SME

Na jar by mali začať v meste požičiavať verejné bicykle

Približne 290.000 eur sú prvotné jednorazové náklady, zvyšných 19.000 eur prevádzkové náklady na rok.

Koľko si Bratislavčania za požičanie bicykla zaplatia, ešte nie je presne určené.Koľko si Bratislavčania za požičanie bicykla zaplatia, ešte nie je presne určené. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Systém, pomocou ktorého by si mohol Bratislavčan požičať bicykel na jednom mieste, presunúť sa do cieľa svojej cesty a vrátiť ho na inom, by mal začať v hlavnom meste fungovať na jar budúceho roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislava už vybrala prevádzkovateľa a je pred podpisom zmluvy. Hľadá však ešte sponzorov, ktorý jej pomôžu projekt zaplatiť. "Zmluva sa podpíše vo chvíli, keď bude jasné, že na to máme peniaze," povedal v rozhovore pre TASR predseda mestskej dopravnej komisie Jozef Uhler.

Nikto sa neprihlásil

Do prvej súťaže, ktorú magistrát vyhlasoval ešte vlani v marci, sa nikto neprihlásil. V druhej už vyhrala spoločnosť Homeport, ktorá prevádzkuje službu požičiavania bicyklov napríklad aj v Prahe či Moskve.

SkryťVypnúť reklamu

"Uprednostnili sme prevádzkovateľa z dôvodu nižšej ceny, aj preto, že má veľmi dobré skúsenosti," uviedol Uhler. Za vysúťažených 309.000 eur by mal víťaz podľa neho prevádzkovať predbežne 20 cyklostaníc so 100 bicyklami.

Približne 290.000 eur sú prvotné jednorazové náklady, zvyšných 19.000 eur prevádzkové náklady na rok. Zmluvu s firmou by malo mesto podpísať v septembri, asi na polovicu ceny už má prisľúbené peniaze od sponzorov, hľadá však ešte ďalej. "Boli by sme radi, aby mesto do toho investovalo čo najmenej," vraví Uhler.

Zoznam, kde budú cyklostanice umiestnené, podľa Uhlera ešte neexistuje a tvoriť sa bude v najbližších týždňoch. "Na niektorých miestach však musia byť, pri staniciach či na prestupných uzloch. Prebehnú však ešte rokovania napríklad aj s obchodnými centrami, či majú o cyklostanice záujem. Sieť musí poprepájať najdôležitejšie uzly v centre," vysvetlil šéf dopravnej komisie.

SkryťVypnúť reklamu

Minulý rok mesto uvažovalo napríklad nad lokalitami ako Hviezdoslavovo námestie pri Novom moste, River Park, Šafárikovo námestie, Eurovea, Karloveské rameno, Sad Janka Kráľa, Aupark, lokalita Námestia Slobody či Poštová ulica, parkovisko Ekonomickej univerzity a Železná studnička.

Špeciálna ochrana

Bicykle budú špeciálne upravené, chránené proti rozmontovaniu a zničeniu, prispôsobené celoročnej prevádzke a so systémom uzamykania v stojane. "Budú to špeciálne bicykle, vyrobené len na tento účel. Žiadny iný kus nebude použiteľný na iný bicykel, takže nebude mať zmysel kradnúť jeho časti," podotkol Uhler.

Koľko si Bratislavčania za požičanie bicykla zaplatia, ešte nie je podľa predsedu dopravnej komisie presne určené. Uhler však podotýka, že ceny musia byť také, aby ľudí neodradili. "Nikto nechce zaviesť systém, ktorý padne na tom, že je drahý. Musí byť veľkou konkurenciou jazde autom na krátke vzdialenosti," poznamenal. Prvotný krátky čas jazdy, možno prvých desať minút, však bude zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu

"Zo štatistík iných miest vieme, že jazdy najčastejšie trvajú sedem až osem minút. Keď sa Bratislavčania budú potrebovať presunúť len niekoľko stoviek metrov, tieto jazdy budú bezplatné," priblížil.

Cyklostojan by kvôli vandalom mal fungovať na bezhotovostnú platbu, jazdiť sa bude po zaregistrovaní sa na internete. "Podobný systém funguje aj v Prahe, Viedni či Moskve, nový sme nevymýšľali. Možno to bude zo začiatku pre registráciu náročnejšie, ale veľa ľudí dnes už má internet v mobile. Na mieste sa zaregistrujú a okamžite môžu začať používať bicykel," dodal Uhler. Ľudia, ktorí sú držiteľmi Bratislavskej mestskej karty, by podľa plánov už registráciu nemuseli absolvovať.

Bratislava sa takúto službu usilovala poskytovať už pred niekoľkými rokmi, projekt vtedy nevyšiel.

Bicykle, bicyklovanie, cyklotrasy

Ilustračné foto.

Vodiči dvojkolesových vozidiel patria medzi najzraniteľnejších.


TASR
Ilustračné foto.

Hlavným kritériom je najnižšia ponúknutá cena.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 407
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 953
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 551
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 5 417
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 089
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 334
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 806
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 421
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 370
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 417
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 388
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 083
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 120
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 936
  7. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 632
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 380
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu