
V tomto roku sa dožíva organizovaný jachting na Slovensku päťdesiateho výročia. Prvým jachtingovým spolkom bol TJ Sokol Priemprojekt Bratislava, ktorý zorganizoval aj prvé preteky na Seneckých jazerách (7. 9. 1952). Námorný jachting je u nás mladým športom a naši jachtári majú ambície v budúcnosti sa zúčastňovať aj najprestížnejších svetových regát. Podľa Miloša Kotlárika (riaditeľa slovenského šampionátu, ktorý sa zajtra začína v Chorvátsku) však na to ešte nedozrel čas, hoci kvalitné posádky už máme. ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR/EPA
Napriek tomu, že sme vnútrozemský štát, už štyri roky aj naše posádky súperia o slovenský titul v námornom jachtingu. Piaty domáci šampionát, otvorený aj pre českých a chorvátskych jachtárov, sa začne zajtra v Chorvátsku v strednej Dalmácii pri ostrove Murter. Prihlásených je 48 posádok, z toho až 19 bratislavských. „Nie je žiadnou raritou, že námorný jachting sa rozvíja aj v krajinách, ktoré nemajú more. Výborné posádky sú v Čechách a kvalitou nezaostávame ani my, Rakúšania a Maďari. Je to však drahý šport. Aj preto ešte nemá na Slovensku nikto vlastnú loď a na preteky si ich prenajímame,“ povedal nám bratislavský jachtár MILOŠ KOTLÁRIK, pôsobiaci vo funkcii riaditeľa pretekov.
Ako si máme predstaviť lode, ktoré budú v Chorvátsku súťažiť?
„Najkratšia meria 27 námorných stôp (810 cm), najväčšia 51 stôp (1530 cm). Sú to oplachtené kajutové lode s jednoduchým zariadením, aby sme mohli počas celých pretekov na nich bývať.“
Posádka lode môže mať maximálne dvanásť členov. Aké sú ich funkcie?
„Najdôležitejší je kapitán lode. Musí mať oprávnenie viesť športovú loď na mori. Máme prihlásené aj tri posádky, ktorým velí kapitánka. Ostatní členovia ani nemusia mať veľa skúseností, pri plavbe pomáhajú. Napínajú plachtu, alebo vyvažujú loď. Neskúsené posádky však nemajú príliš veľkú šancu uspieť.“
Jachting pôsobí romanticky. Dostávate sa vôbec do adrenalínových situácií?
„Romantika je iba zdanlivá. Na mori to býva i dramatické. Horúco býva už pri štarte, na ktorom si každá loď chce vybojovať čo najlepšiu východziu pozíciu. Pri zrážkach sa niektoré z lodí poškodia tak, že ani nevyplávajú.“
Aký je plán pretekov?
„Bójkami, ostrovmi alebo geografickými súradnicami máme vytýčených päť tratí od 17 do 28 námorných míľ. Úlohou lodí je prejsť ich v čo najkratšom čase. Uvidíme, koľko z nich nám počasie dovolí absolvovať. Ak budú odjazdené minimálne štyri, najhorší výsledok sa škrtá. Výsledné časy sa upravia podľa špeciálneho koeficientu (zadarského handicapu), aby boli zrovnoprávnené všetky typy lodí.“
Kto patrí medzi favoritov súťaže?
„Veľmi silné sú české posádky. Titul z vlaňajška príde obhajovať loď Jána Kaňuka, z bratislavských posádok má veľké šance uspieť posádka kapitána Milana Minariča z Yacht klubu 48 Nord.“
PROKOP SLOVÁČEK