BRATISLAVA. Mestská časť Bratislava - Staré Mesto v posledných týždňoch spustila aplikáciu iObčan a na medzinárodnom kongrese ITAPA Informačné technológie a verejná správa za ňu získala aj ocenenie.
Aplikácia vďaka technológii GPS identifikuje polohu jej užívateľa. "Ak v tom mieste, v ktorom sa práve nachádza, vidí človek okolo seba nejaký nedostatok, napríklad rozsypaný smetný kôš, výtlk alebo výtržnosť, môže to odfotiť a poslať bez toho, aby hovoril, kde sa problém nachádza," informovala na dnešnej tlačovej konferencii starostka Starého Mesta Tatiana Rosová (SDKÚ-DS).
Stažnosť priamo ku kompetentným
Keďže aplikácia rozozná, na ktorej ulici užívateľ stojí, jeho sťažnosť pošle príslušnému úradu, ktorý ju má na starosti, teda mestskej časti alebo bratislavskému magistrátu.
"Veľká väčšina sťažností občanov pochádza z komunikácií, ktoré nie sú v správe mestskej časti a je ťažké občanom vysvetľovať, že ak sa im niečo nepáči na Hodžovom námestí či Obchodnej ulici, obráťte sa na magistrát," podotýka starostka s tým, že vďaka GPS je správa automaticky zaslaná tomu úradu, ktorému priestranstvo patrí.
Občan, ktorý správu pošle, je zároveň podľa Rosovej aj informovaný, ako sa s podnetom nakladá.
Databáza kontaktov
Mobilná aplikácia však jej užívateľovi sprístupňuje aj databázu a kontakty obcí a miest, informácie z ich činnosti alebo aktuálne udalosti a umožňuje priamu reakciu občana na zverejnené informácie.
"Aplikácia má teda aj pasívny rozmer, môžete získať informácie o ktorejkoľvek obci, kde sa nachádzate," doplnila starostka.
Aplikácia bola vyvinutá na zadanie mestskej časti Bratislava - Staré Mesto a mesta Stupava. Občania si ju môžu stiahnuť bezplatne. Na kongrese ITAPA obsadila tretie miesto v kategórií Nové služby.
Mestská časť pracuje na elektronizácii služieb už niekoľko rokov. "V roku 2010 nebol v kancelárii starostu žiadny počítač. Padali servery, emaily medzi kanceláriami nechodili, pretože to trvalo trištvrte dňa a stálo to viac ako vytlačiť papier. Platili sme totiž ceny za prenesené kilobajty v hodnotách niekde zo začiatku 90-tych rokov," podotkla dnes starostka.
Elektronická poštová schránka
V roku 2011 sa v mestskej časti zaviedol napríklad systém na elektronickú komunikáciu s obyvateľmi mestskej časti, ktorá zjednodušuje jednotlivé podania.
Občania aj firmy ich môžu urobiť cez elektronickú poštovú schránku, pričom majú k dispozícii elektronické formuláre a vzory podaní, vysvetľuje radnica.
Elektronizácia vstúpila napríklad aj do stavebného a územného konania a zaviedol sa tiež systém zverejňovania faktúr, objednávok a zmlúv s pokročilým vyhľadávaním.
Mestskej časti sa pri tohtoročných povodniach osvedčila aj služba Hlásnik, ktorá občanom zasielala výzvy cez SMS alebo e-mailom.