BRATISLAVA. Dostať sa z Bratislavy do Devína na bicykli je dnes nepríjemné a nebezpečné.
Cyklisti musia prejsť zhruba štyri kilometre po krajnici Devínskej cesty popri autách, jazdia tadiaľ aj nákladiaky. Po rokoch plánovania teraz vedenie mesta ukázalo prvý návrh novej cyklotrasy.
Rekreační cyklisti už roky vozia bicykle autom, aby sa ceste vyhli. Vedie ňou aj medzinárodná cyklotrasa.
Po otvorení cyklomosta do Rakúska v Devínskej Novej Vsi počet cyklistov ešte stúpol.
Anonymná súťaž
Prvotný návrh ukazuje väčšinu cyklotrasy vedenej vedľa cesty pre autá.
V minulosti sa ako o jednej z možností uvažovalo o rozšírení celej cesty už aj o cyklochodník. Nešlo to pre nedostatok financií, množstvo majiteľov pozemkov či úzky priestor pri ceste. Mesto len nakreslilo na cestu piktogramy, znížilo maximálnu povolenú rýchlosť a osadilo značky pozor cyklisti.
Cyklistická obchádzka mohla viesť aj cez ostrov Sihoť, tam však bicykle pre ochranu pitnej vody nepustia.
Nájsť najvhodnejšie riešenie tak mesto zadalo do súťaže projektantom. Dnes je už známy jej víťaz, ktorého vybrali spomedzi štyroch návrhov v anonymnej súťaži.
Víťazná spoločnosť Dopravoprojekt pýta namiesto navrhovaných 5,5 milióna jeden milión eur. Cestu pre cyklistov totiž navrhli viesť z veľkej časti po už existujúcich bočných cestách.
Do kopca a do lesa
Cyklisti zrejme budú musieť trikrát prejsť cez cestu aj vyšliapať do kopca. Jeden z prejazdov bude podľa poradcu primátora Michala Feika cez novú lávku nad cestou.
Navrhované riešenie je podľa poradcu primátora pre cyklistickú dopravu Michala Feika porovnateľné s cyklotrasami v Rakúsku.
„Napríklad cyklotrasa okolo Neziderského jazera vedie veľakrát cez kopce, vinice, po lokálnych cestách s cieľom poskytnúť cyklistovi výhľad na krajinu,“ hovorí. Prvoradá je podľa neho bezpečnosť.
Mesto a Dopravoprojekt pripravia podrobnú dokumentáciu a požiadajú o súhlas vlastníkov pozemkov, ochranárov či vodárenskú spoločnosť. Vlastníkmi pozemkov sú štátne organizácie.