Bratislava predáva Kamenné námestie

Britský developer chce prestavať námestie v centre. Nový projekt má skĺbiť pôvodnú architektúru s novou.

Bratislava ide predať pozemky v centre mesta.(Zdroj: SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ)

Britský developer chce prestavať námestie v centre Bratislavy. Nový projekt má skĺbiť pôvodnú architektúru s novou.

BRATISLAVA. Keď vlani v decembri zaradili Kamenné námestie v centre Bratislavy na zoznam predajov, primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) tíšil aktivistov, že nejde o predaj, ale o súpis majetku.

Ani nie po roku už mestská rada rokovala o predaji. Materiál predložil riaditeľ magistrátu Rastislav Gajarský. Rozhodnúť by mali poslanci vo štvrtok budúceho týždňa.

Kyjev v novom

Kamenné námestie
  • komplex budov stavali na etapy od 60. rokov minulého storočia
  • 1969: Ivan Matušík dostal Cenu Dušana Jurkoviča za obchodný dom;
  • 1973: dokončili hotel;
  • 2011: Kyjev zatvorili.

Námestie chce kúpiť britská developerská skupina Lordship Real Estate, ktorá tam už vlastní hotel Kyjev a priestor okolo neho.

Spojili sa s Tescom, ktoré zasa vlastní obchodné centrum, bývalý Prior, a plánujú územie prestavať. Zatiaľ nie je jasné, ako by to zmenilo budovu obchodného centra.

Predaj vedenie mesta označuje za hodný osobitného zreteľa, môže tak ísť bez súťaže.

Za 3597 štvorcových metrov by mala firma Lordship zaplatiť podľa znaleckého posudku približne 1,785 milióna eur. Odsúhlasiť to musia tri pätiny všetkých poslancov.

Mesto od investora požaduje, aby „dobudovali blok ako súčasť celomestského polyfunkčného centra a naplnili ho zodpovedajúcimi funkciami“.

Obchodný dom, Kyjev a ostatné pôvodné stavby by mali „citlivo a kultivovane“ začleniť do novej architektúry.

Magistrát argumentuje aj prieskumom Lordshipu, podľa ktorého 65 percent oslovených nie je spokojných s dnešným stavom.

Aj šéf najsilnejšieho klubu SDKÚ a Most­-Híd Ivo Nesrovnal hovorí, že terajšia podoba námestia je neakceptovateľná.

„Magistrát sa o námestie poriadne nestará, sú tam čierne stavby, špina a bezdomovci,“ hovorí Nesrovnal. „Námestie potrebuje vlastníka, ktorý by sa o tento priestor reálne staral.“

foto

Chcete pre SME písať o Bratislave?
Prihláste sa do konkurzu

Mesto nevedia pokutovať

K predaju sa prikláňa aj Staré Mesto. Radnica tvrdí, že súkromného vlastníka bude môcť lepšie pokutovať, než mesto.

„Hlavné mesto nedokáže zabezpečiť základné funkcie námestia, udržiavanie čistoty,“ vraví Alexandra Obuchová, staromestská hovorkyňa.

Radnica chce byť pri architektonickej súťaži a chce dať investorovi podmienku, aby počas dlhej prestavby upravili námestie.

Prieskum aktivistov

Prieskum v súvislosti s námestím nerobil len investor, ale aj aktivisti a mladí architekti z iniciatívy Námestie pre ľudí. Výsledky akcií a prieskumov, ktoré na Kamennom robili, ešte spracúvajú.

Predaj však nepovažujú za jediné možné riešenie priestoru, hovorí Dominika Belanská, architektka a členka iniciatívy. Pracujú na alternatívnych modeloch.

Takúto privatizáciu verejného priestoru v centre mesta považujú za nebezpečný precedens. Architektonicko-urbanistickú súťaž schvaľujú, no mala byť vraj vyhlásená pred samotným predajom pozemkov.

Navrhujú hotel aj nákupné pasáže

Doterajšie vizualizácie boli ilustračné. Budúca podoba vzíde zo súťaže.

BRATISLAVA. Na pretvorenie Kamenného námestia v centre hlavného mesta má investor vypísať dve urbanisticko-architektonické súťaže.

Jednu na nový blok námestia, kde má podmienky spracovať Lordship spolu s magistrátom, druhú na verejné priestory. Tú má riešiť mesto a Staré Mesto, pričom Lordship má spolupracovať a spolufinancovať ju.

Kým prebehnú súťaže, mesto by malo podľa Iva Nesrovnala, predsedu najsilnejšieho poslaneckého klubu v meste SDKÚ a Most-Híd, priestor dočasne skultúrniť.

Len ilustračky

Vizualizácie novej podoby námestia s bytmi, ktoré investor, britská developerská skupina Lordship Real Estate, vlani zverejnila, označil Juraj Šaštinský, join managing partner skupiny Lordship, bývalý manažér Penty, za ilustračné.

„Boli súčasťou komunikácie urbanistickej štúdie a boli výlučne ilustračnými z dôvodu lepšieho pochopenia možnej zastavanosti zóny.“

Na Kamennom by Lordship chcel vytvoriť priestor pre nové služby. Plánuje hotel, nákupné pasáže, administratívne priestory, reštaurácie, kaviarne či priestory vhodné na organizovanie podujatí.

„Pomerne veľký dôraz chceme venovať verejným priestorom a ich prepojeniu s centrálnou historickou časťou mesta,“ sľubuje Šaštínsky.

Prestavba sa dotkne aj Tesca, s Lordshipom uzavreli parnerstvo. „Dohodli sme sa na spoločnom postupe pri revitalizácii námestia a vytvorení spoločného JV partnershipu pre tento projekt,“ dodáva Šaštínsky.

Kyjev prestavajú

Hotel Kyjev búrať neplánujú, chcú ho však prestavať. Urobiť tak môžu , za pamiatku ho totiž napriek výzve skupiny Docomomo, medzinárodnej organizácie na ochranu pamiatok modernej architektúry, pamiatkový úrad nevyhlásil.

„Na porovnanie v Prahe vyhlásili za pamiatku obchodný dom Máj,“ pripomenul Peter Szalay z oddelenia architektúry Ústavu stavebníctva a architektúry SAV a zo slovenskej pobočky Docomomo.

Študenti fakulty architektúry Vysokého učení v Brne pri preberaní architektúry 60. rokov 20. storočia vycestujú do Bratislavy práve na Kamenné námestie.

Obchodný dom má viac zvláštností – je obložený travertínom, pričom architekt Ivan Matušík každý kameň starostlivo označil.

Sám vybavil aj takzvaný bratislavský orloj čiže hodiny vo forme zvonkohry na obchodnom dome.

img-r638.jpg
Kamenné námestie zo strechy

kamenne_r3857_res.jpg

namest_res.jpg

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 558
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 11 422
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 10 158
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 721
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 320
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 649
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 521
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 426
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 260
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 876