Projekt Filiálka v Bratislave ešte nie je pochovaný

Rezort dopravy pripravuje pre nasledujúce programové obdobie eurofondov 2014 až 2020 technicky a ekonomicky vhodný náhradný projekt regionálnej stanice pre prímestskú vlakovú dopravu v Bratislave.

BRATISLAVA. Pozastavený projekt vybudovania podzemnej železničnej trate v Bratislave medzi stanicou Predmestie a novou stanicou Filiálka pri Trnavskom mýte nie je podľa ministerstva dopravy ešte pochovaný. Pre nové programové obdobie eurofondov 2014 až 2020 rezort pripravuje technicky a ekonomicky vhodný náhradný projekt regionálnej stanice pre prímestskú vlakovú dopravu.

Stanice by mali mať kratšie nástupištia umiestnené v menšej hĺbke pod povrchom a najmä bližšie k nadväzujúcim zastávkam MHD. Takýto projekt podľa ministerstva dopravy bude následne posudzovaný z pohľadu vhodnosti financovania zo zdrojov Európskej únie v nasledujúcom sedemročnom období.

"Chceme zdôrazniť, že ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vníma akútnu potrebu riešenia dopravnej situácie v Bratislave aj prostredníctvom zlepšovania železničnej infraštruktúry pre podporu budovania integrovaného dopravného systému.

S projektom počítajú

Projekt novej regionálnej stanice v tejto lokalite je zahrnutý aj v Strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020," informoval v utorok agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že sieť TEN-T (Transeurópska dopravná sieť) Bratislavu neobíde.

"Z revízie trasovania koridorov TEN-T medzi Viedňou a Bratislavou a v samotnom uzle Bratislava, ktorú zadefinovala Európska komisia na jar 2012, však vyplýva, že prepojenie cez stanicu Filiálka nie je súčasťou tzv. core (základnej) siete TEN-T," uviedol Kóňa. A preto je z pohľadu rozvoja železničnej siete koridorov TEN-T tento projekt "prepojenie koridorov" irelevantný.

Minister dopravy Ján Počiatek stopol prípravu projektu Filiálka vlani v októbri na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava. "Projekt Filiálka bol vyňatý z financovania v aktuálne končiacom programovom období eurofondov pre nepripravenosť, v akej projekt zanechal bývalý minister Ján Figeľ.

Pôvodný projekt bol podľa štúdie nevhodný

Minister Ján Počiatek urobil toto vážne rozhodnutie na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava," pripomenul Kóňa. Štúdia bola podmienkou Európskej komisie a jej technického poradného orgánu Jaspers. Štúdia neodporučila projekt v podobe, v akej bol pôvodne navrhnutý, z ekonomických a technických dôvodov.

"Bolo teda jasné, že Brusel by nám túto stavbu nikdy nepreplatil," dodal hovorca. Z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená železničná trať zo stanice Filiálka do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Tender zastavili

Železnice Slovenskej republiky následne vlani zastavili projekčné a inžinierske práce, ako aj majetkovo-právne vysporiadania v projekte výstavby podzemnej trate v Bratislave na úseku Predmestie - Filiálka. Zároveň zastavili príslušný tender na prvú etapu stavebných prác v rámci tohto projektu.

Železnice vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálka vo februári 2012, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali vlani 23. júla, pričom predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo oproti odhadovaným nákladom bolo 64 %.

Namiesto projektu Filiálka pripravil rezort dopravy náhradné projekty. Ide o dodanie nových prímestských a regionálnych vlakov pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., výstavbu električkovej trate v Bratislave do Petržalky, vrátane rekonštrukcie Starého mosta, nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, nových trolejbusov v Bratislave, ako aj modernizáciu električkových tratí v oboch mestách.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 152
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 413
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 211
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 948
  5. Kam do tepla v januári? 1 705
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 704
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 374
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 168
  9. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 919
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 896