SME

Mesto chce zrevitalizovať Kamenné námestie s investorom

Mesto hľadá spôsob, ako vďaka investorovi zrevitalizovať priestor Kamenného námestia v Bratislave.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Bratislava peniaze na revitalizáciu námestia nemá. "Ľudia vnímajú priestor na Kamennom námestí ako mŕtvy či zanedbaný, a to sme v historickej časti mesta," povedal riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy na dnešnej tlačovej konferencii pri predstavení výsledkov urbanistickej štúdie Kamenného námestia v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K budúcnosti Kamenného námestia pripravuje mesto verejnú diskusiu 25. novembra.

Urbanistická štúdia

Urbanistická štúdia nehovorí o konkrétnej predstave a využití územia na Kamennom námestí. "Urbanistická štúdia nie je nástroj, ktorý určuje vizualizáciu. Rieši iba základné limity toho, aké sú obmedzenia. To, ako má vyzerať Kamenné námestie, je úloha dvoch medzinárodných architektonických súťaží. Na tých sme sa dohodli aj s magistrátom. Súťaže majú pritom vychádzať práve zo záverov a odporúčaní štúdie," povedal Juraj Šaštinský zo spoločnosti Lordship a.s., ktorá je spolu so spoločnosťou Tesco stores vlastníkom pozemkov na Kamennom námestí.

SkryťVypnúť reklamu

Ako povedal Šaštinský, urbanistickú štúdiu považuje za zodpovedný krok voči obyvateľom Bratislavy a vďaka nej je vylúčené, aby v budúcnosti z bloku Kamenného námestia vznikol nesúrodý zhluk bodov bez prirodzenej naviazanosti na okolie. Šaštinský tiež informoval, že architektonické súťaže chcú vyhlásiť po novom roku a určite nebudú kratšie ako pol roka.

Pôvodná historická stopa

Matej Siebert z architektonického ateliéru Siebert & Talaš povedal, že výsledkom urbanistickej štúdie sú odporúčania, ktoré hovoria o tom, čo zmeniť a korigovať.

"Odporúčame, aby sa rešpektovala pôvodná historická stopa. Dôležité je, že výška zástavby musí ostať na úrovni okolitej zástavby, nechceme dovoliť, aby sa čokoľvek zvyšovalo. Ambíciou je zabezpečiť plnú funkčnosť, k čomu patrí kvalitné bývanie, obchody, reštaurácie, administratíva, ubytovacie zariadenia a súčasťou tohto územia musia byť aj kultúrne aktivity," povedal Siebert a dodal, že urbanistická štúdia neodporúča asanácie s výnimkou dočasných objektov.

SkryťVypnúť reklamu

"Dnes nevieme, ako sa bude územie rozvíjať, to určí súťaž. Naša štúdia iba rieši podmienky a pravidlá na to, aby neprišli do súťaže extrémistické návrhy," povedal Siebert.

Podľa štúdie sú tiež parkovacie plochy na námestí nedostatočné a mali by sa presunúť výlučne do podzemia. Kvalitnejšiu úlohu má zohrať aj verejná doprava. Šaštinský zároveň zdôraznil snahu dostať z námestia dočasné stánky a bagetérie postupným vypovedaním nájomných zmlúv živnostníkom. "Sú tu aj reklamy a bilbordy, ktoré sem nepatria, dokonca stavby, ktoré nie sú právoplatne skolaudované," povedal Šaštinský.

Pripomienky verejnosti

Ako povedal Andrassy, urbanistickú štúdiu môže pripomienkovať aj verejnosť na oficiálnej internetovej stránke Bratislavy, pričom nejde len o Kamenné námestie, ale aj širší priestor centra.

SkryťVypnúť reklamu

"Cieľom je opäť pritiahnuť turistov do historickej časti mesta," povedal Andrassy, podľa ktorého by o prípadnom predaji Kamenného námestia mohli mestskí poslanci rozhodovať na januárovom mestskom zastupiteľstve. Andrassy zároveň zdôraznil, že mesto bude mať pri rozhodnutí o rozvoji územia slovo veta.

Ako sa vyjadril primátor Bratislavy Milan Ftáčnik, verejné priestory na Kamennom námestí v Bratislave mesto predá investorovi len ak výsledok architektonickej súťaže prinesie lepšie riešenie, ako je dnešný stav námestia. Podľa Ftáčnika uznesenie o predaji bude podmienené tým, že mesto bude musieť odsúhlasiť výsledok architektonickej súťaže.

"Keď budeme poslancom predkladať predaj Kamenného námestia, nepôjdeme s myšlienkou len predaja, ale predaja s podmienkou," vysvetlil Ftáčnik.

Predaj zatiaľ odložili

O predaji verejných priestorov na Kamennom námestí malo rozhodnúť mestské zastupiteľstvo ešte v októbri, ale po výzve aktivistov adresovanej primátorovi Milanovi Ftáčnikovi a mestským poslancom primátor tento bod zo zasadnutia zastupiteľstva stiahol.

Proti predaju námestia sa postavili občianski aktivisti, okrem iného občianske združenie Archimera, iniciatíva Námestie pre ľudí, Cyklokoalícia, Spolok architektov Slovenska, Oddelenie architektúry ÚSTARCH Slovenskej akadémie vied (SAV) i aktivisti z Bratislava otvorene.

V otvorenom liste vedenie mesta žiadali o okamžité zastavenie predaja námestia či o úplné zachovanie verejného vlastníctva a verejného charakteru Kamenného námestia. Podľa aktivistov by námestie malo revitalizovať mesto v spolupráci so širokou i odbornou verejnosťou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 398
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 944
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 534
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 5 182
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 075
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 332
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 788
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 415
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 362
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 409
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 361
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 069
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 114
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 913
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 671
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 628
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu