SME
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Jednou z priorít BSK je rozvoj cyklotrás a infraštruktúry v regióne

Pri rieke Morava pribudne medzinárodná cyklotrasa, ktorá sa napája na cyklomost. Dohromady by v kraji v budúcnosti mohlo pribudnúť až 300 km cyklotrás.

BRATISLAVA. Pozdĺž rieky Morava postupne vzniká cyklotrasa s medzinárodným prepojením. Tá je súčasťou projektu Za mostom, ktorý schválili poslanci Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).

Cyklotrasa bude nadväzovať na cyklomost Devínska Nová Ves - Schlosshof. Projekt je financovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovensko - Rakúsko 2007-2013 a okrem iného počíta s vybudovaním záchytného parkoviska v Devínskej Novej Vsi či s rekonštrukciou priestorov Múzea železnej opony.

Obnovia aj bunkre

Súčasťou budú aj obnovené obranné bunkre pozdĺž rieky Morava. Požiadali sme Ministerstvo obrany SR o spoluprácu pri obnove siedmich vybraných bunkrov, povedal predseda BSK Pavol Frešo.

Skryť Vypnúť reklamu

Zároveň doplnil, že podmienkou čerpania financií je to, že bunkre budú vo vlastníctve kraja. Súčasťou projektu bude tiež osadenie cyklostojanov a informačných tabúl pri vytypovaných gastronomických zariadeniach.

Vojenské bunkre popri rieke Morava boli súčasťou bratislavského opevnenia. Naším cieľom je zrevitalizovať ich a urobiť ich atraktívnymi pre cyklistov a korčuliarov. My záujem o bunkre rozhodne máme. Ak dostaneme od Ministerstva obrany SR ponuku na bezodplatné získanie bunkrov do majetku BSK, musí to ešte schváliť župné zastupiteľstvo.

Zo strany ministerstva evidujeme zatiaľ ponuku na bezodplatný prevod do vlastníctva BSK na bunkre v Stupave a vo Vysokej pri Morave. K ostatným v Devínskej Novej Vsi sa musí oficiálne vyjadriť najskôr magistrát hlavného mesta uznesením mestského zastupiteľstva, že záujem o bunkre nemá. S ich obnovou môžeme začať hneď, ako ich získame do vlastníctva," dodal Frešo.

Skryť Vypnúť reklamu

Pribudnúť môže 300 km cyklotrás

Vedúcim partnerom projektu rozvoja cyklotrás v regióne je Bratislavský kraj. Maximálna výška podpory v programe je 750.000 eur z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, piatimi percentami sa musia podieľať partneri. Celkové výdavky v rámci projektu predstavujú 450.000 eur na slovenskej strane a 300.000 na rakúskej strane. Kraj bude projekt spolufinancovať sumou 10.000 eur.

BSK má na svojom území 683 kilometrov (km) legálnych cyklotrás. Vo výhľadovom pláne Koncepcie rozvoja cyklotrás v BSK je možnosť vybudovania približne 300 km nových cyklotrás.

Už sa zrealizovali trojstranné rokovania (SK-A-CZ) o vedení medzinárodnej cyklotrasy Cesta železnej opony EuroVelo 13, ktorej podstatná časť, ktorá ide popri slovenských hraniciach s Rakúskom, bude na slovenskom území v dĺžke približne 80 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Po železnej opone

Tato medzinárodná cyklotrasa má názov Iron Curtain Trail (Cesta železnej opony), začína sa pri Barentsovom mori na nórsko-ruských hraniciach, prechádza po bývalej železnej opone cez celú Európu a končí sa pri obci Carevo v Bulharsku blízko bulharsko-tureckých hraníc. Celá trasa má približne 7000 km. Bude patriť medzi najdlhšie medzinárodne cyklotrasy v Európe.

Na Slovensko sa EuroVelo 13 dostane na hraničnom priechode Moravsky Svätý Ján - Hohenau, v Bratislavskom kraji pôjde od severných hraníc katastrálneho územia obce Závod až pod Petržalku, kde sa vráti na rakúsku stranu cez hraničný priechod Kittsee.

BSK má tiež záujem sprístupniť pre cykloturistiku trasy vo vojenských obvodoch Záhorie a Turecký vrch v Malých Karpatoch. Celková dĺžka týchto cyklotrás by mohla byť 88 km. Cyklotrasy cez vojenský obvod Záhorie by kontinuálne spojili cyklotrasy popri rieke Morave a na Záhorí s cyklotrasami v Malých Karpatoch.

V budúcnosti BSK uvažuje o využití nefunkčných železničných zvrškov na vybudovanie bezbariérovej cyklotrasy na Záhorí, ak sa kraj dohodne so ŽSR. Predpokladaná dĺžka takýchto cyklotrás je približne 60 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  4. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  5. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  6. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  7. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  8. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  9. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  10. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 540
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 26 910
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 023
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 487
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 477
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 073
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 512
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 461
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 329
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 971
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu