BRATISLAVA. S autobusmi značky SOR 18, aké jazdia aj v Bratislave, mali skôr problémy už v Prahe. Na rámoch sa objavili drobné praskliny. Výrobca ich preto povolal do svojich dielní a vystužoval karosérie už v roku 2010.
V Bratislave česká firma začala zvolávať vozidlá do dielní podľa hovorkyne dopravného podniku Agáty Stanekovej až v roku 2012. Tvrdí, že to je iba preventívna akcia. „Žiadne kĺbové vozidlá, ktoré prevádzkuje Dopravný podnik Bratislava, sa nezlomili pred vystužením ani po ňom.“ Dopravný podnik hovorí, že nemali ani problémy s prasklinami ako v Prahe.
Zvolávanie sa týka až 80 autobusov tohto typu z celkových sto bratislavského dopravného podniku. Staneková vraví, že zatiaľ ich opravili 24, ďalšie do Česka pošlú. Vystužovanie karosérie prebieha na náklady výrobcu v jeho sídle v českých Libchavách.
Neodstavili ich
Zvyšné autobusy, ktoré výrobca zatiaľ nevystužil, jazdia v normálnom režime. Sú podľa podniku prevádzkyschopné a nepredstavujú pre cestujúcich žiadne riziko. „Výrobca zabezpečil pravidelné technické kontroly všetkých vozidiel tejto značky.“
Obchodný riaditeľ SOR Jindřich Chudý hovorí, že úpravy sa týkajú hlavne doplnenia výstuží okolo dvier
a spojovacieho kĺbu. „Vplyvom dlhodobej ťažkej prevádzky by mohlo prísť k únave materiálu niektorých častí,“ povedal.
Premávka je u nás náročná
Český výrobca označuje prevádzku v Bratislave za jednu z najnáročnejších. „Vyžaduje neustálu pozornosť dopravného podniku a aj dodávateľov vozidiel,“ vraví Chudý.
Pre konštrukčnú chybu autobusov prijala minulý týždeň polícia trestné oznámenie pre podozrenie z verejného ohrozenia. Preverujú ho, bližšie ho nekomentujú.
Kúpia nové autobusy
Ešte tento rok chce dopravný podnik vyhlásiť tender na nákup nových autobusov, hovorí Staneková. „Teraz hľadáme najvhodnejší model financovania vozidiel.“
Pred mesiacom riaditeľ dopravného podniku Ľubomír Belfi povedal, že v zlom stave je 120 autobusov, kúpiť by ich chceli sto za 30 miliónov eur. Obáva sa, že staré 15 až 20 ročné karosy a ikarusy čoskoro doslúžia.