SME

Bratislavský Starý most opraví firma, čo stavala R1

Rozhodla najnižšia cena, opravu musia dokončiť do konca roku 2015, inak by prepadli eurofondy.

Na most sa teraz dostanú len cyklisti a chodci. Po oprave sa tam majú dostať aj električky.Na most sa teraz dostanú len cyklisti a chodci. Po oprave sa tam majú dostať aj električky. (Zdroj: FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Keď sovietski vojaci po druhej svetovej vojne opravovali Starý most, ktorý zničili nemecké vojská, stihli to aj s pomocou nemeckých zajatcov veľmi rýchlo.

Do podoby, v akej ho viac­menej dodnes poznajú Bratislavčania, ho dokázali vystavať za päť mesiacov a 17 dní.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Novú totálnu opravu najstaršieho bratislavského mosta, ktorý vojaci v roku 1945 rekonštruovali ako dočasné riešenie na pár rokov, teraz spraví firma Eurovia SK.

Jej víťazstvo v súťaži potvrdila PR manažérka firmy, Simona Tančáková s tým, že ich mesto informovalo koncom júla.

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát doteraz oficiálne meno víťaza neoznámil, čaká, či ostatní uchádzači podajú námietky. Hovorca mesta Stanislav Ščepán neprezradil, aké ďalšie firmy sa do súťaže zapojili.

Aj s električkou a lávkou

Ako bude mosť vyzerať? Cez jeho stred by mala premávať električka z Petržalky, po oboch stranách budú štyriapolmetrové lávky pre chodcov a cyklistov.

Ščepán hovorí, že pri rekonštrukcii sa vymení konštrukcia mosta, čím sa rozšíri plavebný priestor z 90 na 135 metrov. „Odstránia sa dva piliere, ktoré nahradí jeden.“

Z histórie

Opravovala ho Červená armáda

  • do polovice 19. storočia spájal brehy v Bratislave iba drevený most,
  • Starý most dostavali 1. januára 1891, dlhý bol 460 metrov a stál na troch kamenných pilieroch,
  • projektantom bol švajčiarsky inžinier Franz S. Cathry,
  • mal tri pásy – železničný, cestný a pre peších,
  • na konci druhej svetovej vojny ho pri ústupe vyhodila do vzduchu nemecká armáda,
  • vojaci sovietskej Červenej armády obnovený železný most postavili na pôvodnom mieste za päť mesiacov a 17 dní,
  • Sovieti použili pri stavbe pôvodné piliere zničeného mosta,
  • pracovalo na tom 600 sovietských vojakov a 450 nemeckých zajatcov,
  • v prevádzke bol od 3. februára 1946,
  • pôvodne mal byť iba provizórny a počítali s tým, že bude funkčný iba desať rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Eurovia SK síce nebude mať na dokončenie prác také expresné termíny ako sovietski vojaci, no termín je jasný. Musí to byť do konca roku 2015.

V opačnom prípade hrozí, že Európska únia, ktorá financuje až 85 percent nákladov na opravu, peniaze nepreplatí.

Mesto prispeje na projekt z celkovej ceny piatimi percentami, štát desiatimi.

Ščepán tvrdí, že firma sa zaviazala práce dokončiť za 22 mesiacov, čo je o dva mesiace menej, než odhadovalo dĺžku výstavby mesto. Tančáková to v stredu potvrdiť nevedela.

Tri firmy

„Naša ponuka bola 58,816 milióna eur bez DPH. Bolo nám deklarované, že bola najnižšia,“ povedala Tančáková.

Podľa odhadu štátnej expertízy malo vybudovanie prvej etapy nosného dopravného systému stáť o takmer desať miliónov viac.

SkryťVypnúť reklamu

V prvej etape nie je zahrnutá len rekonštrukcia mostu, ale aj električkové prepojenie Bosákovej ulice a Šafárikovho námestia, rozšírenie estakády Einsteinova a postavenie novej pri zbúranom štadióne Artmedie.

V súťažných podmienkach mesto požadovalo, aby mala firma aspoň trojročné skúsenosti so stavbou mostov. Tie priamo Eurovia, ktorá stavala na slovenské pomery v expresnom čase aj rýchlostnú cestu R1, nemá. Musí preto spolupracovať aj s inými firmami.

Zákazku budú preto robiť v združení s českou firmou Eurovia CS a so spoločnosťou Stavby mostov Praha CZ, čo je špecialista na mosty. Všetky tri firmy patria pod veľkú francúzsku skupinu stavebných firiem Vinci.

Kedy presne s rekonštrukciou začnú, firma ešte povedať nevie, keďže ešte nebola podpísaná zmluva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 429
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 971
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 5 733
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 580
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 102
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 339
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 861
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 437
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 378
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 421
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 404
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 095
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 130
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 951
  7. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 663
  8. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 5 263
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu