Dopravu a podporu občianskej vybavenosti developeri veľmi riešiť nechcú.
NOVÉ MESTO, RAČA. Rozsiahla výstavba bez infraštruktúry, škôlok či parkov, pre ktorú z funkcie odchádza starosta Chorvátskeho Grobu, netrápi len satelitné mestečká okolo hlavného mesta. Tlak developerov silnie aj v Bratislave.
Denne upchatú Račiansku ulicu by mali čoskoro doplniť ďalšie desiatky áut. V Rači aj v Novom Meste pribudnú totiž rozsiahle bytové komplexy.
Byty áno, parky nie
Nové projekty
Nové Mesto
Kivikko - na hranici s Račou, 130 bytov a apartmánov
Biely Kríž - blok A, blok B – 85 bytov;
viaceré bytové projekty pri Istrocheme
Rača
Malé Krasňany – 800 nových obyvateľov
Ohňavy – nad Račou, aj
vo vinohradoch – 1 500 bytov;
Račany Rosso – pozastavené, 850 bytov.
Aj tam developerov investície do občianskej vybavenosti zaujímajú len minimálne. Štát do sporov samospráv a developerov vstupovať nechce. A starostov pritlačili územné plány, ktoré schválili ešte ich predchodcovia.
Obyvatelia tak môžu očakávať nárast áut, väčšie zaťaženie MHD, menej miest v škôlkach či školách. Parky, ihriská či kultúrne centrá pribudnú len niekde. Samospráva na ne dostatok penazí nemá.
Starosta Nového Mesta Rudolf Kusý (nezávislý) sa sťažuje, že investície do občianskej vybavenosti nie sú povinné, a tak sa firmám do nich veľmi nechce.
Štát je bokom
„To, že s novým projektom pribudnú desiatky detí, má podľa developera riešiť mestská časť. Často sa odvolávajú na miestne dane a to, že nám sem pritiahnu nových ľudí,“ hovorí Kusý.
„Dane nám však ani zďaleka nepokrývajú náklady na budovanie nových škôl či škôlok. Mnohí si navyše trvalý pobyt neprihlásia, no naše služby využívať chcú,“ vraví starosta Nového Mesta.
Ministerstvo dopravy a výstavby nechce mať so vzťahmi samospráv s developermi nič spoločné.
„Výstavba v každej obci je do veľkej miery závislá od konkrétnych investorov a nie je možné ju regulovať z úrovne štátu,” povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.
„Komplexnosť územného plánu musí zabezpečiť odborník na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie a v poslednom kroku o konečnej podobe územného plánu rozhodujú poslanci obecného alebo mestského zastupiteľstva,“ odkazuje ministerstvo.
Ihrisko a križovatka
V Novom Meste majú pribudnúť desiatky nových bytov, na Bielom kríži, na Nobelovej ulici či priamo na Račianskej ulici.
Čiastočné výhody vyrokovala radnica s developerom budúceho komplexu Kivikko. Má priniesť 130 bytov a apartmánov a 250 parkovacích miest. „Prvá časť už má stavebné povolenie a hotová by mala byť do polovice roku 2016. Momentálne sa začína s prípravou územia na stavebné práce,“ vraví hovorca Nového Mesta Marek Tettinger.
Developer po vyjednávaniach sľúbil úpravu blízkej križovatky a vybudovanie ihriska v komplexe. Developer sľúbil aj vypracovanie dokumentácie na obnovu neďalekého parku na Bielom kríži. Obnoviť ho už musí radnica.
Dajú sa aj školy
V Rakúsku či napríklad v Španielsku spolupráca na úrovni štát – samospráva – developer funguje inak. Vznikajú tak projekty, ktoré reálne riešia verejný priestor a občiansku vybavenosť.
Príkladom je nová štvrť Solar City v rakúskom Linzi. Štyritisíc ľudí tam má žiť v štvrti, ktorá šetrí energiu. Tretina peňazí išla na infraštruktúru. Vybudovali aj banku, supermarket, komunitné centrum, škôlku, základnú aj strednú školu.
Štvrť Solar City v rakúskom Linzi.
FOTO: FLICKR