BRATISLAVA. Do Bratislavy bude po Záhorí stačiť od decembra jeden lístok aj obyvateľom okresov Pezinok a Senec. Integrovaná doprava sa rozširuje na severovýchod.
Vybudovali už nové nástupiská na vlakových staniciach v oboch okresných mestách. Župná firma ešte pripravuje zónovú mapu, podľa ktorej budú jasné presné ceny cestovného.
Drobné chyby na úvod
BID
Ako sa cestuje
predávajú mesačník a lístok na štvrť roka a celý rok;
zatiaľ sa nezapojili súkromné vlaky RegioJet;
viac ako doteraz by zaplatili za cestovanie tí, ktorí do Bratislavy dochádzajú zo vzdialenejších oblastí Záhoria vlakom;
napríklad obyvateľ Plaveckého Štvrtka na vlaku prerobí: mesačník na vlak a električenka stáli 48,56 eura, po novom by to bolo 58,90 eura;
ušetria na autobuse.
Cestujúci zo Záhoria cestujú na jeden lístok vo vlaku, prímestskom autobuse a aj v MHD od júna tohto roku. Väčšine priniesol na cestovnom zľavu, ušetrí im pár eur za mesiac.
Spojený lístok nemôže konkurovať len mesačníkom železníc, ktoré ponúkajú výrazné zľavy. Výhodou spoločného lístka oproti železniciam však je, že platí na neobmedzený počet jázd.
V prvých mesiacoch sa objavili aj nedostatky. Zhodou okolností práve včera, keď oznámili rozširovanie aj na Pezinok a Senec, v jednom z autobusov zo Záhoria nefungoval automat na snímanie elektronických kariet. Vodič tak predával len papierové lístky za hotovosť.
„Nevýhodou kúpy lístka cez internet je to, že ho treba kúpiť najmenej štyri dni pred vypršaním platnosti predošlého,“ hovorí zasa cestujúci zo Stupavy.
Hovorkyňa BID Margareta Gačková tvrdí, že to zmeniť nemôžu. „Je to vec každého dopravcu, ako ma nastavené fakturačné, účtovné alebo iné zdroje. Každý má iné softvérové riešenia.“
Starostovia chvália
Integrovanú dopravu si pochvaľujú aj starostovia obcí zo Záhoria. „Zvýšilo to komfort cestovania,“ vraví starosta Plaveckého Štvrtka Ivan Slezák. Cestovanie na jeden lístok považuje za prínos pre región a výhodné je podľa neho aj využitie viacerých dopravných prostriedkov.
Starosta Lozorna Ľubomír Húbek hovorí, že majú pozitívne ohlasy a systém je efektívny. Vraví len, že nedotiahnuté sú prípoje medzi autobusmi, vlakmi a električkami a cestujúci musia niekedy dlhšie čakať. „Do Bratislavy je dobrá hustota spojov, do Malaciek je to horšie.“
Systém integrovanej dopravy mali pôvodne spustiť v marci, pre softvérovú chybu sa to podarilo až prvého júna. Gačková sa už podobného zdržania a chýb neobáva. Vraví, že systém, ktorý je už funkčný, použijú na nové trasy. „Dopravcovia to majú otestované, poznajú to aj vodiči a prístroje v autobusoch sú tie isté.“
Cestujúci zo Záhoria a na Záhorie si zatiaľ môžu kúpiť mesačné, štvrťročné a celoročné lístky. Za prvý mesiac prevádzky si lístky kúpilo vyše 54tisíc ľudí. V budúcnosti bude možné v rámci BID cestovať aj na jednorazový, časovo obmedzený lístok, najskôr však v roku 2014. Do vozidiel musia ešte vysúťažiť a nainštalovať označovače lístkov.