Uviaznutých zachránili z lanovky za necelých osem minút

Počas cvičnej akcie zachraňovali dvoch pasažierov z lanovky, ktorá vedie zo Železnej studničky na Kamzík. Pracovníci lanovky takto cvičia dvakrát za polroka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Necelých osem minút dnes trvalo pracovníkom lanovky, ktorá vedie z bratislavskej Železnej studničky na Kamzík, kým zachránili dvoch uviaznutých pasažierov. Na zem ich dostali v poriadku a úlohu splnili aj v limite, zákon od nich totiž žiada záchranu do troch hodín.

Pri skutočnom zásahu by podľa tohto scenára všetko dopadlo dobre, pracovníci lanovky si však dnes simulovanú akciu len cvičili.

Vypadne elektrický prúd alebo príde k mechanickej poruche. Aj to sa môže na lanovke stať a pasažieri tak ostanú uviaznutí vo výške niekde na svojej kilometrovej ceste na Kamzík. Ak zlyhá manuálne ovládanie lanovky, na rade je evakuácia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Testovali rýchlosť

Dnes pri druhom stožiari uviazli dvaja muži. "Zbalili sme naše záchranné zariadenie, pri stožiari sme sa napojili na lanáč a pomocou navijaku hore vytiahli človeka, ktorý simulovaných zachránených spúšťal na zem. Skúšali sme, za aký čas to zvládneme," opísal cvičenie vedúci prevádzky lanovkovej dráhy Milan Hanečka.

Pracovníci lanovky takto cvičia dvakrát za polroka, z toho raz musia absolvovať podľa zákona aj skúšky. Dnes to mali so skúškami. Kvôli záchrannému cvičeniu, testom aj školeniu za nimi prišli školitelia z Nízkych Tatier a Malej Fatry.

Otestovať sa museli všetci zamestnanci, okrem pokladníkov, ktorí vykonávajú práce na lanovkovej dráhe. Každý z nich musí vedieť zachrániť človeka. "Aktualizačné školenie by mali tiež absolvovať všetci, ktorí pracujú vo výške viac ako 1,5 metra," doplnil školiteľ prác vo výškach z horskej služby v Nízkych Tatrách Martin Čibenka.

Pomáhajú aj hasiči

Pracovníkom lanovky však v kritických situáciách pomáhajú aj hasiči. Lanovkovú dráhu majú vtedy rozdelenú. "Hasiči majú na starosť dráhu od hornej časti do polovice a my od polovice dole. So svojimi veľkými autami by sa totiž nevedeli dostať do častí, kde my vieme prísť so štvorkolkami," vysvetlil Hanečka.

Ak by pasažieri ale uviazli hoci aj v hornej časti, hasičský zbor pracovníci lanovky nevolajú automaticky. "Volal by som ich, ak by bolo na lanovej dráhe viac ľudí. Kebyže sú traja, štyria, zvládneme to sami aj bez pomoci," dodal Hanečka. Na záchranu dvoch pasažierov treba asi troch pracovníkov lanovky. Ideálni sú štyria, podľa Čibenku by to však v mimoriadnej situácii zvládli aj dvaja.

Zatiaľ nezachraňovali

Za posledných osem rokov od rekonštrukcie lanovky ešte pracovníci nikoho zachraňovať nemuseli. Pri každom cvičení však majú na pamäti hlavne osobnú bezpečnosť. "Vždy si kolega kolegu skontroluje, musí to byť stopercentné," zdôraznil Hanečka.

Používa sa tiež špeciálna lanová technika, ktorú tvoria napríklad časti, do ktorých nie je možné opačne založiť lano. "Je to robené tak, aby človek vedel správne fungovať aj pod stresom," podotkol Čibenka s tým, že priestor na omyl už pri reálnej situácii nie je.

Riskantní však môžu byť aj samotní pasažieri, najmä vtedy, ak spanikária. Na lanovku si často sadnú aj 80-roční návštevníci, iná možnosť ako ich zlaniť v prípade núdze ale nie je. "Treba k nim pristupovať tak, aby mali pocit bezpečia, upokojiť ich, nesmú chytiť závrat z výšky a postupnými plynulými pohybmi ich potom dostať dole," vysvetľuje Čibenka.

Aj na to sú pracovníci lanovky školení. "Hovoria nám, čo sa môže stať, ale nikto nevie, čo sa tam bude diať skutočne, ak k takej situácii príde. Sám neviem povedať, ako presne by som reagoval, ale určite by som sa snažil človeku pomôcť," dodal Hanečka.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 489
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 635
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 528
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 473
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 541
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 480
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 690
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 669
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 799
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 234