BRATISLAVA. Zastavovanie bratislavských električiek na zastávkach má nové pravidlá.
Ak prvá električka vchádza do priestoru zastávky, druhá musí počkať, až kým tá prvá úplne zastaví, vysvetľuje ich dopravný podnik. Ani vodičom a expertom to však nie je jasné.
Dopravný podnik zmenou reaguje na nehodu, ktorá sa stala koncom septembra. Na zastávke Lafranconi sa zrazili dve električky, zranilo sa dvanásť ľudí.
Vodič druhej električky mal otras mozgu, jeho kabína bola úplne zdemolovaná.
Zmätok v brzdení
„V záujme bezpečnosti cestujúcich je zakázané, aby dve električky súčasne prichádzali na zastávku,“ vraví hovorkyňa dopravného podniku Adriana Volfová. „Príkaz však nezakazuje, aby na zastávke stáli dve električky súčasne,“ vysvetľuje.
Z textu príkazu zverejneného na portáli imhd.sk však vyplýva niečo iné.
„Všetky zástavky električiek sa považujú (...) za zastávky, ktorých priestor neumožňuje vodičovi vlaku zastaviť v zastávke ako druhému v poradí – sú to zastávky pre jedno vozidlo,“ znie príkaz.
Člen predstavenstva dopravného podniku a vodič trolejbusu Ivan Bútora príkaz vykladá tak, že „na zastávke nemôžu mať dve električky súčasne otvorené dvere“. To podľa neho nie je vhodné a navrhuje takéto pravidlo zrušiť. „Je to neodborné a unáhlené riešenie.“
Znamenalo by to napríklad, že cestujúci by nemohli ani na väčších zastávkach prestupovať medzi električkami, ktoré tam stoja naraz.
Napríklad pri krajskom policajnom riaditeľstve včera podvečer električky jazdili v rozostupoch a na zastávkach sa nestretávali.
DPB: dopravu to nezbrzdí
Odborník na mestskú hromadnú dopravu Michal Dekánek zasa hovorí, že toto riešenie sa nedá použiť všade. Problém môže nastať v prípade, keď sa električky stretnú na semafore s dlhým signálnym cyklom. To sa bežne stáva napríklad na veľkej križovatke na Račianskom mýte.
Vodič druhej električky by tak podľa neho musel na zelenej stáť a „predĺžil by tak jazdný čas aj o niekoľko minút“, vysvetľuje Dekánek.
Dopravný podnik meškanie električiek nepredpokladá. „Grafikon je nastavený tak, že by nemalo dochádzať k zhluku električiek, stávajú sa však aj mierne odchýlky, ktoré vodiči nedokážu ovplyvniť,“ vraví hovorkyňa Adriana Volfová.
Nariadenie o opatrnom vchádzaní na zastávku podľa nej platilo aj v minulosti, teraz ho len rozšírili aj mimo centra.
Pravidlá menili aj Košice
Nehoda ovplyvnila aj pravidlá jazdenia električiek v Košiciach.
Pri vykoľajení električky v roku 1978 zahynuli šiesti ľudia a desiatky sa zranili. Vodiči električiek odvtedy musia v polovici kopca, kde sa vozeň vykoľajil, zastaviť. Musia to robiť preto, aby smerom dole nedosiahli vysokú rýchlosť.