SME

Pre nové električky nie sú koľaje

Dopravný podnik bude musieť pre nové električky upraviť koľajnice. Sú zodrané a hýbu sa. Staviteľa mosta a trate do Petržalky zatiaľ taja.

Viaceré trate sú v havarijnom stave, nízkopodlažné električky by sa na nich poškodili.Viaceré trate sú v havarijnom stave, nízkopodlažné električky by sa na nich poškodili. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Dopravný podnik bude musieť pre nové električky upraviť koľajnice. Sú zodrané a hýbu sa. Staviteľa mosta a trate do Petržalky zatiaľ taja.

BRATISLAVA. Do dvoch rokov by bratislavskými ulicami mali jazdiť moderné nízkopodlažné električky. Budú však potrebovať nové alebo špeciálne upravené trate.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Naše trate nie sú v dobrom stave. Koľaje tam doslova plávajú alebo sú úplne zodrané. Na mnohých miestach z nich trčia betónové a asfaltové časti,“ hovorí šéf dozornej rady dopravného podniku Jozef Uhler.

SkryťVypnúť reklamu

Nová trať len za rieku

Nízkopodlažné električky, ktoré sa chystá DPB kúpiť, majú nižší podvozok a kolesá prekryté tak, že ich nie je vidno. S týmito časťami môžu mať podľa Uhlera na súčasných tratiach problém.

„Podobne to bolo aj minulý rok, keď sa testovala nízkopodlažná električka od firmy Bombardier. Nemohla jazdiť všade, preto sa jej vytýčila jedna trasa cez Americké námestie. Koľajisko sa muselo ešte špeciálne zbrusovať,“ vysvetľuje Uhler.

Koľajnice pred nasadením nízkopodlažných električiek upravia. „Zároveň sa má vybudovať električkové prepojenie mesta s Petržalkou,“ povedala vedúca komunikácie DPB Zuzana Vachová.

Nové električky by zrejme jazdili najmä do Petržalky. „Obojsmerné električky budú nasadené pravdepodobne do Petržalky a jednosmerné na najvyťaženejšie linky jednotlivých radiál v meste.“

SkryťVypnúť reklamu

Električková trať do Petržalky by mal byť hotová do roku 2015. Stavať ju majú v dvoch etapách a na 85 percent za peniaze z fondu súdržnosti Európskej únie. Desať percent zaplatí štát a zvyšok hlavné mesto.

Bude aspoň most?

Magistrát včera vybral víťaza súťaže na rekonštrukciu Starého mosta. Meno spoločnosti neprezradil, odvolal sa na to, že čaká na prípadné námietky od neúspešných uchádzačov.

Víťaz má za 68 miliónov opraviť Starý most a vybudovať dráhu pre električky v úseku Bosákova ulica - Šafárikovo námestie. Okrem toho bude musieť rozšíriť estakádu na Einsteinovej ulici a vybudovať novú pri bývalom štadióne Artmedie.

Lehotu na výstavbu, ktorú mesto odhadovalo na základe expertízy na 24 mesiacov, víťaz skrátil. „Sľubuje, že to urobí do 22 mesiacov,“ hovorí primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

SkryťVypnúť reklamu

Kedy most pôjde dolu, odhadnúť nevedel, povie to zhotoviteľ. „Dá sa to však robiť v jarnom alebo v jesennom období vzhľadom na hladinu Dunaja a ďalšie súvislosti.“

Do budúcnosti je plánovaná druhá časť výstavby trate smerom na Janíkov dvor. O jej podobe budú môcť dnes podvečer občania diskutovať na magistráte.

Modernizáciu nestíhajú

Po súčasných hlavných radiálach Bratislavy by mali nízkopodlažné električky jazdiť do Dúbravky, Ružinova, Rače a na Zlaté piesky.

Dopravný podnik opravil za posledné mesiace menšie časti tratí v spomenutých mestských častiach. Stále je však viacero miest v havarijnom stave.

Na jeseň rozsiahlo zrekonštruujú trať do Dúbravky. Električková doprava od Hanulovej ulice po zastávku Pri kríži bude úplne vylúčená a nahradia ju autobusy. Rekonštrukcia bude stáť 13,8 milióna eur, ktoré pôjdu z európskych fondov.

Mesto naznačuje, že na opravu ďalších tratí už nebude mať peniaze.

„Magistrát v najbližších dvoch rokoch musí počítať so spoluúčasťou na nákupe nových električiek a trolejbusov, čo môže znova ohroziť prevádzkové financie na verejnú dopravu. V júni mesto škrtlo štyri milióny eur určené na modernizáciu električkových tratí, pretože sa termíny neustále posúvajú a v tomto roku sa modernizácia nestíha,“ hovorí Uhler.

Dopravný podnik na otázky SME, z čoho chce ďalšie opravy zaplatiť, nereagoval. Magistrát prisľúbil poslať odpovede dnes.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 415
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 956
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 555
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 5 505
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 093
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 337
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 830
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 430
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 373
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 417
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 389
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 084
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 121
  6. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 5 940
  7. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 635
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 268
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu