikol nesúrodý zhluk bodov bez prirodzenej naviazanosti na okolie. Šaštinský tiež informoval, že architektonické súťaže chcú vyhlásiť po novom roku a určite nebudú kratšie ako pol roka.

Pôvodná historická stopa

Matej Siebert z architektonického ateliéru Siebert & Talaš povedal, že výsledkom urbanistickej štúdie sú odporúčania, ktoré hovoria o tom, čo zmeniť a korigovať.

"Odporúčame, aby sa rešpektovala pôvodná historická stopa. Dôležité je, že výška zástavby musí ostať na úrovni okolitej zástavby, nechceme dovoliť, aby sa čokoľvek zvyšovalo. Ambíciou je zabezpečiť plnú funkčnosť, k čomu patrí kvalitné bývanie, obchody, reštaurácie, administratíva, ubytovacie zariadenia a súčasťou tohto územia musia byť aj kultúrne aktivity," povedal Siebert a dodal, že urbanistická štúdia neodporúča asanácie s výnimkou dočasných objektov.

"Dnes nevieme, ako sa bude územie rozvíjať, to určí súťaž. Naša štúdia iba rieši podmienky a pravidlá na to, aby neprišli do súťaže extrémistické návrhy," povedal Siebert.

Podľa štúdie sú tiež parkovacie plochy na námestí nedostatočné a mali by sa presunúť výlučne do podzemia. Kvalitnejšiu úlohu má zohrať aj verejná doprava. Šaštinský zároveň zdôraznil snahu dostať z námestia dočasné stánky a bagetérie postupným vypovedaním nájomných zmlúv živnostníkom. "Sú tu aj reklamy a bilbordy, ktoré sem nepatria, dokonca stavby, ktoré nie sú právoplatne skolaudované," povedal Šaštinský.

Pripomienky verejnosti

Ako povedal Andrassy, urbanistickú štúdiu môže pripomienkovať aj verejnosť na oficiálnej internetovej stránke Bratislavy, pričom nejde len o Kamenné námestie, ale aj širší priestor centra.

"Cieľom je opäť pritiahnuť turistov do historickej časti mesta," povedal Andrassy, podľa ktorého by o prípadnom predaji Kamenného námestia mohli mestskí poslanci rozhodovať na januárovom mestskom zastupiteľstve. Andrassy zároveň zdôraznil, že mesto bude mať pri rozhodnutí o rozvoji územia slovo veta.

Ako sa vyjadril primátor Bratislavy Milan Ftáčnik, verejné priestory na Kamennom námestí v Bratislave mesto predá investorovi len ak výsledok architektonickej súťaže prinesie lepšie riešenie, ako je dnešný stav námestia. Podľa Ftáčnika uznesenie o predaji bude podmienené tým, že mesto bude musieť odsúhlasiť výsledok architektonickej súťaže.

"Keď budeme poslancom predkladať predaj Kamenného námestia, nepôjdeme s myšlienkou len predaja, ale predaja s podmienkou," vysvetlil Ftáčnik.

Predaj zatiaľ odložili

O predaji verejných priestorov na Kamennom námestí malo rozhodnúť mestské zastupiteľstvo ešte v októbri, ale po výzve aktivistov adresovanej primátorovi Milanovi Ftáčnikovi a mestským poslancom primátor tento bod zo zasadnutia zastupiteľstva stiahol.

Proti predaju námestia sa postavili občianski aktivisti, okrem iného občianske združenie Archimera, iniciatíva Námestie pre ľudí, Cyklokoalícia, Spolok architektov Slovenska, Oddelenie architektúry ÚSTARCH Slovenskej akadémie vied (SAV) i aktivisti z Bratislava otvorene.

V otvorenom liste vedenie mesta žiadali o okamžité zastavenie predaja námestia či o úplné zachovanie verejného vlastníctva a verejného charakteru Kamenného námestia. Podľa aktivistov by námestie malo revitalizovať mesto v spolupráci so širokou i odbornou verejnosťou.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 10 109
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 577
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 455
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 632
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 490
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 857
  7. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 814
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 697
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 630
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 101