Bratislava chce elektromobily pustiť do buspruhu

Chcú im tiež dať aj parkovacie miesta.

BRATISLAVA. V najbližšom čase by mohli elektromobily jazdiť v Bratislave v buspruhoch spolu s verejnou dopravou a mesto by im taktiež vyhradilo 30 bezplatných parkovacích miest v centre. Aj takto plánuje Bratislava podporovať rozvoj elektromobility na svojom území. Elektrickými autami chce šetriť životné prostredie aj znížiť hladinu hluku v meste.

Počas septembrového Európskeho týždňa mobility Bratislava podpísala memorandum so Slovenskou asociáciou pre elektromobilitu (SEVA), kde sa zaviazala pripraviť stratégiu na podporu elektromobility. Dnes už konkrétne kroky vypracované má, schválili ich aj bratislavskí poslanci. "Prvým krokom je, že mesto prispeje k tomu, aby boli v Bratislave vybudované rýchlonabíjacie stanice.

Malo by ich byť päť až šesť. V tejto fáze by zatiaľ takýto počet mohol stačiť na to, aby, ak si niekto kúpi elektromobil, mohol si svoje vozidlo v meste pohodlne nabiť," vysvetľuje poradca primátora Michal Feik. Dnes sú v Bratislave v prevádzke zatiaľ dve rýchlodobíjacie stanice, celkovo ich je však verejných 13. Zvyšné ale rýchlonabíjacie nie sú.

Podporiť Bratislavčanov v tom, aby si kúpili elektromobil, chce mesto aj tým, že ich pri parkovaní uprednostní. "Zatiaľ veľmi skromne, vždy možno v nejakých našich priestoroch vyhradíme parkovacie miesta pre jeden, prípadne dva elektromobily," povedal pre TASR Feik. Mesto takto plánuje v centre vytvoriť dodatočných 30 bezplatných parkovacích miest. Pri novej investičnej výstavbe chce tiež tam, kde to mestu pôsobnosť umožňuje, zabezpečiť, aby aspoň tri percentá parkovacích miest boli vyhradené pre elektromobily.

"Ten, kto príde elektromobilom, jednak šetrí životné prostredie nulovými emisiami, a taktiež takéto auto nevydáva žiadny hluk. Bratislava sa dlhodobo v prieskumoch vyznačuje tým, že má veľmi vysokú hladinu hluku, čo sa negatívne prejavuje aj na zdraví obyvateľov," pripomína poradca primátora.

V buspruhoch už budú môcť po novom jazdiť aj taxíky, tento týždeň to schválili poslanci Národnej rady SR. Do vyhradených jazdných pruhov pre verejnú dopravu však chce mesto pustiť aj elektromobily či car polling, teda druh dopravy, pri ktorom sa menšia skupina cestujúcich spojí, aby sa spoločne dopravili v určitom čase na určité miesto. V takom aute by mali podľa mesta sedieť aspoň traja pasažieri.

"Myšlienka je síce dobrá, ale už dnes vieme, že máme veľký problém s vymožiteľnosťou práva pri jazde týmito pruhmi. Využívajú ich arogantní šoféri, ktorých pravdepodobne polícia nestíha sankcionovať," upozorňuje predseda dopravnej komisie mesta Jozef Uhler. Ak tam podľa neho mesto pustí napríklad aj elektromobily, mnohí ľudia nebudú vedieť, prečo tam tieto autá jazdia. "Sú na prvý pohľad nerozoznateľné," zdôraznil Uhler.

Hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser ale vysvetľuje, že polícia plánuje zaviesť kamerový systém a prostredníctvom neho kontrolovať a sankcionovať. Vodiči elektromobilov tak podľa Schlossera budú môcť evidovať do databázy ŠPZ svojich áut. Ľudia, ktorí jazdia buspruhom a nebudú evidovaní v systéme, zaplatia pokutu, dodal Schlosser.

Upraviť by sa tiež podľa stratégie mal režim vstupu do pešej zóny. Autá, ktoré prevádzky v centre zásobujú, by do historického jadra mesta mohli vojsť medzi 4.00 a 9.00 h, pričom hlučnejšie autá by mohli využiť iba hodinu a pol z tohto času, a to medzi 6.30 a 8.00 h.

Poradca primátora vysvetľuje, že podpora elektromobility vo svete stále rastie. V Holandsku je napríklad do roku 2015 vyčlenený rozpočet vo výške deväť miliónov eur na implementovanie národného akčného plánu, ktorý obsahuje rad aktivít pre stimuláciu elektromobility. Len v Amsterdame by malo do dvoch rokov jazdiť 10.000 elektromobilov. V Bratislave ich je dnes do 30.

"Mesto chce v budúcnosti vyvinúť aktivitu aj smerom k vláde, aby boli elektromobily podporované tak, ako v iných krajinách, možno nejakou dotáciou. Ukazuje sa, že to bolo nevyhnutné vzhľadom na vysokú cenu týchto vozidiel," podotkol Feik s tým, že hoci vodič elektromobilu zaplatí za 100 kilometrov jazdy od 1,5 do 2 eur a aj údržba auta je lacnejšia, vstupné investície sú stále vysoké.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 308
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 358
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 052
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 005
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 474
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 176
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 664
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 241
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 012
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 943