Bezdomovci chceli slávneho režiséra

Divadelnú hru Túžby z ulice, ktorá má dnes o 19. hodine premiéru v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí, spolu s piatimi predajcami Nota bene Evou, Tiborom, Ivanom (ktorý nahradil Jarolíma), Joshuom a Blankou stvoril, oživil a učí ju dýchať režisér JURAJ ŠULÍK.


Juraj Šulík s Blankou (vľavo) a Evou pri verejnej generálke 18. septembra. Dnes o 19.00 h premiéra Túžob z ulice v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

Povedzte, aké bolo prvé stretnutie?

Prišli podkutí informáciami, že režisér musí byť slávny, že musí mať scenár, oni sa budú musieť naučiť úlohu, a tú budú potom memorovať na javisku. Keďže som nebol slávny, neprišiel som so scenárom a nemuseli sa nič učiť, boli sklamaní. Postupne sa prelomili ľady a pochopili, že divadlo, to nemusí byť len napísaný text, ale že to môže byť aj ich vlastný príbeh posunutý do inej roviny. Preto hovoria o svojich túžbach, ktoré sme rozvinuli do divadelného tvaru. Nebolo to však pre nich jednoduché. Keďže túžbu je v podstate možné definovať aj jedinou vetou, spočiatku sme sa ďalej ani nedostali.

Teraz, po troch mesiacoch práce máte dobrý pocit?

Celkový dojem zo všetkých je úžasný. V určitom momente začali byť naozaj úprimní. Spočiatku si hľadali cestičky, ako tú svoju pravdu nepovedať. V istej chvíli sa to však zlomilo a všetci rozprávali, čo mali na srdci. A z toho sa už dalo urobiť predstavenie. Každý z nich prešiel cestou nedôvery voči mne, potom si ma začali oťukávať – čo všetko asi môžu povedať? – až sa napokon otvorili. Otázkou stále zostáva, do akej miery. Ich príbehy sú veľmi bohaté, nemohli rozprávať o všetkom a predstavenie by ani všetko pojať nemohlo.

Neviem si predstaviť, že by mohli hovoriť len o svojich túžbach.

Keď mali definovať túžby, paradoxne hovorili o svojich trápeniach. Pozitívne sa v ich živote zároveň spája s niečím nepríjemným. Tým, že v sebe objavili tieto dva protipóly, mohli začať o veciach rozprávať z rôznych uhlov pohľadu.

Nemali ste z práce s bezdomovcami obavy?

Nie. Povedal som si, to sú moji rovnocenní partneri. Vedel som, že námetová látka bude bohatá. A určili sme si poriadok: nechodiť na skúšky opitý, byť disciplinovaný a tolerantný. Tieto tri veci boli niekedy v riadení skúšky dôležitejšie ako nejaký režijný zámer. Tým, že sa zbavovali svojich neduhov, chodili na skúšky načas a učili sa byť voči sebe tolerantní, začali medzi sebou komunikovať a vytvárať predstavenie.

Spoločné očakávania režiséra a hercov?

Tri mesiace skúšania pre ľudí, ktorí nikdy nehrali divadlo, je veľmi krátka doba. Bojím sa, že diváci budú sklamaní. Prostredníctvom médií po verejnej predpremiére sa o všetkom príliš hovorilo a teraz môže nastať opačný efekt. Diváci totiž zistia, že pred nimi stoja iba ľudia, ktorí úprimne hovoria svoj text. Aspoň dúfam, že na premiére sa duch úprimnosti nevytratí.

Znášajú dobre, že sú zrazu mediálnymi hviezdami?

Niektoré veci sa ich dosť dotkli. Napríklad, že o nich rozprávali ako o alkoholikoch či narkomanoch. Oni sú len ľudia sociálne slabší, ktorí nemajú kde bývať. Časopis Nota bene predávajú, aby nemuseli žobrať. Sú hrdí a chcú, aby sme ich brali ako normálnych členov spoločnosti. Zároveň však boli aj šťastní, ľudia sa teraz pri nich na ulici pristavujú a komunikujú s nimi.

Pomáha im, že hrajú divadlo?

Toto divadlo nebolo robené ako terapia, hoci ňou čiastočne je už to, že prichádzajú na iné myšlienky, uvažujú inak o svete. Ak sa objavil problém, neanalyzovali sme ho, prešli sme ďalej, k jeho divadelnému spracovaniu. Predovšetkým chceme, aby vznikla tradícia divadla bezdomovcov. Hoci slovo bezdomovec nemám rád. Aby existovalo ako súčasť Nota bene. Uvažujeme aj o výtvarných a hudobných workshopoch. Skrátka – chceme týmto ľuďom dať všetky možnosti, ktoré máme my ostatní.

MILADA ČECHOVÁ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 7 160
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 317
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 322
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 159
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 246
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 912
  7. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 902
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 1 885
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 788
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 576