Mesto chce zrevitalizovať Kamenné námestie s investorom

Mesto hľadá spôsob, ako vďaka investorovi zrevitalizovať priestor Kamenného námestia v Bratislave.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Bratislava peniaze na revitalizáciu námestia nemá. "Ľudia vnímajú priestor na Kamennom námestí ako mŕtvy či zanedbaný, a to sme v historickej časti mesta," povedal riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy na dnešnej tlačovej konferencii pri predstavení výsledkov urbanistickej štúdie Kamenného námestia v Bratislave.

K budúcnosti Kamenného námestia pripravuje mesto verejnú diskusiu 25. novembra.

Urbanistická štúdia

Urbanistická štúdia nehovorí o konkrétnej predstave a využití územia na Kamennom námestí. "Urbanistická štúdia nie je nástroj, ktorý určuje vizualizáciu. Rieši iba základné limity toho, aké sú obmedzenia. To, ako má vyzerať Kamenné námestie, je úloha dvoch medzinárodných architektonických súťaží. Na tých sme sa dohodli aj s magistrátom. Súťaže majú pritom vychádzať práve zo záverov a odporúčaní štúdie," povedal Juraj Šaštinský zo spoločnosti Lordship a.s., ktorá je spolu so spoločnosťou Tesco stores vlastníkom pozemkov na Kamennom námestí.

Ako povedal Šaštinský, urbanistickú štúdiu považuje za zodpovedný krok voči obyvateľom Bratislavy a vďaka nej je vylúčené, aby v budúcnosti z bloku Kamenného námestia vznikol nesúrodý zhluk bodov bez prirodzenej naviazanosti na okolie. Šaštinský tiež informoval, že architektonické súťaže chcú vyhlásiť po novom roku a určite nebudú kratšie ako pol roka.

Pôvodná historická stopa

Matej Siebert z architektonického ateliéru Siebert & Talaš povedal, že výsledkom urbanistickej štúdie sú odporúčania, ktoré hovoria o tom, čo zmeniť a korigovať.

"Odporúčame, aby sa rešpektovala pôvodná historická stopa. Dôležité je, že výška zástavby musí ostať na úrovni okolitej zástavby, nechceme dovoliť, aby sa čokoľvek zvyšovalo. Ambíciou je zabezpečiť plnú funkčnosť, k čomu patrí kvalitné bývanie, obchody, reštaurácie, administratíva, ubytovacie zariadenia a súčasťou tohto územia musia byť aj kultúrne aktivity," povedal Siebert a dodal, že urbanistická štúdia neodporúča asanácie s výnimkou dočasných objektov.

"Dnes nevieme, ako sa bude územie rozvíjať, to určí súťaž. Naša štúdia iba rieši podmienky a pravidlá na to, aby neprišli do súťaže extrémistické návrhy," povedal Siebert.

Podľa štúdie sú tiež parkovacie plochy na námestí nedostatočné a mali by sa presunúť výlučne do podzemia. Kvalitnejšiu úlohu má zohrať aj verejná doprava. Šaštinský zároveň zdôraznil snahu dostať z námestia dočasné stánky a bagetérie postupným vypovedaním nájomných zmlúv živnostníkom. "Sú tu aj reklamy a bilbordy, ktoré sem nepatria, dokonca stavby, ktoré nie sú právoplatne skolaudované," povedal Šaštinský.

Pripomienky verejnosti

Ako povedal Andrassy, urbanistickú štúdiu môže pripomienkovať aj verejnosť na oficiálnej internetovej stránke Bratislavy, pričom nejde len o Kamenné námestie, ale aj širší priestor centra.

"Cieľom je opäť pritiahnuť turistov do historickej časti mesta," povedal Andrassy, podľa ktorého by o prípadnom predaji Kamenného námestia mohli mestskí poslanci rozhodovať na januárovom mestskom zastupiteľstve. Andrassy zároveň zdôraznil, že mesto bude mať pri rozhodnutí o rozvoji územia slovo veta.

Ako sa vyjadril primátor Bratislavy Milan Ftáčnik, verejné priestory na Kamennom námestí v Bratislave mesto predá investorovi len ak výsledok architektonickej súťaže prinesie lepšie riešenie, ako je dnešný stav námestia. Podľa Ftáčnika uznesenie o predaji bude podmienené tým, že mesto bude musieť odsúhlasiť výsledok architektonickej súťaže.

"Keď budeme poslancom predkladať predaj Kamenného námestia, nepôjdeme s myšlienkou len predaja, ale predaja s podmienkou," vysvetlil Ftáčnik.

Predaj zatiaľ odložili

O predaji verejných priestorov na Kamennom námestí malo rozhodnúť mestské zastupiteľstvo ešte v októbri, ale po výzve aktivistov adresovanej primátorovi Milanovi Ftáčnikovi a mestským poslancom primátor tento bod zo zasadnutia zastupiteľstva stiahol.

Proti predaju námestia sa postavili občianski aktivisti, okrem iného občianske združenie Archimera, iniciatíva Námestie pre ľudí, Cyklokoalícia, Spolok architektov Slovenska, Oddelenie architektúry ÚSTARCH Slovenskej akadémie vied (SAV) i aktivisti z Bratislava otvorene.

V otvorenom liste vedenie mesta žiadali o okamžité zastavenie predaja námestia či o úplné zachovanie verejného vlastníctva a verejného charakteru Kamenného námestia. Podľa aktivistov by námestie malo revitalizovať mesto v spolupráci so širokou i odbornou verejnosťou.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 070
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 823
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 102
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 2 478
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 317
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 216
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 1 098
  8. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 034
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 002
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 976