Križovanie cesty pre autá, jazda do kopca či popred garáže. Pre lacnejšie riešenie cyklotrasy do Devína bola podľa niektorých obetovaná bezpečnosť a pohodlie cyklistov.
Pôvodný návrh cyklotrasy vypracovaný v roku 2007 firmou Terraprojekt odhadoval cenu na 5,5 milióna eur. Podmienkou vtedy bolo, že sa cyklisti majú úplne vyhnúť autám. „Trasa preto ani raz nekrižovala Devínsku cestu. Zároveň mala minimálne výškové rozdiely, takže vyhovovala aj požiadavke na takzvanú rodinnú cyklistiku,“ popisuje návrh architekt Ľubomír Lapšanský, jeden z jeho tvorcov.
Zosadnite z bicykla
V súťaži teraz bodovali takto: za bezpečnosť cyklistov mohli dostať uchádzači maximálne dvadsať bodov. Za ekonomickú nenáročnosť 30 bodov a za kvalitu konštruk〜čno-stavebného riešenia až 40 bodov. Minimálne strety s autami však požadovali už v kritériách súťaže.
Práve pre bezpečnosť budú musieť cyklisti podľa nového návrhu šliapať aj do kopca či ísť po príjazdovej ceste k rodinným domom v lokalite Tieňava. Cyklotrasa má viackrát križovať cestu, pri priechodoch budú musieť cyklisti zosadnúť z bicykla.
Náročnejšie bude viesť cyklotrasu popri ceste v úseku Záhrady. Priamo z cesty tu totiž vedú vjazdy do garáží a na pozemky domov. „V tejto časti budú cyklisti aj motoristi na situáciu upozornení dopravným značením a zvýraznením vjazdov odlišnou farbou povrchu,“ hovorí za Dopravoprojekt Petra Berec.
Cyklotrasu budú pripravovať po častiach, v návrhu je rozdelená na päť úsekov. „Návrh stanovuje základnú koncepciu vedenia trasy, ktorá bude postupne a podrobne do technických detailov rozpracovaná v ďalších stupňoch projektovej dokumentácie,“ tvrdí Berecová.
Nová cesta by bola drahá
Ideálne by podľa architekta Lapšanského bolo zrekonštruovať Devínsku cestu a pridať aj jazdný pruh pre cyklistov. „Z hľadiska geologickej stability je Devínska cesta časovanou bombou,“ tvrdí Lapšanský.
Jej stavu neprospievajú povodne ani vysoká intenzita dopravy. Tá ešte narastie po postavení bytových domov projektu Zelené terasy od J&T a Viladomy firmy Skanska. „Takáto rekonštrukcia by znamenala náklady rádovo milióny až desiatky miliónov eur, čo je v tejto chvíli nereálne,“ hovorí poradca primátora Michal Feik.
Mesto sa preto pre cyklotrasu, ktorú označuje za reálnejšiu. „Ak by sme čakali na rekonštrukciu Devínskej cesty, mohlo by sa stať, že cyklotrasa v dohľadnom čase jednoducho nebude,“ vraví Feik.