„Páchateľ sa snaží v prvom rade predavačku zastrašiť, pretože je sám vo veľkom napätí. Ak sa predavačka začne báť, vlastne mu nahrá do kariet,“ hovorí klinická psychologička Eva Heftyová.
„Niekedy pomôžu takzvané paradoxné reakcie. Ak sa predavačka pokúsi reagovať na páchateľa ako na obyčajného zákazníka, môže sa jej podariť vykoľajiť ho a odpútať jeho pozornosť. Známy je prípad, keď sa dievča pred znásilnením zachránilo tým, že miesto pomoc kričalo hurá! Treba sa snažiť zachovať čo najpokojnejšie a nezvyšovať napätie. Možno povedať dobrý deň alebo sa spýtať, koľko je hodín. Odpútať napätie takouto obyčajnou reakciou. Predavačku to, samozrejme, nezachráni, ale je to taká prvá pomoc, ako odvrátiť nebezpečenstvo.“ (japa)