SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Bratislavský Starý most opraví firma, čo stavala R1

Rozhodla najnižšia cena, opravu musia dokončiť do konca roku 2015, inak by prepadli eurofondy.

Na most sa teraz dostanú len cyklisti a chodci. Po oprave sa tam majú dostať aj električky.Na most sa teraz dostanú len cyklisti a chodci. Po oprave sa tam majú dostať aj električky. (Zdroj: FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Keď sovietski vojaci po druhej svetovej vojne opravovali Starý most, ktorý zničili nemecké vojská, stihli to aj s pomocou nemeckých zajatcov veľmi rýchlo.

Do podoby, v akej ho viac­menej dodnes poznajú Bratislavčania, ho dokázali vystavať za päť mesiacov a 17 dní.

Novú totálnu opravu najstaršieho bratislavského mosta, ktorý vojaci v roku 1945 rekonštruovali ako dočasné riešenie na pár rokov, teraz spraví firma Eurovia SK.

Jej víťazstvo v súťaži potvrdila PR manažérka firmy, Simona Tančáková s tým, že ich mesto informovalo koncom júla.

Magistrát doteraz oficiálne meno víťaza neoznámil, čaká, či ostatní uchádzači podajú námietky. Hovorca mesta Stanislav Ščepán neprezradil, aké ďalšie firmy sa do súťaže zapojili.

Aj s električkou a lávkou

Ako bude mosť vyzerať? Cez jeho stred by mala premávať električka z Petržalky, po oboch stranách budú štyriapolmetrové lávky pre chodcov a cyklistov.

Ščepán hovorí, že pri rekonštrukcii sa vymení konštrukcia mosta, čím sa rozšíri plavebný priestor z 90 na 135 metrov. „Odstránia sa dva piliere, ktoré nahradí jeden.“

Z histórie
Opravovala ho Červená armáda
  • do polovice 19. storočia spájal brehy v Bratislave iba drevený most,
  • Starý most dostavali 1. januára 1891, dlhý bol 460 metrov a stál na troch kamenných pilieroch,
  • projektantom bol švajčiarsky inžinier Franz S. Cathry,
  • mal tri pásy – železničný, cestný a pre peších,
  • na konci druhej svetovej vojny ho pri ústupe vyhodila do vzduchu nemecká armáda,
  • vojaci sovietskej Červenej armády obnovený železný most postavili na pôvodnom mieste za päť mesiacov a 17 dní,
  • Sovieti použili pri stavbe pôvodné piliere zničeného mosta,
  • pracovalo na tom 600 sovietských vojakov a 450 nemeckých zajatcov,
  • v prevádzke bol od 3. februára 1946,
  • pôvodne mal byť iba provizórny a počítali s tým, že bude funkčný iba desať rokov.

Eurovia SK síce nebude mať na dokončenie prác také expresné termíny ako sovietski vojaci, no termín je jasný. Musí to byť do konca roku 2015.

V opačnom prípade hrozí, že Európska únia, ktorá financuje až 85 percent nákladov na opravu, peniaze nepreplatí.

Mesto prispeje na projekt z celkovej ceny piatimi percentami, štát desiatimi.

Ščepán tvrdí, že firma sa zaviazala práce dokončiť za 22 mesiacov, čo je o dva mesiace menej, než odhadovalo dĺžku výstavby mesto. Tančáková to v stredu potvrdiť nevedela.

Tri firmy

„Naša ponuka bola 58,816 milióna eur bez DPH. Bolo nám deklarované, že bola najnižšia,“ povedala Tančáková.

Podľa odhadu štátnej expertízy malo vybudovanie prvej etapy nosného dopravného systému stáť o takmer desať miliónov viac.

V prvej etape nie je zahrnutá len rekonštrukcia mostu, ale aj električkové prepojenie Bosákovej ulice a Šafárikovho námestia, rozšírenie estakády Einsteinova a postavenie novej pri zbúranom štadióne Artmedie.

V súťažných podmienkach mesto požadovalo, aby mala firma aspoň trojročné skúsenosti so stavbou mostov. Tie priamo Eurovia, ktorá stavala na slovenské pomery v expresnom čase aj rýchlostnú cestu R1, nemá. Musí preto spolupracovať aj s inými firmami.

Zákazku budú preto robiť v združení s českou firmou Eurovia CS a so spoločnosťou Stavby mostov Praha CZ, čo je špecialista na mosty. Všetky tri firmy patria pod veľkú francúzsku skupinu stavebných firiem Vinci.

Kedy presne s rekonštrukciou začnú, firma ešte povedať nevie, keďže ešte nebola podpísaná zmluva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 548
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 923
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 625
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 308
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 120
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 950
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 269
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 917
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 720
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 607
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu