SME

Jednou z priorít BSK je rozvoj cyklotrás a infraštruktúry v regióne

Pri rieke Morava pribudne medzinárodná cyklotrasa, ktorá sa napája na cyklomost. Dohromady by v kraji v budúcnosti mohlo pribudnúť až 300 km cyklotrás.

BRATISLAVA. Pozdĺž rieky Morava postupne vzniká cyklotrasa s medzinárodným prepojením. Tá je súčasťou projektu Za mostom, ktorý schválili poslanci Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).

Cyklotrasa bude nadväzovať na cyklomost Devínska Nová Ves - Schlosshof. Projekt je financovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovensko - Rakúsko 2007-2013 a okrem iného počíta s vybudovaním záchytného parkoviska v Devínskej Novej Vsi či s rekonštrukciou priestorov Múzea železnej opony.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obnovia aj bunkre

Súčasťou budú aj obnovené obranné bunkre pozdĺž rieky Morava. Požiadali sme Ministerstvo obrany SR o spoluprácu pri obnove siedmich vybraných bunkrov, povedal predseda BSK Pavol Frešo.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň doplnil, že podmienkou čerpania financií je to, že bunkre budú vo vlastníctve kraja. Súčasťou projektu bude tiež osadenie cyklostojanov a informačných tabúl pri vytypovaných gastronomických zariadeniach.

Vojenské bunkre popri rieke Morava boli súčasťou bratislavského opevnenia. Naším cieľom je zrevitalizovať ich a urobiť ich atraktívnymi pre cyklistov a korčuliarov. My záujem o bunkre rozhodne máme. Ak dostaneme od Ministerstva obrany SR ponuku na bezodplatné získanie bunkrov do majetku BSK, musí to ešte schváliť župné zastupiteľstvo.

Zo strany ministerstva evidujeme zatiaľ ponuku na bezodplatný prevod do vlastníctva BSK na bunkre v Stupave a vo Vysokej pri Morave. K ostatným v Devínskej Novej Vsi sa musí oficiálne vyjadriť najskôr magistrát hlavného mesta uznesením mestského zastupiteľstva, že záujem o bunkre nemá. S ich obnovou môžeme začať hneď, ako ich získame do vlastníctva," dodal Frešo.

SkryťVypnúť reklamu

Pribudnúť môže 300 km cyklotrás

Vedúcim partnerom projektu rozvoja cyklotrás v regióne je Bratislavský kraj. Maximálna výška podpory v programe je 750.000 eur z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, piatimi percentami sa musia podieľať partneri. Celkové výdavky v rámci projektu predstavujú 450.000 eur na slovenskej strane a 300.000 na rakúskej strane. Kraj bude projekt spolufinancovať sumou 10.000 eur.

BSK má na svojom území 683 kilometrov (km) legálnych cyklotrás. Vo výhľadovom pláne Koncepcie rozvoja cyklotrás v BSK je možnosť vybudovania približne 300 km nových cyklotrás.

Už sa zrealizovali trojstranné rokovania (SK-A-CZ) o vedení medzinárodnej cyklotrasy Cesta železnej opony EuroVelo 13, ktorej podstatná časť, ktorá ide popri slovenských hraniciach s Rakúskom, bude na slovenskom území v dĺžke približne 80 km.

SkryťVypnúť reklamu

Po železnej opone

Tato medzinárodná cyklotrasa má názov Iron Curtain Trail (Cesta železnej opony), začína sa pri Barentsovom mori na nórsko-ruských hraniciach, prechádza po bývalej železnej opone cez celú Európu a končí sa pri obci Carevo v Bulharsku blízko bulharsko-tureckých hraníc. Celá trasa má približne 7000 km. Bude patriť medzi najdlhšie medzinárodne cyklotrasy v Európe.

Na Slovensko sa EuroVelo 13 dostane na hraničnom priechode Moravsky Svätý Ján - Hohenau, v Bratislavskom kraji pôjde od severných hraníc katastrálneho územia obce Závod až pod Petržalku, kde sa vráti na rakúsku stranu cez hraničný priechod Kittsee.

BSK má tiež záujem sprístupniť pre cykloturistiku trasy vo vojenských obvodoch Záhorie a Turecký vrch v Malých Karpatoch. Celková dĺžka týchto cyklotrás by mohla byť 88 km. Cyklotrasy cez vojenský obvod Záhorie by kontinuálne spojili cyklotrasy popri rieke Morave a na Záhorí s cyklotrasami v Malých Karpatoch.

V budúcnosti BSK uvažuje o využití nefunkčných železničných zvrškov na vybudovanie bezbariérovej cyklotrasy na Záhorí, ak sa kraj dohodne so ŽSR. Predpokladaná dĺžka takýchto cyklotrás je približne 60 km.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 534
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 796
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 009
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 947
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 621
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 728
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 736
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 379
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 331
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 108
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu