Dunaj prehradia, podperou budú lode. Starý most rozoberú v zime

Bratislavský primátor Milan Ftáčnik odmieta, že by sa neočakávane nízka cena zvýšila dodatkami.

O farbe mosta bude možno anketa.(Zdroj: VIZUALIZÁCIA - ALFA04)

BRATISLAVA. Dunaj sa rozostúpi a starú konštrukciu Starého mosta budú podopierať lode. Most začnú rozoberať už čoskoro, sponad rieky by mal zmiznúť do konca zimy.

S demontážou začnú v novembri, najskôr odmontujú len časti, ktoré sú na brehu.

„Celý most zložíme do konca februára,“ hovorí Róbert Šinály, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva firmy Eurovia SK, ktorá je v konzorciu staviteľov nového mosta.

V utorok s vedením mesta podpísali zmluvu. Eurovia stavala napríklad aj rýchlostnú cestu R1.

Odkryjú časť dna

Starý most
  • do konca roka 2013 rozoberú časti mosta na brehoch;
  • do konca februára 2014 rozoberú celú konštrukciu;
  • novú konštrukciu aj s koľajnicami na okraj Petržalky musia postaviť do konca roka 2015;
  • o farbe sľubuje primátor anketu, hlavná architektka Ingrid Konrad chce šedú. Rozhodne zastupiteľstvo.

Počas rozoberania chcú priestor medzi piliermi podoprieť sústavou lodí. Pri samotnom búraní pilierov odklonia a rozostúpia časť rieky.

„Do dna sa zatlčú dlhé oceľové steny, ktoré vytvoria zábranu,“ opisuje Šinály.

V tomto priestore sa bude pracovať, podľa zástupcu Eurovie tam voda nenatečie.

„Je to štandardný spôsob,“ vysvetľuje odborník na stavby mostov a tunelov Martin Bakoš, konateľ firmy Amberg Engineering. Jeho firma na výstavbe Starého mosta nespolupracuje.

Bakoš hovorí, že podobne postupovali aj pri stavbe Mosta SNP. „Čím väčšia je rieka, tým väčšie sú problémy a riziká, ale nie je to nič výnimočné.“

Po osadení stien odčerpajú vodu, čím sa podľa Bakoša vytvorí niečo ako umelý ostrov.

Aj keď je rozoberanie naplánované na zimu, mrazy by podľa Bakoša nemali prekážať. „Sú to práce, ktoré sa bežne robia aj v zime. Nejde o mokré procesy, ktoré sú citlivé na mrazy.“

Most by pokojne podľa neho mohli v zime aj stavať. „Treba len dodržať všetky technologické postupy. Tieto diela sa dnes budujú celý rok.“

Doprava v centre sa skomplikuje

Konštrukciu železničného mosta budú rozrezávať na časti a presúvať na petržalský breh. Kým to pôjde, budú prvky konštrukcie voziť po koľajniciach na okraji mosta. Zvyšok budú presúvať žeriavmi.

Práce obmedzia aj dopravu na Šafárikovom námestí. „Námestie bude uzatvárané postupne s rôznymi dopravnými obmedzeniami. Nechceme to urobiť naraz, lebo by sme ho museli celé ohradiť.“

Pre električku do Petržalky bude po novom na celej Štúrovej ulici dvojo koľajníc, teraz sú len po odbočku na Jesenského ulicu. Počet pruhov pre autá sa však nezmení.

„Električková trať bude zároveň aj pre autá,“ hovorí Šinály.

Pri rekonštrukcii obmedzia aj lodnú dopravu, po dokončení však bude most vyšší a podľa primátora Milana Ftáčnika (s podporou Smeru) sa rozšíri plavebná dráha.

Firma avizovala, že s prácami začne po podpise zmluvy, čo bolo včera. Šinály však vraví, že ešte musia rokovať s úradmi a čakať na povolenia.

foto

Chcete pre SME písať o Bratislave?
Prihláste sa do konkurzu

Obavy z predraženia

Súťaž o prestavbu mosta a novú trať električky do Petržalky po Bosákovú ulicu vyhrala Eurovia s cenou takmer 60 miliónov eur.

Predseda mestskej komisie dopravy Jozef Uhler (SDKÚ) hovorí, že sa cena môže ešte zvýšiť.

„Bola podstrelená asi o 10 až 12 miliónov eur. Obávam sa, že túto sumu bude chcieť dodávateľ získať späť,“ hovorí Uhler.

Zmluva podľa neho umožňuje zvyšovanie sumy a uzatváranie dodatkov, „aj keď ju proti tomu primátor sľúbil ošetriť“.

Projekt musí byť hotový do konca roku 2015, inak Brusel nemusí preplatiť eurofondy. Poslanci sa tak podľa Uhlera môžu dostať pod tlak a nebudú mať pri schvaľovaní dodatkov na výber.

pupu4517_r9702_res.jpg

Primátor podpisuje zmluvu za takmer 60 miliónov eur.
FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

Ak dodatky, tak verejne

Ftáčnik so zvýšením ani s dodatkami nepočíta. „Môžu sa však vyskytnúť pre mimoriadne situácie,“ pripustil primátor.

Mesto teraz súťaží o externý stavebný dozor, ten by podľa primátora mal zaručiť, aby sa náklady nezvýšili. „Ak príde k podpisu nejakého dodatku, určite predtým informujem zastupiteľstvo.“

Trať má časom pokračovať až na koniec Petržalky. Ftáčnik vraví, že môžu ušetriť dva milióny eur, ak na konci prvej etapy nevybudujú dočasné električkové obratisko.

Poslal by tam obojsmerné električky. Dopravný podnik ich už vysúťažil, česká Škoda ich má dodať práve do roku 2015.

77866_00_res.jpg

FOTO: SME - ARCHÍV

Primátor zavolal Flašíkovú

Ftáčnik vraví, že mu europoslankyňa dala kontakty do Bruselu. Župe iba ďakoval.

BRATISLAVA. Osobitne ďakujem pani Monike Flašíkovej Beňovej za to, že mi pomohla otvoriť niektoré dôležité dvere v Bruseli, povedal pred podpisovaním zmluvy k rekonštrukcii Starého mosta primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. Pomôcť mu mala s vybavením kontaktov.

Kandidátku na županku za Smer na akciu zavolal, bratislavskej župe pod vedením jej protikandidáta Pavla Freša (SDKÚ) sa len na diaľku poďakoval.

Tvrdí, že okrem ministra dopravy Jána Počiatka (Smer) nepozval žiadnych zástupcov úradov.

„Každý je nahraditeľný a určite by sa dal projekt zrealizovať aj bezo mňa, ale je dobré, keď funguje spolupráca na rôznych úrovniach,“ povedala Flašíková.

Účasť pri podpise zmluvy za kampaň nepovažuje. „Bola som predstavená ako europoslankyňa.“ Frešo v tom vidí podporu pred voľbami.

pupu4459_r8687_res_res.jpg

Monika Flašíková - Beňová
FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 35 077
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 298
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 535
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 15 237
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 757
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 386
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 040
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 514
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 815
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 681