Pre nové električky nie sú koľaje

Dopravný podnik bude musieť pre nové električky upraviť koľajnice. Sú zodrané a hýbu sa. Staviteľa mosta a trate do Petržalky zatiaľ taja.

Viaceré trate sú v havarijnom stave, nízkopodlažné električky by sa na nich poškodili.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Dopravný podnik bude musieť pre nové električky upraviť koľajnice. Sú zodrané a hýbu sa. Staviteľa mosta a trate do Petržalky zatiaľ taja.

BRATISLAVA. Do dvoch rokov by bratislavskými ulicami mali jazdiť moderné nízkopodlažné električky. Budú však potrebovať nové alebo špeciálne upravené trate.

„Naše trate nie sú v dobrom stave. Koľaje tam doslova plávajú alebo sú úplne zodrané. Na mnohých miestach z nich trčia betónové a asfaltové časti,“ hovorí šéf dozornej rady dopravného podniku Jozef Uhler.

Nová trať len za rieku

Nízkopodlažné električky, ktoré sa chystá DPB kúpiť, majú nižší podvozok a kolesá prekryté tak, že ich nie je vidno. S týmito časťami môžu mať podľa Uhlera na súčasných tratiach problém.

„Podobne to bolo aj minulý rok, keď sa testovala nízkopodlažná električka od firmy Bombardier. Nemohla jazdiť všade, preto sa jej vytýčila jedna trasa cez Americké námestie. Koľajisko sa muselo ešte špeciálne zbrusovať,“ vysvetľuje Uhler.

Koľajnice pred nasadením nízkopodlažných električiek upravia. „Zároveň sa má vybudovať električkové prepojenie mesta s Petržalkou,“ povedala vedúca komunikácie DPB Zuzana Vachová.

Nové električky by zrejme jazdili najmä do Petržalky. „Obojsmerné električky budú nasadené pravdepodobne do Petržalky a jednosmerné na najvyťaženejšie linky jednotlivých radiál v meste.“

Električková trať do Petržalky by mal byť hotová do roku 2015. Stavať ju majú v dvoch etapách a na 85 percent za peniaze z fondu súdržnosti Európskej únie. Desať percent zaplatí štát a zvyšok hlavné mesto.

Bude aspoň most?

Magistrát včera vybral víťaza súťaže na rekonštrukciu Starého mosta. Meno spoločnosti neprezradil, odvolal sa na to, že čaká na prípadné námietky od neúspešných uchádzačov.

Víťaz má za 68 miliónov opraviť Starý most a vybudovať dráhu pre električky v úseku Bosákova ulica - Šafárikovo námestie. Okrem toho bude musieť rozšíriť estakádu na Einsteinovej ulici a vybudovať novú pri bývalom štadióne Artmedie.

Lehotu na výstavbu, ktorú mesto odhadovalo na základe expertízy na 24 mesiacov, víťaz skrátil. „Sľubuje, že to urobí do 22 mesiacov,“ hovorí primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

Kedy most pôjde dolu, odhadnúť nevedel, povie to zhotoviteľ. „Dá sa to však robiť v jarnom alebo v jesennom období vzhľadom na hladinu Dunaja a ďalšie súvislosti.“

Do budúcnosti je plánovaná druhá časť výstavby trate smerom na Janíkov dvor. O jej podobe budú môcť dnes podvečer občania diskutovať na magistráte.

Modernizáciu nestíhajú

Po súčasných hlavných radiálach Bratislavy by mali nízkopodlažné električky jazdiť do Dúbravky, Ružinova, Rače a na Zlaté piesky.

Dopravný podnik opravil za posledné mesiace menšie časti tratí v spomenutých mestských častiach. Stále je však viacero miest v havarijnom stave.

Na jeseň rozsiahlo zrekonštruujú trať do Dúbravky. Električková doprava od Hanulovej ulice po zastávku Pri kríži bude úplne vylúčená a nahradia ju autobusy. Rekonštrukcia bude stáť 13,8 milióna eur, ktoré pôjdu z európskych fondov.

Mesto naznačuje, že na opravu ďalších tratí už nebude mať peniaze.

„Magistrát v najbližších dvoch rokoch musí počítať so spoluúčasťou na nákupe nových električiek a trolejbusov, čo môže znova ohroziť prevádzkové financie na verejnú dopravu. V júni mesto škrtlo štyri milióny eur určené na modernizáciu električkových tratí, pretože sa termíny neustále posúvajú a v tomto roku sa modernizácia nestíha,“ hovorí Uhler.

Dopravný podnik na otázky SME, z čoho chce ďalšie opravy zaplatiť, nereagoval. Magistrát prisľúbil poslať odpovede dnes.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 634
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 130
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 356
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 767
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 027
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 945
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 694
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 527
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 247
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 241