SME

Cyklistov na Devín pribrzdia, budú musieť zosadnúť

Víťaz architektonickej súťaže má návrh o štyri a pol milióna lacnejší ako predchádzajúci. Ten by bol však bezpečnejší aj pre rodiny a cyklisti by sa nekrižovali s autami.

Plánovaná cyklotrasa na Devín.Plánovaná cyklotrasa na Devín.

Križovanie cesty pre autá, jazda do kopca či popred garáže. Pre lacnejšie riešenie cyklotrasy do Devína bola podľa niektorých obetovaná bezpečnosť a pohodlie cyklistov.

Pôvodný návrh cyklotrasy vypracovaný v roku 2007 firmou Terraprojekt odhadoval cenu na 5,5 milióna eur. Podmienkou vtedy bolo, že sa cyklisti majú úplne vyhnúť autám. „Trasa preto ani raz nekrižovala Devínsku cestu. Zároveň mala minimálne výškové rozdiely, takže vyhovovala aj požiadavke na takzvanú rodinnú cyklistiku,“ popisuje návrh architekt Ľubomír Lapšanský, jeden z jeho tvorcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zosadnite z bicykla

V súťaži teraz bodovali takto: za bezpečnosť cyklistov mohli dostať uchádzači maximálne dvadsať bodov. Za ekonomickú nenáročnosť 30 bodov a za kvalitu konštruk〜čno-stavebného riešenia až 40 bodov. Minimálne strety s autami však požadovali už v kritériách súťaže.

Práve pre bezpečnosť budú musieť cyklisti podľa nového návrhu šliapať aj do kopca či ísť po príjazdovej ceste k rodinným domom v lokalite Tieňava. Cyklotrasa má viackrát križovať cestu, pri priechodoch budú musieť cyklisti zosadnúť z bicykla.

Náročnejšie bude viesť cyklotrasu popri ceste v úseku Záhrady. Priamo z cesty tu totiž vedú vjazdy do garáží a na pozemky domov. „V tejto časti budú cyklisti aj motoristi na situáciu upozornení dopravným značením a zvýraznením vjazdov odlišnou farbou povrchu,“ hovorí za Dopravoprojekt Petra Berec.

SkryťVypnúť reklamu

Cyklotrasu budú pripravovať po častiach, v návrhu je rozdelená na päť úsekov. „Návrh stanovuje základnú koncepciu vedenia trasy, ktorá bude postupne a podrobne do technických detailov rozpracovaná v ďalších stupňoch projektovej dokumentácie,“ tvrdí Berecová.

Nová cesta by bola drahá

Ideálne by podľa architekta Lapšanského bolo zrekonštruovať Devínsku cestu a pridať aj jazdný pruh pre cyklistov. „Z hľadiska geologickej stability je Devínska cesta časovanou bombou,“ tvrdí Lapšanský.

Jej stavu neprospievajú povodne ani vysoká intenzita dopravy. Tá ešte narastie po postavení bytových domov projektu Zelené terasy od J&T a Viladomy firmy Skanska. „Takáto rekonštrukcia by znamenala náklady rádovo milióny až desiatky miliónov eur, čo je v tejto chvíli nereálne,“ hovorí poradca primátora Michal Feik.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto sa preto pre cyklotrasu, ktorú označuje za reálnejšiu. „Ak by sme čakali na rekonštrukciu Devínskej cesty, mohlo by sa stať, že cyklotrasa v dohľadnom čase jednoducho nebude,“ vraví Feik.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V Malackách vybudovali čajové impérium
  2. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  3. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  6. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  7. Bratislava Design Week 2025: Internát sa mení na kreatívny hub
  8. Objavuj, cestuj, zaži – tu a TEAZZ!
  1. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  2. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  3. V Malackách vybudovali čajové impérium
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  6. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  7. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 445
  2. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 771
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 9 800
  4. Ľuboš Fellner otvorene 7 939
  5. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 7 334
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 384
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 253
  8. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 3 893
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 858
  2. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 21 515
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 17 379
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 480
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 7 037
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 739
  7. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 908
  8. Miroslav Daniš: Štát sme MY, nie vy, súdružky a súdruhovia ! 3 978
  1. Věra Tepličková: Ajejeje, niečo sa dejejeje
  2. Dušan Koniar: Svet podľa Fica: velebiť Dubčeka a konať ako Biľak
  3. Tupou Ceruzou: Konsolidácia
  4. Marian Nanias: Nový jadrový energoblok pre Slovensko?
  5. Marcel Rebro: Fuminori Tsuchiko odkazuje: Arigato! Za 24 hodín máme financie na 5000 porcií
  6. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  7. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  8. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
SkryťZatvoriť reklamu