BRATISLAVA. Ružinovskí poslanci trvajú na tom, že do parkovacej politiky by mali zapojiť aj účelové komunikácie a vnútrobloky, nielen miestne cesty I. až IV. triedy.
Navrhovaná zmena štatútu však stále neumožňuje vyberať poplatky za dočasné parkovanie aj vo vnútroblokoch a na účelových komunikáciách.
"Pri spustení parkovacej politiky len na komunikáciách I. až IV. triedy predpokladáme zahustenie účelových komunikácií a vnútroblokov motorovými vozidlami najmä nerezidentov," uvádza Ružinov v materiáloch na zastupiteľstvo. Ružinovskí poslanci preto v utorok odhlasovali nesúhlasné stanovisko k návrhu dodatku štatútu.
Problém vo vnútroblokoch
Práve problém s parkovaním na účelových komunikáciách či vo vnútroblokoch v Ružinove bol v júni, keď mestské časti vyjadrovali svoj názor k návrhu dodatku štatútu mesta o parkovaní, jednou z najvážnejších pripomienok.
Podľa Ružinova sa v súčasnom návrhu zmenilo len rozdelenie výnosov z dočasného parkovania. Pôvodný návrh hovoril o rozdelení výnosov v pomere 70 percent pre mestskú časť a 30 percent pre mesto, s tým však nesúhlasili štyri veľké mestské časti, ktoré sa do parkovacej politiky majú zapojiť. Pôvodný návrh preto mesto v septembri zmenilo na rozdelenie v pomere 75 percent výnosov mestským častiam a 25 percent mestu.
Súčasný návrh dodatku štatútu však nerešpektuje požiadavku Ružinova o zapojení účelových komunikácií a vnútroblokov, poplatky bude naďalej možné vyberať len na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy.
S novým návrhom dodatku štatútu Bratislavy o rozdelení kompetencií medzi mestské časti a mesto v parkovacej politike už súhlasila Petržalka i Staré Mesto. Nesúhlasný postoj však stále má Nové Mesto a Ružinov.
Jednotné pravidlá
Úlohou celomestskej parkovacej politiky je zaviesť jasné a jednotné pravidlá pre rezidentov aj návštevníkov mesta tak, aby boli zvýhodnení obyvatelia s trvalým pobytom v Bratislave.
Zásady parkovacej politiky schválili bratislavskí mestskí poslanci ešte vlani v septembri. Po tom, ako sa k dodatku štatútu o parkovaní vyjadria mestské časti, budú o ňom rokovať bratislavskí mestskí poslanci. Mestské zastupiteľstvo ešte musí prijať všeobecne záväzné nariadenie o parkovaní a vytvoriť tak predpoklad pre zavedenie parkovacej politiky.
Potom budú všeobecne záväzné nariadenia prijímať mestské časti, v nich si určia presnú výšku poplatkov v jednotlivých zónach. Mesto totiž vo svojom nariadení určí len maximálnu výšku poplatkov.
Z výnosov parkovania by malo mesto hradiť všetky náklady na mestskú políciu, správu evidenčnej databázy, skvalitňovanie mestskej hromadnej dopravy, dobudovanie záchytných parkovísk a skvalitňovanie odťahovej služby.
Mestská časť zo svojej časti výnosov zaplatí náklady na operátora parkovania, na tlač a vydávanie rezidentských parkovacích kariet či kontrolu dodržiavania pravidiel parkovania.