V Bratislave rušia autobusy, podľa dopravcu zefektívňujú

O zmene liniek rozhoduje magistrát spolu s dopravným podnikom. Na MHD ide štvrtina rozpočtu Bratislavy.

Cestu to Dúbravky mal zrýchliť buspruh na Štefánikovej, nakoniec nebude.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Cez víkend len jedna autobusová linka, cez týždeň dve. Centrum Bratislavy s asi 35-tisícovou mestskou časťou Dúbravka spájajú iba dve autobusové linky hromadnej dopravy. Po novom, teda od začiatku školského roku, však majú väčšiu časť trasy spoločnú. Oba jazdia do Petržalky.

Dopravca spolu s bratislavským magistrátom menil a aj rušil niektoré linky. Zmeny nazýva zefektívnením.

„Neviem, prečo idú súbežne dva spoje do Petržalky,“ komentuje úpravy obyvateľ Dúbravky. Autobus 34, ktorý ako jediný jazdil smerom na Šancovu a Račianske mýto, zlúčili s 84-kou jazdiacou do Petržalky.

„To isté urobili so spojom 22, prečíslovali ho na spoj 120 a skrátili trasu, takže jazdí súbežne s 20-kou.“

Autobus 22 premával ako jediný z Devínskej cez Dúbravku k spádovej nemocnici na Kramároch, chorí a prevažne starší ľudia tak musia od septembra prestupovať.

Po rovnakej trase

Zmeny v autobusoch
  • 34 – z Dúbravky na Račianske mýto – zrušená;
  • 84 – z Petržalky predĺžená do Dúbravky (náhrada 34-ky, väčšina trasy zhodná s 83kou);
  • 22 – z Devínskej cez Dúbravku na Kramáre – zrušená;
  • 120 – nová linka ako náhrada za 22, nejazdí na Kramáre, nutný prestup (väčšina trasy zhodná s 20kou).

„Linky 34 a 84 sa z dôvodu zefektívnenia prevádzky zlúčili a teraz premáva linka s označením 84,“ hovorí Agáta Staneková, hovorkyňa dopravného podniku.

Spája Petržalku a koniec Dúbravky, viac než polovicu trasy má rovnakú ako druhý dúbravský autobus 83. Ten je podľa prieskumov preťažený.

Zmeny v linkách súvisia podľa Stanekovej aj s rozširovaním trolejbusovej trate v Bratislave, ide o úsek Patrónka – Vojenská nemocnica.

S otázkami o ďalších plánovaných zmenách v MHD nás odkázala na magistrát.

Prestupy

Daniela Rodinová, vedúca referátu mediálnej komunikácie, hovorí, že dopravný podnik pravidelne monitoruje vyťaženosť liniek a mesto potom s dopravcom prijíma opatrenia. „Pri 34-ke bola táto zmena pripravovaná dlhodobejšie.“

Málo ľudí vraj cestovalo v autobuse v úsekoch od Námestia Franza Liszta po Račianske Mýto a z mýta po Hodžovo námestie. Menej cestujúcich narátal dopravný podnik aj v 84-ke od Hodžovho námestia po Hroboňovu.

„Na základe uvedených prieskumov bol prijatý návrh na zlúčenie liniek,“ vysvetľuje Rodinová. Ušetrené autobusy sa vraj majú lepšie využiť tam, kde je spojov málo.

Cestujúci vraj môžu prestúpiť. Tí čo jazdili 34-kou, „majú v pešej dostupnosti zastávku SAV alebo môžu využiť prestup na zastávkach Patrónka, Hroboňova či Sokolská.“

Milióny na MHD

Rodinová pripomenula, že mesto dotuje MHD 53 miliónmi eur, čiže štvrtinou zo svojho 202-miliónového rozpočtu. „.Nerentabilnosť, respektíve nedostatočná vyťaženosť niektorých liniek a ich ďalšie prevádzkovanie by bolo nelogickým riešením v čase úsporného režimu mesta.“

Ako, koľko ľudí a v akých linkách cestujú, by mal mestu ukázať plán dopravnej obslužnosti. O jeho príprave hovorí aspoň dva roky.

„Voláme po ňom už dlho,“ hovorí Jozef Uhler (SDKÚ), predseda dopravnej komisie mesta. „Čaká na územný generel dopravy, ten nám poskytne veľké množstvo štatistík, ktoré sú pre plán nevyhnutné. Každá zmena sa stretáva aj s negatívnymi reakciami, pretože časť cestujúcich musí zmeniť svoje zvyky. Cieľom zmeny bolo okrem iného posilniť linku 83 z Petržalky, ktorá bola preťažená. Teraz je posilnená linkou 84.“

Generel dopravy a aj Plán dopravnej obslužnosti požaduje od mesta aj Európska únia. Inak v Bratislave nepodporí dopravné projekty.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 780
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 952
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 126
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 836
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 694
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 477
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 093
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 043
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 475