Na jar by mali začať v meste požičiavať verejné bicykle

Približne 290.000 eur sú prvotné jednorazové náklady, zvyšných 19.000 eur prevádzkové náklady na rok.

Koľko si Bratislavčania za požičanie bicykla zaplatia, ešte nie je presne určené.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Systém, pomocou ktorého by si mohol Bratislavčan požičať bicykel na jednom mieste, presunúť sa do cieľa svojej cesty a vrátiť ho na inom, by mal začať v hlavnom meste fungovať na jar budúceho roka.

Bratislava už vybrala prevádzkovateľa a je pred podpisom zmluvy. Hľadá však ešte sponzorov, ktorý jej pomôžu projekt zaplatiť. "Zmluva sa podpíše vo chvíli, keď bude jasné, že na to máme peniaze," povedal v rozhovore pre TASR predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler.

Nikto sa neprihlásil

Do prvej súťaže, ktorú magistrát vyhlasoval ešte vlani v marci, sa nikto neprihlásil. V druhej už vyhrala spoločnosť Homeport, ktorá prevádzkuje službu požičiavania bicyklov napríklad aj v Prahe či Moskve.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Uprednostnili sme prevádzkovateľa z dôvodu nižšej ceny, aj preto, že má veľmi dobré skúsenosti," uviedol Uhler. Za vysúťažených 309.000 eur by mal víťaz podľa neho prevádzkovať predbežne 20 cyklostaníc so 100 bicyklami.

Približne 290.000 eur sú prvotné jednorazové náklady, zvyšných 19.000 eur prevádzkové náklady na rok. Zmluvu s firmou by malo mesto podpísať v septembri, asi na polovicu ceny už má prisľúbené peniaze od sponzorov, hľadá však ešte ďalej. "Boli by sme radi, aby mesto do toho investovalo čo najmenej," vraví Uhler.

Zoznam, kde budú cyklostanice umiestnené, podľa Uhlera ešte neexistuje a tvoriť sa bude v najbližších týždňoch. "Na niektorých miestach však musia byť, pri staniciach či na prestupných uzloch. Prebehnú však ešte rokovania napríklad aj s obchodnými centrami, či majú o cyklostanice záujem. Sieť musí poprepájať najdôležitejšie uzly v centre," vysvetlil šéf dopravnej komisie.

Minulý rok mesto uvažovalo napríklad nad lokalitami ako Hviezdoslavovo námestie pri Novom moste, River Park, Šafárikovo námestie, Eurovea, Karloveské rameno, Sad Janka Kráľa, Aupark, lokalita Námestia Slobody či Poštová ulica, parkovisko Ekonomickej univerzity a Železná studnička.

Špeciálna ochrana

Bicykle budú špeciálne upravené, chránené proti rozmontovaniu a zničeniu, prispôsobené celoročnej prevádzke a so systémom uzamykania v stojane. "Budú to špeciálne bicykle, vyrobené len na tento účel. Žiadny iný kus nebude použiteľný na iný bicykel, takže nebude mať zmysel kradnúť jeho časti," podotkol Uhler.

Koľko si Bratislavčania za požičanie bicykla zaplatia, ešte nie je podľa predsedu dopravnej komisie presne určené. Uhler však podotýka, že ceny musia byť také, aby ľudí neodradili. "Nikto nechce zaviesť systém, ktorý padne na tom, že je drahý. Musí byť veľkou konkurenciou jazde autom na krátke vzdialenosti," poznamenal. Prvotný krátky čas jazdy, možno prvých desať minút, však bude zadarmo.

"Zo štatistík iných miest vieme, že jazdy najčastejšie trvajú sedem až osem minút. Keď sa Bratislavčania budú potrebovať presunúť len niekoľko stoviek metrov, tieto jazdy budú bezplatné," priblížil.

Cyklostojan by kvôli vandalom mal fungovať na bezhotovostnú platbu, jazdiť sa bude po zaregistrovaní sa na internete. "Podobný systém funguje aj v Prahe, Viedni či Moskve, nový sme nevymýšľali. Možno to bude zo začiatku pre registráciu náročnejšie, ale veľa ľudí dnes už má internet v mobile. Na mieste sa zaregistrujú a okamžite môžu začať používať bicykel," dodal Uhler. Ľudia, ktorí sú držiteľmi Bratislavskej mestskej karty, by podľa plánov už registráciu nemuseli absolvovať.

Bratislava sa takúto službu usilovala poskytovať už pred niekoľkými rokmi, projekt vtedy nevyšiel.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 692
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 710
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 356
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 399
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 834
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 387
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 731
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 661
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 792
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 248