SME

Cyklistov na Devín pribrzdia, budú musieť zosadnúť

Víťaz architektonickej súťaže má návrh o štyri a pol milióna lacnejší ako predchádzajúci. Ten by bol však bezpečnejší aj pre rodiny a cyklisti by sa nekrižovali s autami.

Plánovaná cyklotrasa na Devín.Plánovaná cyklotrasa na Devín.

Križovanie cesty pre autá, jazda do kopca či popred garáže. Pre lacnejšie riešenie cyklotrasy do Devína bola podľa niektorých obetovaná bezpečnosť a pohodlie cyklistov.

Pôvodný návrh cyklotrasy vypracovaný v roku 2007 firmou Terraprojekt odhadoval cenu na 5,5 milióna eur. Podmienkou vtedy bolo, že sa cyklisti majú úplne vyhnúť autám. „Trasa preto ani raz nekrižovala Devínsku cestu. Zároveň mala minimálne výškové rozdiely, takže vyhovovala aj požiadavke na takzvanú rodinnú cyklistiku,“ popisuje návrh architekt Ľubomír Lapšanský, jeden z jeho tvorcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zosadnite z bicykla

V súťaži teraz bodovali takto: za bezpečnosť cyklistov mohli dostať uchádzači maximálne dvadsať bodov. Za ekonomickú nenáročnosť 30 bodov a za kvalitu konštruk〜čno-stavebného riešenia až 40 bodov. Minimálne strety s autami však požadovali už v kritériách súťaže.

Práve pre bezpečnosť budú musieť cyklisti podľa nového návrhu šliapať aj do kopca či ísť po príjazdovej ceste k rodinným domom v lokalite Tieňava. Cyklotrasa má viackrát križovať cestu, pri priechodoch budú musieť cyklisti zosadnúť z bicykla.

Náročnejšie bude viesť cyklotrasu popri ceste v úseku Záhrady. Priamo z cesty tu totiž vedú vjazdy do garáží a na pozemky domov. „V tejto časti budú cyklisti aj motoristi na situáciu upozornení dopravným značením a zvýraznením vjazdov odlišnou farbou povrchu,“ hovorí za Dopravoprojekt Petra Berec.

SkryťVypnúť reklamu

Cyklotrasu budú pripravovať po častiach, v návrhu je rozdelená na päť úsekov. „Návrh stanovuje základnú koncepciu vedenia trasy, ktorá bude postupne a podrobne do technických detailov rozpracovaná v ďalších stupňoch projektovej dokumentácie,“ tvrdí Berecová.

Nová cesta by bola drahá

Ideálne by podľa architekta Lapšanského bolo zrekonštruovať Devínsku cestu a pridať aj jazdný pruh pre cyklistov. „Z hľadiska geologickej stability je Devínska cesta časovanou bombou,“ tvrdí Lapšanský.

Jej stavu neprospievajú povodne ani vysoká intenzita dopravy. Tá ešte narastie po postavení bytových domov projektu Zelené terasy od J&T a Viladomy firmy Skanska. „Takáto rekonštrukcia by znamenala náklady rádovo milióny až desiatky miliónov eur, čo je v tejto chvíli nereálne,“ hovorí poradca primátora Michal Feik.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto sa preto pre cyklotrasu, ktorú označuje za reálnejšiu. „Ak by sme čakali na rekonštrukciu Devínskej cesty, mohlo by sa stať, že cyklotrasa v dohľadnom čase jednoducho nebude,“ vraví Feik.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 680
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 151
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 454
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 037
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 546
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 446
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 929
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 540
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 996
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 271
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 469
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 073
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 770
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 560
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 360
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 082
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu