SME

Cyklistov na Devín pribrzdia, budú musieť zosadnúť

Víťaz architektonickej súťaže má návrh o štyri a pol milióna lacnejší ako predchádzajúci. Ten by bol však bezpečnejší aj pre rodiny a cyklisti by sa nekrižovali s autami.

Plánovaná cyklotrasa na Devín.Plánovaná cyklotrasa na Devín.

Križovanie cesty pre autá, jazda do kopca či popred garáže. Pre lacnejšie riešenie cyklotrasy do Devína bola podľa niektorých obetovaná bezpečnosť a pohodlie cyklistov.

Pôvodný návrh cyklotrasy vypracovaný v roku 2007 firmou Terraprojekt odhadoval cenu na 5,5 milióna eur. Podmienkou vtedy bolo, že sa cyklisti majú úplne vyhnúť autám. „Trasa preto ani raz nekrižovala Devínsku cestu. Zároveň mala minimálne výškové rozdiely, takže vyhovovala aj požiadavke na takzvanú rodinnú cyklistiku,“ popisuje návrh architekt Ľubomír Lapšanský, jeden z jeho tvorcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zosadnite z bicykla

V súťaži teraz bodovali takto: za bezpečnosť cyklistov mohli dostať uchádzači maximálne dvadsať bodov. Za ekonomickú nenáročnosť 30 bodov a za kvalitu konštruk〜čno-stavebného riešenia až 40 bodov. Minimálne strety s autami však požadovali už v kritériách súťaže.

Práve pre bezpečnosť budú musieť cyklisti podľa nového návrhu šliapať aj do kopca či ísť po príjazdovej ceste k rodinným domom v lokalite Tieňava. Cyklotrasa má viackrát križovať cestu, pri priechodoch budú musieť cyklisti zosadnúť z bicykla.

Náročnejšie bude viesť cyklotrasu popri ceste v úseku Záhrady. Priamo z cesty tu totiž vedú vjazdy do garáží a na pozemky domov. „V tejto časti budú cyklisti aj motoristi na situáciu upozornení dopravným značením a zvýraznením vjazdov odlišnou farbou povrchu,“ hovorí za Dopravoprojekt Petra Berec.

SkryťVypnúť reklamu

Cyklotrasu budú pripravovať po častiach, v návrhu je rozdelená na päť úsekov. „Návrh stanovuje základnú koncepciu vedenia trasy, ktorá bude postupne a podrobne do technických detailov rozpracovaná v ďalších stupňoch projektovej dokumentácie,“ tvrdí Berecová.

Nová cesta by bola drahá

Ideálne by podľa architekta Lapšanského bolo zrekonštruovať Devínsku cestu a pridať aj jazdný pruh pre cyklistov. „Z hľadiska geologickej stability je Devínska cesta časovanou bombou,“ tvrdí Lapšanský.

Jej stavu neprospievajú povodne ani vysoká intenzita dopravy. Tá ešte narastie po postavení bytových domov projektu Zelené terasy od J&T a Viladomy firmy Skanska. „Takáto rekonštrukcia by znamenala náklady rádovo milióny až desiatky miliónov eur, čo je v tejto chvíli nereálne,“ hovorí poradca primátora Michal Feik.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto sa preto pre cyklotrasu, ktorú označuje za reálnejšiu. „Ak by sme čakali na rekonštrukciu Devínskej cesty, mohlo by sa stať, že cyklotrasa v dohľadnom čase jednoducho nebude,“ vraví Feik.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 910
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 098
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 672
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 442
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 872
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 152
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 919
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 148
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 583
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 029
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 229
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 203
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu