SME
Pondelok, 10. máj, 2021 | Meniny má ViktóriaKrížovkyKrížovky

Uviaznutých zachránili z lanovky za necelých osem minút

Počas cvičnej akcie zachraňovali dvoch pasažierov z lanovky, ktorá vedie zo Železnej studničky na Kamzík. Pracovníci lanovky takto cvičia dvakrát za polroka.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Necelých osem minút dnes trvalo pracovníkom lanovky, ktorá vedie z bratislavskej Železnej studničky na Kamzík, kým zachránili dvoch uviaznutých pasažierov. Na zem ich dostali v poriadku a úlohu splnili aj v limite, zákon od nich totiž žiada záchranu do troch hodín.

Pri skutočnom zásahu by podľa tohto scenára všetko dopadlo dobre, pracovníci lanovky si však dnes simulovanú akciu len cvičili.

Vypadne elektrický prúd alebo príde k mechanickej poruche. Aj to sa môže na lanovke stať a pasažieri tak ostanú uviaznutí vo výške niekde na svojej kilometrovej ceste na Kamzík. Ak zlyhá manuálne ovládanie lanovky, na rade je evakuácia.

Skryť Vypnúť reklamu

Testovali rýchlosť

Dnes pri druhom stožiari uviazli dvaja muži. "Zbalili sme naše záchranné zariadenie, pri stožiari sme sa napojili na lanáč a pomocou navijaku hore vytiahli človeka, ktorý simulovaných zachránených spúšťal na zem. Skúšali sme, za aký čas to zvládneme," opísal cvičenie vedúci prevádzky lanovkovej dráhy Milan Hanečka.

Pracovníci lanovky takto cvičia dvakrát za polroka, z toho raz musia absolvovať podľa zákona aj skúšky. Dnes to mali so skúškami. Kvôli záchrannému cvičeniu, testom aj školeniu za nimi prišli školitelia z Nízkych Tatier a Malej Fatry.

Otestovať sa museli všetci zamestnanci, okrem pokladníkov, ktorí vykonávajú práce na lanovkovej dráhe. Každý z nich musí vedieť zachrániť človeka. "Aktualizačné školenie by mali tiež absolvovať všetci, ktorí pracujú vo výške viac ako 1,5 metra," doplnil školiteľ prác vo výškach z horskej služby v Nízkych Tatrách Martin Čibenka.

Skryť Vypnúť reklamu

Pomáhajú aj hasiči

Pracovníkom lanovky však v kritických situáciách pomáhajú aj hasiči. Lanovkovú dráhu majú vtedy rozdelenú. "Hasiči majú na starosť dráhu od hornej časti do polovice a my od polovice dole. So svojimi veľkými autami by sa totiž nevedeli dostať do častí, kde my vieme prísť so štvorkolkami," vysvetlil Hanečka.

Ak by pasažieri ale uviazli hoci aj v hornej časti, hasičský zbor pracovníci lanovky nevolajú automaticky. "Volal by som ich, ak by bolo na lanovej dráhe viac ľudí. Kebyže sú traja, štyria, zvládneme to sami aj bez pomoci," dodal Hanečka. Na záchranu dvoch pasažierov treba asi troch pracovníkov lanovky. Ideálni sú štyria, podľa Čibenku by to však v mimoriadnej situácii zvládli aj dvaja.

Zatiaľ nezachraňovali

Za posledných osem rokov od rekonštrukcie lanovky ešte pracovníci nikoho zachraňovať nemuseli. Pri každom cvičení však majú na pamäti hlavne osobnú bezpečnosť. "Vždy si kolega kolegu skontroluje, musí to byť stopercentné," zdôraznil Hanečka.

Skryť Vypnúť reklamu

Používa sa tiež špeciálna lanová technika, ktorú tvoria napríklad časti, do ktorých nie je možné opačne založiť lano. "Je to robené tak, aby človek vedel správne fungovať aj pod stresom," podotkol Čibenka s tým, že priestor na omyl už pri reálnej situácii nie je.

Riskantní však môžu byť aj samotní pasažieri, najmä vtedy, ak spanikária. Na lanovku si často sadnú aj 80-roční návštevníci, iná možnosť ako ich zlaniť v prípade núdze ale nie je. "Treba k nim pristupovať tak, aby mali pocit bezpečia, upokojiť ich, nesmú chytiť závrat z výšky a postupnými plynulými pohybmi ich potom dostať dole," vysvetľuje Čibenka.

Aj na to sú pracovníci lanovky školení. "Hovoria nám, čo sa môže stať, ale nikto nevie, čo sa tam bude diať skutočne, ak k takej situácii príde. Sám neviem povedať, ako presne by som reagoval, ale určite by som sa snažil človeku pomôcť," dodal Hanečka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  5. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  6. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  7. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  8. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  9. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  2. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  3. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  4. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  5. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  6. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  7. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  8. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  9. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  1. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 873
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 027
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 11 682
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 10 553
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 10 124
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 040
  7. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 7 587
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 510
  9. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 6 646
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 855
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu