SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Bratislava predáva Kamenné námestie

Britský developer chce prestavať námestie v centre. Nový projekt má skĺbiť pôvodnú architektúru s novou.

Bratislava ide predať pozemky v centre mesta.Bratislava ide predať pozemky v centre mesta. (Zdroj: SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ)

Britský developer chce prestavať námestie v centre Bratislavy. Nový projekt má skĺbiť pôvodnú architektúru s novou.

BRATISLAVA. Keď vlani v decembri zaradili Kamenné námestie v centre Bratislavy na zoznam predajov, primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) tíšil aktivistov, že nejde o predaj, ale o súpis majetku.

Ani nie po roku už mestská rada rokovala o predaji. Materiál predložil riaditeľ magistrátu Rastislav Gajarský. Rozhodnúť by mali poslanci vo štvrtok budúceho týždňa.

Kyjev v novom

Kamenné námestie
  • komplex budov stavali na etapy od 60. rokov minulého storočia
  • 1969: Ivan Matušík dostal Cenu Dušana Jurkoviča za obchodný dom;
  • 1973: dokončili hotel;
  • 2011: Kyjev zatvorili.

Námestie chce kúpiť britská developerská skupina Lordship Real Estate, ktorá tam už vlastní hotel Kyjev a priestor okolo neho.

Spojili sa s Tescom, ktoré zasa vlastní obchodné centrum, bývalý Prior, a plánujú územie prestavať. Zatiaľ nie je jasné, ako by to zmenilo budovu obchodného centra.

Predaj vedenie mesta označuje za hodný osobitného zreteľa, môže tak ísť bez súťaže.

Za 3597 štvorcových metrov by mala firma Lordship zaplatiť podľa znaleckého posudku približne 1,785 milióna eur. Odsúhlasiť to musia tri pätiny všetkých poslancov.

Mesto od investora požaduje, aby „dobudovali blok ako súčasť celomestského polyfunkčného centra a naplnili ho zodpovedajúcimi funkciami“.

Obchodný dom, Kyjev a ostatné pôvodné stavby by mali „citlivo a kultivovane“ začleniť do novej architektúry.

Magistrát argumentuje aj prieskumom Lordshipu, podľa ktorého 65 percent oslovených nie je spokojných s dnešným stavom.

Aj šéf najsilnejšieho klubu SDKÚ a Most­-Híd Ivo Nesrovnal hovorí, že terajšia podoba námestia je neakceptovateľná.

„Magistrát sa o námestie poriadne nestará, sú tam čierne stavby, špina a bezdomovci,“ hovorí Nesrovnal. „Námestie potrebuje vlastníka, ktorý by sa o tento priestor reálne staral.“

foto

Chcete pre SME písať o Bratislave?
Prihláste sa do konkurzu

Mesto nevedia pokutovať

K predaju sa prikláňa aj Staré Mesto. Radnica tvrdí, že súkromného vlastníka bude môcť lepšie pokutovať, než mesto.

„Hlavné mesto nedokáže zabezpečiť základné funkcie námestia, udržiavanie čistoty,“ vraví Alexandra Obuchová, staromestská hovorkyňa.

Radnica chce byť pri architektonickej súťaži a chce dať investorovi podmienku, aby počas dlhej prestavby upravili námestie.

Prieskum aktivistov

Prieskum v súvislosti s námestím nerobil len investor, ale aj aktivisti a mladí architekti z iniciatívy Námestie pre ľudí. Výsledky akcií a prieskumov, ktoré na Kamennom robili, ešte spracúvajú.

Predaj však nepovažujú za jediné možné riešenie priestoru, hovorí Dominika Belanská, architektka a členka iniciatívy. Pracujú na alternatívnych modeloch.

Takúto privatizáciu verejného priestoru v centre mesta považujú za nebezpečný precedens. Architektonicko-urbanistickú súťaž schvaľujú, no mala byť vraj vyhlásená pred samotným predajom pozemkov.

Navrhujú hotel aj nákupné pasáže

Doterajšie vizualizácie boli ilustračné. Budúca podoba vzíde zo súťaže.

BRATISLAVA. Na pretvorenie Kamenného námestia v centre hlavného mesta má investor vypísať dve urbanisticko-architektonické súťaže.

Jednu na nový blok námestia, kde má podmienky spracovať Lordship spolu s magistrátom, druhú na verejné priestory. Tú má riešiť mesto a Staré Mesto, pričom Lordship má spolupracovať a spolufinancovať ju.

Kým prebehnú súťaže, mesto by malo podľa Iva Nesrovnala, predsedu najsilnejšieho poslaneckého klubu v meste SDKÚ a Most-Híd, priestor dočasne skultúrniť.

Len ilustračky

Vizualizácie novej podoby námestia s bytmi, ktoré investor, britská developerská skupina Lordship Real Estate, vlani zverejnila, označil Juraj Šaštinský, join managing partner skupiny Lordship, bývalý manažér Penty, za ilustračné.

„Boli súčasťou komunikácie urbanistickej štúdie a boli výlučne ilustračnými z dôvodu lepšieho pochopenia možnej zastavanosti zóny.“

Na Kamennom by Lordship chcel vytvoriť priestor pre nové služby. Plánuje hotel, nákupné pasáže, administratívne priestory, reštaurácie, kaviarne či priestory vhodné na organizovanie podujatí.

„Pomerne veľký dôraz chceme venovať verejným priestorom a ich prepojeniu s centrálnou historickou časťou mesta,“ sľubuje Šaštínsky.

Prestavba sa dotkne aj Tesca, s Lordshipom uzavreli parnerstvo. „Dohodli sme sa na spoločnom postupe pri revitalizácii námestia a vytvorení spoločného JV partnershipu pre tento projekt,“ dodáva Šaštínsky.

Kyjev prestavajú

Hotel Kyjev búrať neplánujú, chcú ho však prestavať. Urobiť tak môžu , za pamiatku ho totiž napriek výzve skupiny Docomomo, medzinárodnej organizácie na ochranu pamiatok modernej architektúry, pamiatkový úrad nevyhlásil.

„Na porovnanie v Prahe vyhlásili za pamiatku obchodný dom Máj,“ pripomenul Peter Szalay z oddelenia architektúry Ústavu stavebníctva a architektúry SAV a zo slovenskej pobočky Docomomo.

Študenti fakulty architektúry Vysokého učení v Brne pri preberaní architektúry 60. rokov 20. storočia vycestujú do Bratislavy práve na Kamenné námestie.

Obchodný dom má viac zvláštností – je obložený travertínom, pričom architekt Ivan Matušík každý kameň starostlivo označil.

Sám vybavil aj takzvaný bratislavský orloj čiže hodiny vo forme zvonkohry na obchodnom dome.

img-r638.jpg
Kamenné námestie zo strechy

kamenne_r3857_res.jpg

namest_res.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  2. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  3. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  4. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  7. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  8. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  9. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  10. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 120
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 262
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 021
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 714
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 652
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 504
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 327
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 494
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 275
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 089
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu