SME

Pancierový vlak Štefánik si už môžu pozrieť aj Bratislavčania v Múzeu dopravy

Jediný pojazdný obrnený vlak bude v múzeu do konca júna budúceho roku.

BRATISLAVA. Historický pancierový vlak Štefánik, ktorý sa minulý mesiac vrátil z výstavy v holandskom Utrechte, už môžu obdivovať aj Bratislavčania. Vo svojich priestoroch na Šancovej ulici ho dnes ukázalo verejnosti Múzeum dopravy. Zrejme jediný obrnený vlak na svete, ktorý je stále pojazdný, si môžu prísť návštevníci do múzea pozrieť do konca júna 2014.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do koľajiska Múzea dopravy postavili štyri vozne - predsunutý tykadlový, delový, tankový a guľometný. Nie všetky sú však zrekonštruovanými vojnovými veteránmi, dva sú repliky. Delový bol napríklad vyrobený pre účely nakrúcania filmu Deň, ktorý neumrie.

SkryťVypnúť reklamu

V pocitovom vozni premietajú filmy

Vedľa pancierového vlaku však stoja ešte ďalšie tri vozne, umiestnili do nich expozíciu. "Snažíme sa tu približovať Slovenské národné povstanie, postup, ako sa vyrábali pancierové vlaky a jednou z dôležitých častí je pocitový vozeň, kde premietame dva filmy," uviedol pre TASR riaditeľ Múzea SNP v Banskej Bystrici Stanislav Mičev.

Návštevníci tak môžu vo filmoch vidieť, ako sa pancierový vlak rekonštruoval a tiež si vypočuť výpovede priamych účastníkov SNP. "Aby hlavne mladí ľudia od účastníkov povstania počuli, aké mali v tomto období pocity, čo pre nich povstanie znamenalo, alebo čo v ňom strácali," podotkol.

Za približne pol roka videlo v Holandsku Štefánika viac ako 140.000 ľudí. V Bratislave riaditeľ Múzea dopravy Peter Maráky odhaduje, že pancierový vlak za deväť mesiacov uvidí 25 až 30.000 návštevníkov.

SkryťVypnúť reklamu

"Dôležitosť však vidíme najmä v múzejno-pedagogickom aspekte, budeme sa preto snažiť aj náborovou činnosťou, ale najmä spestrením našej ponuky prilákať čo najviac mladých návštevníkov," zdôraznil Maráky.

Historické vedomie s odchádzaním posledných priamych aktívnych účastníkov protifašistického odboja podľa neho slabne a školskej výchove treba pomôcť. Múzeum si vlak do svojich priestorov zároveň umiestnilo aj pri príležitosti 165. výročia príchodu prvého parného vlaku do Bratislavy.

Ako tank

Štefánik bol počas SNP v roku 1944 nasadený ako bojové vozidlo a dokázal ísť rýchlosťou asi 50 km/h. "Je to zbraň podobná tanku, vyráža do útoku, alebo kryje ústup," vysvetlil jeho funkciu počas povstania historik z banskobystrického Múzea SNP Marián Uhrín.

SkryťVypnúť reklamu

V priebehu septembra a októbra 1944 však vznikol okrem Štefánika aj pancierový vlak Hurban a Masaryk. Až do konca povstania vlaky bojovali takmer na všetkých úsekoch frontu, pri Žiari nad Hronom, na Horehroní či pri Dobrej Nive.

Nasadenia boli veľmi úspešné, aj keď v niektorých prípadoch sa podarilo nemeckým jednotkám vlaky poškodiť. Znova ich opraviť však bolo možné vždy," podotkol Uhrín. Neskôr vlaky ukoristili Nemci a po vojne sa z množstva vagónov troch súprav nakoniec zachovali len dva originálne vozne - tankový a guľometný.

"Prvý je zo Štefánika, guľometný však zrejme z vlaku Hurban. To sa však nedá dokázať, dokumenty sa totiž nezachovali," vysvetlil historik. Každý z vozňov váži od 10 do 22 ton.

Pancierový vlak sa po skončení výstavy budúci rok vráti do Banskej Bystrice. Múzem SNP ho chce využiť pri oslavách 70. výročia povstania. "Určite pripravíme nejaké predvádzacie akcie, ktoré budú spojené s imitáciou bojov v SNP," naznačil riaditeľ Mičev.

Vlak bude potom zrejme umiestnený v expozícii pri Múzeu SNP. Hoci majú jednotlivé vozne rozličných majiteľov, mal by zostať v celku ako výstavný exponát.

Zrekonštruovaný obrnený vlak reprezentoval Slovensko v Holandskom kráľovstve od 30. marca do 1. septembra. Výstavu Vlaky vo vojne v krajine zorganizovali pri príležitosti 300. výročia podpísania Utrechtskej mierovej zmluvy.

Slovenská republika mohla návštevníkom Holandska prezentovať niekdajšiu zbraň nasadenú v bojoch ako jedna z ôsmich krajín. Bratislavčania si môžu obrnený vlak pozrieť v Múzeu dopravy na výstave "Pancierový vlak Štefánik - Povstanie 1944 na koľajniciach" každý deň okrem pondelka, a to v čase od 10.00 do 17.00 h.

Sme v obrazoch

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 349
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 919
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 477
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 4 482
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 048
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 329
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 722
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 345
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 390
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 318
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 038
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 103
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 866
  7. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 823
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 601
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu