BRATISLAVA. Osem rokov sa o ich dom stará Spokojné bývanie. S jeho službami však spokojní nie sú. Správcovská spoločnosť, ktorú vlastní mestská časť Vrakuňa, robí podľa obyvateľov domu na Hradskej nesprávne zúčtovania, nekomunikuje, uzatvára zmluvy bez ich vedomia.
Firma o sebe na webe píše, že je transparentná a efektívne hospodári. Vlastníci však poukazujú na viaceré pochybenia. Napríklad na uzavretie zmluvy s firmou na rozpočítanie tepla bez vedomia obyvateľov.
„Nezvolali schôdzu ani sa o tom nehlasovalo. Navyše, cena bola vyššia ako s predchádzajúcou firmou,“ hovorí obyvateľ domu Peter Řehánek.
Čítajte tiež:
Správcu vymení len viac ako polovica vlastníkov
Drahšie teplo
Konateľka Spokojného bývania Jana Adamová tvrdí, že rozpočítanie tepla obyvateľom napokon nespoplatnili. Na ďalšie otázky už nereagovala, lebo „ide o nakladanie s dôvernými informáciami“.
V rozúčtovaní za rok 2012 firma navyše vo faktúre uviedla iné typy radiátorov, než má Řehánek v byte, a zmenila aj koeficient ich výkonu, čím mu narástli náklady. „Pritom robili vlastné obhliadky bytov a pasportizácie radiátorov.“
Ďalší problém so správcom mali obyvatelia vtedy, keď si chceli postaviť vlastnú kotolňu. Dodávateľovi tepla vypovedali ku koncu roka 2010 zmluvu, začiatkom nového roka už mali mať postavenú kotolňu.
Spokojné bývanie si dalo vypracovať aj posudok, podľa ktorého by bola návratnosť investície 59 rokov, podľa Řeháneka to sú iba štyri roky. Kotolňu pre spory nestihli postaviť načas. Zmluvu s pôvodným dodávateľom tak dočasne predĺžili. Ten si naúčtoval celý rok, hoci kotolňu dokončili už v marci.
Řehánek tvrdí, že žiadny doklad o dodatku alebo predĺžení zmluvy nevideli, správca napriek tomu faktúru uhradil. „Spôsobil škodu za deväťtisíc eur,“ hovorí Řehánek.
Potom ešte podľa neho správca nevyužil možnosť na zníženie ceny plynu spolu až o tritisíc eur.
Časté reklamácie
„Reklamácie vyúčtovania nákladov sú riešené v súlade s uznesením vlastníkov a príslušnými predpismi,“ reaguje na výhrady Adamová zo Spokojného bývania. Vlastníci bytov majú podľa nej možnosť odvolať správcu na schôdzi a hlasovať aj o vypovedaní zmlúv.
Škodu si chcú obyvatelia bytovky vymáhať na súde. Konanie správcu žiadali preveriť aj Slovenskou obchodnou inšpekciou, tá im však odpísala, že pre zvýšený počet žiadostí o preverenie správcov spravia kontrolu neskôr. Tento rok riešili len prípady doručené do januára 2011.
Vlastníci chceli správcu odvolať, nepodarilo sa im to. „Schôdzu neskutočne zdržiavali a dávali hlasovať o zbytočnostiach,“ tvrdí Řehánek. Pokúšajú sa o to podľa neho už tri roky, nie vždy však mali dostatok hlasov, teraz to odďaľujú dovolenky.