BRATISLAVA. V tichej štvrti okolo storočného modrého kostolíka v centre hlavného mesta majú vyrásť rozsiahle podzemné garáže.
Developeri tu chcú postaviť bezmála 600 parkovacích miest. Obyvatelia aj aktivisti sú proti.
Garáž pod námestím
Mestská časť Staré Mesto je o krok bližšie k budovaniu podzemných garáží na Šafárikovom námestí. Má už správu o tom, ako by zvýšený počet áut ovplyvnil okolité veľké križovatky.
Z tej vyplýva, že by v špičke od štvrtej do piatej popoludní pribudlo 349 áut, čo by podľa autorov správy križovatky na Dostojevského rade zniesli.
Podzemné parkovisko pod námestím by malo mať 316 parkovacích miest. Stavať by mal súkromný investor, ktorý by mal zároveň obnoviť park. Pribudnúť by mala aj galéria.
„Nárast premávky v priľahlých uliciach zničí kvalitný aj bezpečný život občanov. Navyše pre výstavbu garáže treba vyrúbať zeleň na Šafárikovom námestí,“ varuje pred garážami Matej Vagač z Bratislava otvorene.
Staré Mesto oponuje, že stromy rúbať nechcú.
„Súčasťou zámeru nikdy nebola likvidácia parku, práve naopak. Stromoradia na priľahlých uliciach by mali zostať zachované, pričom by bol na námestí vytvorený plnohodnotný park,“ povedala hovorkyňa Starého Mesta Alexandra Obuchová. Zeleň sa má podľa nej ešte rozšíriť.
Staré Mesto urobilo minulý rok prieskum v okolitých uliciach a väčšina ľudí bola proti. Radnica už mierne ustupuje.
„Staré Mesto rešpektuje názory obyvateľov a riešenie, ktoré by zaťažovalo priľahlé uličky, neprichádza do úvahy. Názory odborníkov ukazujú, že je možné priame vyústenie na Dostojevského rad. Kým však k tejto možnosti nedostane mestská časť súhlasné stanovisko od mesta, nebude sa projektom zaoberať,“ dodala Obuchová.
Plán revitalizácie Šafárikovho námestia (Foto: MÚ Staré Mesto)
Z nemocnice hotel
Výrazne viac áut do štvrte má priniesť aj projekt prestavby bývalej nemocnice na Bezručovej ulici. Prázdna nemocnica je nevyužitá a stala sa prechodným bydliskom bezdomovcov a rôznych asociálov.
Z nemocnice by sa mal stať hotel, pribudnúť by mali aj byty a apartmány a aj 279 parkovacích miest v podzemí.
„Dopravné štúdie uvádzajú, že v špičke bude v niektorých častiach ulíc prechádzať v priemere jedno auto za desať sekúnd,“ hovorí Vagač o oboch projektoch.
Mestská časť dáva od projektu ruky preč a odvoláva sa na developera. Súkromník musí podľa radnice postupovať v súlade s územným plánom.
Objekt patrí spoločnosti Bezručova Invest, ktorú vlastní spoločnosť Tedak, a. s. Ani jedna z týchto firiem nemá webovú stránku, kde by informovala o svojej činnosti či realizovaných projektoch.