Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Stačí nechať na chodníku priestor jeden a pol metra a auto tam môže zaparkovať. Chodníky najmä vo väčších mestách sa plnia, inde by však autá aj tak nemali kde parkovať.
Občianske združenie Cyklokoalícia chce dosiahnuť zrušenie celoslovenského povolenia parkovať na chodníkoch. Spustili petíciu za zmenu zákona, podpísalo ju zhruba tisíc ľudí.
Kočíky a invalidi neprejdú
Aktivisti tvrdia, že aj pri dodržaní 1,5-metrového voľného miesta bývajú chodníky autami skoro úplne obsadené, čo sťažuje pohyb chodcov, rodičov s kočíkmi či ľudí na invalidnom vozíku.
„Legislatíva, ktorá by paušálne povoľovala parkovanie na chodníkoch, nemá obdobu v žiadnej inej krajine Európskej únie,“ tvrdia v petícii.
Upozorňujú aj, že mestá a obce musia stavať zábrany tam, kde si parkovanie neželajú. Aktivisti žiadajú systém obrátiť a zakázať parkovanie na chodníku všade tam, kde to nedovoľuje značka.
Za zrušenie pravidla sa prihovára aj vedenie Bratislavy. „Predložili sme ministerstvu zatiaľ len verbálny názor, že by článok, ktorý to povoľuje, mal zo zákona vypadnúť,“ hovorí hlavný dopravný inžinier mesta Bratislava Tibor Schlosser.
Hovorí však, že problém by v Bratislave vyriešilo prijatie pripravovaných pravidiel parkovania.
Širšie centrum Bratislavy sa má zmeniť na spoplatnenú zónu a pre tie platí možnosť parkovať len tam, kde to povoľuje značka.
Minister počká na obce
Ministerstvo vnútra tvrdí, že na zmenu pravidiel parkovania treba viac času.
„Vyžaduje si širšie posúdenie, najmä treba, aby sa k takýmto zmenám mohli vyjadriť aj zástupcovia ostatných samospráv,“ tvrdí Peter Lazarov z tlačového odboru ministerstva.
K petícii sa ako jedni z prvých signatárov podľa jej autorov pripojili aj bratislavský primátor Milan Ftáčnik, národný cyklokoordinátor Peter Klučka a bratislavský vicežupan Ivo Nesrovnal.
Na to, aby sa petíciou musel zaoberať parlament, je potrebných 100-tisíc podpisov.
Prečítajte si rozhovor
Začnite jednoducho, radí Bratislave cyklistický lobista