BRATISLAVA. Celomestská parkovacia politika bude opäť témou zasadnutia bratislavského mestského zastupiteľstva.
Na programe rokovania, ktoré sa bude konať 25. a 26. septembra, je totiž Návrh dodatku Štatútu o deľbe pôsobnosti v oblasti pozemných komunikácií i návrh Všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o novej parkovacej politike. Agentúru SITA o tom informoval hovorca Bratislavy Stanislav Ščepán.
Úlohou celomestskej parkovacej politiky je zaviesť jasné a jednotné pravidlá pre rezidentov aj návštevníkov mesta. Zásady parkovacej politiky schválili bratislavskí mestskí poslanci ešte vlani v septembri.
Domácim výhodnejšie
Mesto plánuje zaviesť systém rezidentského parkovania, ktorý zvýhodní občanov s trvalým pobytom v meste. Pravidlo jedna rezidentská karta na jednu domácnosť už bude minulosťou. Návrh VZN o parkovacej politike totiž upravuje aj toto pravidlo.
Vydanie prvej rezidentnskej karty bude stáť maximálne 30 eur na rok. Cena každej ďalšej karty s rovnakými výhodami môže dosiahnuť maximálne 100-násobok základnej úhrady, ale môže byť aj nižšia, vysvetlil Ščepán.
Držitelia rezidentskej karty budú môcť parkovať v mieste svojho bydliska bez poplatkov, karta im tiež umožní zľavnené parkovanie v spoplatnených zónach mimo svojho obvodu. Podľa nových pravidiel by mali mať v spoplatnených zónach mimo svojho obvodu 50-percentnú zľavu.
Ako vysvetlil Ščepán, v návrhu VZN je stanovená maximálna suma 2 eurá za hodinu, držitelia rezidentských kariet teda za parkovanie v spoplatnenej zóne mimo svojho bydliska zaplatia maximálne jedno euro za hodinu. Konkrétne ceny stanovia až mestské časti vo svojich VZN.
Polovičná zľava pre Bratislavčanov však bola jednou z diskutovaných otázok medzi mestom a mestskými časťami. Staré Mesto 50-percentnú zľavu odmietlo, v Petržalke si zas neboli istí jej výškou. Bratislavský primátor Milan Ftáčnik sa ešte koncom júna vyjadril, že pravidlá parkovania by mali byť jednotné v celom meste, čo sa týka aj poskytnutej zľavy pre Bratislavčanov.
Okrem toho pripomenul, že zľava sa nebude týkať miest, ktoré budú označené ako miesta veľkej atraktivity. Ak mestské časti takto zónu označia, autá tam budú môcť stáť len dve hodiny a nemôžu počítať so zľavou.
Najprv len v štyroch mestských častiach
Do parkovacej politiky sa v prvej fáze zapoja štyri veľké mestské časti, Staré Mesto, Nové Mesto, Petržalka a Ružinov. Diskutovanou témou medzi mestom a mestskými časťami bolo aj rozdelenie výnosov z parkovania.
Mesto navrhovalo rozdeliť výnosy v pomere 70 pre mestskú časť a 30 pre mesto. Mestské časti však nepovažovali tento pomer za relevantný vzhľadom na počet parkovacích miest, ktoré má v správe mesto a ktoré spadajú pod mestskú časť.
Ako informoval Ščepán, primátor Ftáčnik sa s mestskými časťami nakoniec dohodol na deľbe výnosov v pomere 70 percent pre mestskú časť, 20 pre mesto a 10 percent by malo ostávať v rezervnom fonde. O použití fondu bude rozhodovať mestské zastupiteľstvo.
Podľa Ščepána sú pravidlá parkovacej politiky pripravené a odkonzultované aj s mestskými časťami. „Mesto zapracovalo do VZN a do štatútu takmer všetky pripomienky mestských častí v rozsahu, ktorý nezmenil filozofiu novej parkovacej politiky,“ vysvetlil hovorca Bratislavy.
O definitívnom znení záväzných dokumentov budú bratislavskí poslanci hlasovať na septembrovom a októbrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Kedy však nový parkovací systém mesto spustí, zatiaľ známe nie je.
„Odhadovaný termín spustenia pilotných projektov parkovacieho systému závisí od výsledkov hlasovania poslancov a od schopnosti mestských častí pristúpiť k ich realizácii,“ dodal Ščepán.