Aktivisti začali bojovať proti predaju Kamenného námestia

Žiadajú primátora aj poslancov o jeho okamžité zastavenie a verejnú diskusiu.

BRATISLAVA. Aktivisti primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru-SD) aj bratislavských mestských poslancov vyzývajú, aby predaj s okamžitou platnosťou zastavili a priestor ostal verejný.

Za vyše 1,785 milióna eur ho má totiž kúpiť a potom zrevitalizovať britská developérska skupina Lordship Real Estate, ktorá je už majiteľom Hotela Kyjev i okolia. Predaj by mali vo štvrtok 24. októbra schvaľovať mestskí poslanci.

Otvorený list

Aktivisti z niekoľkých občianskych združení aj jednotliví odborníci sformulovali pre primátora aj poslancov otvorený list.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Ak sa predaj námestia zrealizuje, bude to bezprecedentný zásah do koncepcie verejných priestranstiev mesta a v dlhodobom horizonte vážne ohrozí infraštrukturálny, urbánny, ale najmä sociálny rozvoj Bratislavy," tvrdia aktivisti.

Nepáči sa im, že mesto chce námestie predať bez toho, aby malo jasnú predstavu o podobe investičných zámerov. Zatiaľ sa totiž presne nevie, ako bude budúci priestor vyzerať.

Dve súťaže

Investor chce uskutočniť dve architektonicko-urbanistické súťaže. Jednu na blok Kamenného námestia, aby zistil možnosti využitia územia, druhú pre verejné priestory, ktorá má riešiť najmä otázku opätovného oživenia centrálnej časti Starého Mesta.

"Do budúcnosti to znemožní akúkoľvek participáciu verejnosti a obyvateľov Bratislavy na podobe tohto priestoru a rovnako v tejto veci zviaže ruky samotnej samospráve," upozorňujú aktivisti.

Mesto vysvetľuje, že veľká časť námestí v bratislavských mestských častiach vyžaduje obnovu, aby spĺňali štandardy európskej metropoly. Na zanedbanom Kamennom námestí chýbajú oddychové zóny aj zeleň.

"Neschopnosť mesta zabezpečiť starostlivosť o tento verejný priestor vo vlastnej réžii sa nesmie stať argumentom na jeho odpredaj," pripomínajú aktivisti, podľa ktorých sa má námestie revitalizovať v réžii mesta a na podobe jeho obnovy má participovať široká i odborná verejnosť.

Verejná diskusia

Od mesta chcú verejnú diskusiu. "Na zlepšení verejného priestoru sa môže podieľať aj súkromný sektor, ale za vopred vymedzených pravidiel, adekvátnej regulácie a s konkrétnym návrhom," podotýkajú.

Zastupiteľstvo by malo pozemky s rozlohou takmer 3600 štvorcových metrov predávať osobitným zreteľom, teda bez vyhlásenie verejnej obchodnej súťaže.

Spolu s Tescom, ktoré má na námestí obchodný dom, má totiž developér Kamenné námestie obnoviť a priestor podľa mesta "naplniť zodpovedajúcimi funkciami".

Existujúce objekty, hotel aj obchodný dom by pritom mal do nového priestoru začleniť kultivovane a citlivo, uvádza Bratislava. Projekt podľa mesta žiaducim spôsobom ovplyvní kvalitu verejných priestranstiev aj vizuál lokality, ktorá je vstupnou bránou do najužšieho centra Bratislavy.

Pod výzvu sa podpísali zástupcovia združení Archimera, Námestia pre ľudí, Spolku architektov Slovenska, medzinárodnej organizácie DOCOMOMO, Cyklokoalície, Bratislava otvorene, architekti i urbanisti. K výzve sa môžu pridať aj Bratislavčania.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 30 863
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 22 380
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 20 881
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 677
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 7 353
  6. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 5 843
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 332
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 698
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 839
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 089