Bratislavský Starý most opraví firma, čo stavala R1

Rozhodla najnižšia cena, opravu musia dokončiť do konca roku 2015, inak by prepadli eurofondy.

Na most sa teraz dostanú len cyklisti a chodci. Po oprave sa tam majú dostať aj električky.(Zdroj: FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Keď sovietski vojaci po druhej svetovej vojne opravovali Starý most, ktorý zničili nemecké vojská, stihli to aj s pomocou nemeckých zajatcov veľmi rýchlo.

Do podoby, v akej ho viac­menej dodnes poznajú Bratislavčania, ho dokázali vystavať za päť mesiacov a 17 dní.

Novú totálnu opravu najstaršieho bratislavského mosta, ktorý vojaci v roku 1945 rekonštruovali ako dočasné riešenie na pár rokov, teraz spraví firma Eurovia SK.

Jej víťazstvo v súťaži potvrdila PR manažérka firmy, Simona Tančáková s tým, že ich mesto informovalo koncom júla.

Magistrát doteraz oficiálne meno víťaza neoznámil, čaká, či ostatní uchádzači podajú námietky. Hovorca mesta Stanislav Ščepán neprezradil, aké ďalšie firmy sa do súťaže zapojili.

Aj s električkou a lávkou

Ako bude mosť vyzerať? Cez jeho stred by mala premávať električka z Petržalky, po oboch stranách budú štyriapolmetrové lávky pre chodcov a cyklistov.

Ščepán hovorí, že pri rekonštrukcii sa vymení konštrukcia mosta, čím sa rozšíri plavebný priestor z 90 na 135 metrov. „Odstránia sa dva piliere, ktoré nahradí jeden.“

Z histórie
Opravovala ho Červená armáda
  • do polovice 19. storočia spájal brehy v Bratislave iba drevený most,
  • Starý most dostavali 1. januára 1891, dlhý bol 460 metrov a stál na troch kamenných pilieroch,
  • projektantom bol švajčiarsky inžinier Franz S. Cathry,
  • mal tri pásy – železničný, cestný a pre peších,
  • na konci druhej svetovej vojny ho pri ústupe vyhodila do vzduchu nemecká armáda,
  • vojaci sovietskej Červenej armády obnovený železný most postavili na pôvodnom mieste za päť mesiacov a 17 dní,
  • Sovieti použili pri stavbe pôvodné piliere zničeného mosta,
  • pracovalo na tom 600 sovietských vojakov a 450 nemeckých zajatcov,
  • v prevádzke bol od 3. februára 1946,
  • pôvodne mal byť iba provizórny a počítali s tým, že bude funkčný iba desať rokov.

Eurovia SK síce nebude mať na dokončenie prác také expresné termíny ako sovietski vojaci, no termín je jasný. Musí to byť do konca roku 2015.

V opačnom prípade hrozí, že Európska únia, ktorá financuje až 85 percent nákladov na opravu, peniaze nepreplatí.

Mesto prispeje na projekt z celkovej ceny piatimi percentami, štát desiatimi.

Ščepán tvrdí, že firma sa zaviazala práce dokončiť za 22 mesiacov, čo je o dva mesiace menej, než odhadovalo dĺžku výstavby mesto. Tančáková to v stredu potvrdiť nevedela.

Tri firmy

„Naša ponuka bola 58,816 milióna eur bez DPH. Bolo nám deklarované, že bola najnižšia,“ povedala Tančáková.

Podľa odhadu štátnej expertízy malo vybudovanie prvej etapy nosného dopravného systému stáť o takmer desať miliónov viac.

V prvej etape nie je zahrnutá len rekonštrukcia mostu, ale aj električkové prepojenie Bosákovej ulice a Šafárikovho námestia, rozšírenie estakády Einsteinova a postavenie novej pri zbúranom štadióne Artmedie.

V súťažných podmienkach mesto požadovalo, aby mala firma aspoň trojročné skúsenosti so stavbou mostov. Tie priamo Eurovia, ktorá stavala na slovenské pomery v expresnom čase aj rýchlostnú cestu R1, nemá. Musí preto spolupracovať aj s inými firmami.

Zákazku budú preto robiť v združení s českou firmou Eurovia CS a so spoločnosťou Stavby mostov Praha CZ, čo je špecialista na mosty. Všetky tri firmy patria pod veľkú francúzsku skupinu stavebných firiem Vinci.

Kedy presne s rekonštrukciou začnú, firma ešte povedať nevie, keďže ešte nebola podpísaná zmluva.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 736
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 091
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 082
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 134
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 951
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 142
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 893
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 724
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 698
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 593