PETRŽALKA. Pozdĺž Chorvátskeho ramena v bratislavskej Petržalke by mal vzniknúť mestský park s cyklotrasami.
Bratislavskí poslanci dnes odsúhlasili vypísanie ideovej urbanisticko-architektonickej súťaže, ktorej cieľom je dotvoriť Petržalku na miesto s pracovnými príležitosťami, kvalitnými verejnými priestormi, električkou ako nosným prostriedkom verejnej dopravy bez štvoprúdovej cesty okolo nej a s výrazným zeleným pásom - mestským parkom s cyklotrasami.
Petícia mala úspech
Za park a proti štvorprúdovej ceste totiž bojovali signatári v petícii, ktorú dnes zastupiteľstvo zároveň vzalo na vedomie.
Štvorprúdová cesta mala v mestskej časti vyrásť v súvislosti s druhou etapou nosného dopravného systému, ešte pred letom však jej výstavbu primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) zamietol.
"Štvorprúdovka tak, ako bola navrhovaná, v Petržalke nebude. Hovorím to definitívne, za seba aj za mesto. A je to aj výsledok vašej aktivity," povedal občanom na jednej z verejných diskusií ešte v júni.
Petíciu "Chceme pri Chorvátskom ramene mestský park a cyklotrasy, nie štvorprúdovú cestu" podporilo vyše 15.000 ľudí. Petičné hárky však podpísalo z nich len 6139, zvyšní sa vyjadrili elektronicky.
Štvorprúdovku pri električke nechce ani EÚ
Poslanec Michal Muránsky dnes navrhol, aby pri vypísaní ideovej urbanisticko-architektonickej súťaže vypadla podmienka, že cez lokalitu nesmie viesť štvoprúdová cesta. V budúcnosti môže byť aj podľa ďalších poslancov potrebná.
"Toto zmýšľanie ide veľmi zlou cestou," pripomenul poslancom Ftáčnik. Európska únia podľa neho mesto upozornila, že nemá kombinovať štvorprúdovú cestu s električkou, lebo projekt nosného systému nezaplatí.
Muránsky potom svoj návrh stiahol. Bratislavskí poslanci potom naopak schválili, že k podmienkam súťaže bude pripojená aj petícia aktivistov proti štvorprúdovej ceste.
Prístup k električke vyrieši štúdia
Hlavné mesto už k pripomienkovaniu súťažných podmienok urbanisticko-architektonickej súťaže na riešenie centrálnej rozvojovej osi Petržalky zorganizovalo dve verejné diskusie. Súťaž má ukázať, ako bude vyzerať priestor v okolí električky, a to aj z hľadiska proporcie medzi zástavbou, verejnými priestormi a zeleňou.
"Od Šafárikovho námestia až po Južné mesto musí mať tiež priestor veľmi rôznorodý, nie monotónny charakter. Toto architekti musia vycítiť, a tak splnia podmienky súťaže," hovorí hlavná mestská architektka Ingrid Konrad.
Uchádzači musia vyriešiť aj nadväznosť električky na ostatnú verejnú či cyklistickú dopravu. "Ak sa na električku nedostane dostatok cestujúcich, celý projekt nebude samonosný z hľadiska financovania," zdôraznil primátor.
Električková trať by mala v druhej etape viesť od Bosákovej ulice po Janíkov dvor a podľa odhadov by mohla byť hotová v roku 2018.